Chatti Liike Nytille?

Olisiko mitään mieltä jos avattaisiin liikkeen jäsenille chatti tyyppinen paikka. Tein pikagallupin johon voisitte käydä vastaamassa, onko preferenssiä miten tämä haluttaisiin perustettavan: https://www.strawpoll.me/21175441

Itsestäni on tuntunut, ettei liikkeen toiminnasta oikein saa minkäänlaista kuvaa. Mitä siellä liikkeen ytimessä tehdään jne. Chattihuone voisi tuoda parannusta tähän. Liikkeen ytimellä on varmaan tälläkin hetkellä jokin whatsapp ryhmä tai vastaava missä he organisoivat toimintaansa. Jos edes osa tästä organisoinnista tapahtuisi julkisesti liikkeen yhteisessä chatissa, jäsenillä olisi helpompi pysyä kärryillä mitä liikkeessä tapahtuu. Avoimuus kait oli yksi liikeen perusperiaatteita :wink:

Idean tähän sain siitä, että tietotekniikan saralla tällainen kommunikointitapa on hyvinkin yleistä esimerkiksi ohjelmointipiireissä. Monet avoimen lähdekoodin projektit organisoituvat avoimissa chateissä ja se on erittäin tehokas tapa. Joissakin chateissa saattaa olla tuhansiakin “osallistujia”, jotka seuraavat mitä projektissa on meneillään. Kuitenkin projektissa voi olla pieni ydinporukka, joka on aktiivisena ja vetää hommaa. Mielestäni kannattaisi kokeilla toimisiko tämä myös liikkeen suhteen.

Ongelmaksi saattaa osoittautua, ettei porukka löydä chattiin, mutta sittenhän sen näkee… Täällä foorumillakin on yllättävän vähän porukkaa, mistähän johtuu. Saattaa olla, että ongelmana on mm. tuo mistä puhuin aiemmin, ettei liikkeen toiminnasta tahdo saada selkeää kuvaa mistään yhdestä selkeästä paikasta. Chatti voisi mahdollisesti tuoda yhden tällaisen keskeisen paikan, jossa porukka voisi sitten myös rennosti kysellä ja liikkeen jäsenet vastailla.

Nopeat esittelyt eri chatti vaihtoehdoista:

• Slack: ehkä tunnetuin ohjelmoijien chattialustana

• Discord: pelaajien keskuudessa hyvin suosittu alusta, mahdollistaa myös erilliset huoneet äänikommunikoinnille.

• Matrix: myös ohjelmoijien laajasti käyttämä. Yksityisyys mielessä kehitetty “protokolla”, tekniseltä puoleltaan hieman monimutkaisempi, mutta ei monimutkainen käytettävyydessään. Tutkikaa itse tarkemmin jos kiinnostaa tekninen puoli.

• Jos tiedät jonkin muun, joka olisi hyvä niin kommentoi toki.

Kysely ihan sen takia, jos porukalla on jo jokin tietty alusta käytössä laajasti niin se on silloin selkeä valinta. (Itsellä matrixi käytössä)

Kuva selkeyttämään tietämättömille minkälainen Matrixin käyttöliittymä on, muut ovat ihan vastaavia:

Käykää tosiaan mielellään vastaamassa tuohon pikagallupiin niin tehdään sitten sen pohjalta päätös mitä tehdään: https://www.strawpoll.me/21175441

Ja kommentia mitä ajatuksia herää.

Saattaa olla, että tämän foorumin kautta vastauksia tulee melko hitaasti. Ehkä liikkeen ytimessä olevat pystyisivät promoamaan galluppia jotenkin…

5 tykkäystä

Kovin vähän on vastauksia tullut, käykäähän vaan vielä vastaamassa. Aikaa menee ehkä 15 sekuntia. https://www.strawpoll.me/21175441

Tällä hetkellä tilanne on seuraava:

Matrixin ääni oli minun antama kun loin gallupin, useampi vastannut ettei väliä tulee joka tapauksessa, yksi on antanut äänen “Jokin muu”. Kommentoikaa vaan rohkeasti mitä mieltä!

Kannattaisiko asiasta mainita esim. Liikkeen facesivulla. Saisi ehkä vastausjoukkoa suurennettua.

Kunhan perustetaan joku ja katsotaan, tuleeko porukkaa.

Itse olen juurikin Matrixin kannalla.

4 tykkäystä

Voi siitä halutessaan varmaan mainita, itse en käytä facebookia.

Tarkoituksena oli lähinnä kartoittaa onko tälle kysyntää ja onko liikkeen jäsenillä käytössä jo jokin alusta. Muutaman äänen perusteella vaikuttaisi, että ei varmaan ihan huono idea olisi. Ja toisekseen minun mainitsemat alustat ilmeisesti ei ole käytössä. Yksi “jokin muu” ääni oli tullut niin olisi mukava kuulla mikähän voisi olla hyvä vaihtoehto.

Peukku tälle.

Avoimuudesta ja tavoitettavuudesta ei voi olla haittakaan. Ehdottomasti kyllä!!!

Hyvä idea. Kannatan sillä edellytyksellä, että chatti- keskustelukanavalla noudatettaisiin Liike Nytin eettisiä sääntöjä ja LN perusperiaatteita. Toisaalta myös nettiparlamentin aktivoiminen yleisesti tunnetuksi ja käytetyksi keskustelupaikaksi auttaisi varmasti jonkin verran tähän asiaan. Olisikohan nettiparlamentin yhteyteen luotavissa jonkinlainen chattitila arkisille asioille ja hyvien käytänteiden jaolle ?

1 tykkäys

Sen sijaan, että lähdettäisiin kehittämään sivuston yhteyteen kokonaan omaa reaaliaikaista keskustelua, niin voisimme ensin tutustua mahdollisuuteen luoda Signal tai Telegram-kanava Liikkeelle. Signal on ilmeisesti turvallisempi.

Nämä toimivat samalla tavalla kuin WhatsApp, mutta sallivat suurempia ryhmiä (WA tukee vain 50). Haluaisin itse aktiivisesti olla mukana Liikkeen toiminnassa, mutta en tiedä onko täällä meidän suunnalla edes mitään toimintaa. Tähän pitäisi saada muutosta ja jokin tällainen vaihtoehto voisi olla hyvä ratkaisu tuomaan vauhtia Liikkeen toimintaan.

2 tykkäystä

Hyvä kun toit tämänkin vaihtoehdon esille. Itse mietin myös olisiko tämäkin yksi vaihtoehto. Itselläni on jo signal ja telegram molemmat käytössä ja kannatan ehdottomasti kumman vaan käyttöönottoa, mikäli siihen päädytään.

Voitaisiin hieman vielä avata keskustelua, että mihin chatti alustaan päädytään, että tulee kerralla paras mahdollinen. Selkeästi suurin osa kyselyyn vastanneista on sitä mieltä, että ihan sama mikä, tulevat joka tapauksessa mukaan. Hyvä olisi jos liikkeen ytimessä olevat henkilöt kertoisivat myös näkemyksensä. @maria.lohela

Minkälaista liikkeen ytimessä tapahtuva kommunikointi on tällä hetkellä? Olisiko mahdollista saada edes osa tästä kommunikoinnista julkiseen chattiin? Olisiko tähän tarkoitukseen parempi esim. telegram kanava, johon pääsee kutsulinkillä (tai kanavan voi tehdä julkiseksi, jolloin se löytyy haulla), mutta osallistujat eivät voi itse osallistua keskusteluun. Tai sitten esim. matrix tai discord huone, johon myös pääsee kutsulinkillä ja osallistujat voivat chatata ja kysellä liikkeen toiminnasta.

Aikaisemmin sanoin, että itse olisin matrixin kannalla, mutta nyt olen tullut siihen tulokseen, että mieluummin discord. Discordiin voi tehdä “palvelimelle” (Liike Nyt) useampia huoneita eri aihealueille (Yleinen, yleinen puhekanava jne.) Mikäli myöhemmin homma lähtee laajenemaan isosti niin discordin kautta on kätevä järjestää esim. interaktiivisia tapahtumia puhekanavien kautta.

Jos chattihuone päätetään tehdä esim. discordiin, voin sen vaikka itse pistää nopeastikin pystyyn. Tarvitsen vain jonkun liikkeen ytimessä olevan henkilön luvan/käskyn.

Tai, tässä selkeät ohjeet miten liikkeen ytimessä oleva henkilö pystyy ottamaan esim. telegram kanavan käyttöön.

1. Lataa telegram sovellus (Google Play tai Appstore)
  2. Ota telegram käyttöön, samalla tavalla kuin whatsapp. Ekalla kerralla syötetään puhelinnumero, ja tulee txt-viesti vahvistus
  3. Luo telegrammiin uusi kanava
  4. Lisää halutut osallistujat, muut liikkeen ytimessä olevat
  5. Muuta tarvittaessa kanavan asetuksia, voiko kuka tahansa lähettää kanavalle vai pelkästään liikkeen ytimessä olevat
  6. Jaa kutsulinkki kanavalle meille Liike Nytin jäsenille
  7. Jos liikkeen ytimellä on tähän asti ollut esim. Whatsapp-ryhmä missä kommunikointi on tapahtunut, siirtäkää kommunikointi telegram kanavalle, niin liikkeen jäsenet pysyvät kärryillä mitä tapahtuu.
1 tykkäys

Oli mikä tahansa paikka, niin tietenkin kaikkien sinne tulleiden pitää voida osallistua keskusteluun - muutenhan koko paikka on turha. Tässä haetaan kuitenkin vuorovaikutusta puolin ja toisin.

Itse suosisin mielummin Signal, koska Redditin perusteella siellä on asiat paremmalla mallilla teknisesti sekä avoimempaa lähdekoodia ja suojausta. Vaikka kyse onkin vähän julkisemmasta ryhmästä, niin olisi hyvä olla paras mahdollinen, koska sen lisäksi yksityistä keskustelua ja muita mahdollisia sivuryhmiä pääryhmän lisäksi. Tietoturva keskusteluissa mitkä eivät välttämättä kuulu koko maailmalle olisi hyvä olla kohdallaan. Ja pitäisi olla erittäin hyvä ja kevyt puhelimessa.

Samaa mieltä, että tavoitteena ryhmä, jonne kaikki voi kirjoittaa. Ja myös itse suosin Signaalia. Telegrammin otin esimerkiksi, koska siellä on mahdollisuus tehdä tosiaan kanavia, joilla siis broadcastataan viestit, jos liikkeen päättäjille ajatus avoimesta ryhmästä ei kelpaa. Signaalissa ei ole kanavia vaan perinteiset ryhmät.

Edit: Ja onko signalin ryhmissä mahdollista kutsua muita kuin niitä, joiden puhelinnumero on yhteystiedoissa, esim. kutsulinkin avulla?

Edit2: Näköjään on mahdollista kutsua linkin tai QR-koodin avulla: https://support.signal.org/hc/en-us/articles/360051086971

Tervehdys kaikille!

Haluan kiittää teitä aktiivisesta keskustelusta. Joudun kuitenkin toteamaan, että tämä Nettiparlamentti on Liikkeen vuorovaikutus ja keskustelu alusta. Mitään ylimääräisiä keskusteluryhmiä ei ole syytä tämän rinnalle tehdä. Täällä Nettiparlamentissa keskustelut pysyvät kaikille avoimina ja turvallisina. Mikäli löytyy ideoita tämän juuri valmistuneen ympäristön kehittämiseksi, niin rakentava palaute ja hyvät ehdotukset otetaan aina vastaan!

Jatketaan aktiivista keskustelua täällä Nettiparlamentissa.

Terveisin,

Juhani Klemetti
Puoluesihteeri
Liike Nyt

5 tykkäystä