Malmin lentoasema on tuskin seuraavalla kaudella valtuuston tai lautakuntien listalla muodossa missä päätetään alueen palauttamisesta ilmailukäyttöön. Jos jotakin Malmin lentoasemaan liittyvää tulee esille, niin minulla ei ole henkilökohtaista preferenssiä suuntaan taikka toiseen. Äänestäisin ensisijaisesti puolueen linjauksen mukaisesti, muta varmaan kysyisin ensin Nettiparlamentin neuvoa.
Keskustatunnelista itselleni tulee ensimmäiseksi mieleen kevyenliikenteen tunneli, joka on päätetty rakentaa ja toisena erityisesti viime vuosikymmenen alussa tapetilla ollut autoliikennetunneli keskustan alitse. Tämä tunneli oli uudestaan tapetilla 2019, jolloin se “kuopattiin lopullisesti” raha- ja ympäristökysymysten takia. En kannata keskustatunnelin rakentamista alkavalla kaudella, mutta en näe sitä “lopullisesti kuopattuna” hankkeena, ideassa on hyviä ja huonoja puolia.
Katajanokka ei ole maailman paras matkustajasatama. Liikenne kulkee ulos Skattalta yhden sillan ylitse ja kaikki on puolittain tukossa kun laiva saapuu Tukholmasta Käveleminen palveluihin ja keskustaan on Skattalta huonommassa kelissä ikävää taapertamista ilman näköyhteyttä maaliin eli keskustan palveluihin. Eteläsatamastakin on tarpominen, mutta sentään on näköyhteys palkintoon ja liikenteelläkin on vähän enemmän reittejä ulos ja sisään satamasta. Toisaalta jos potkitaan laivat pihalle Skattalta, niin sitten on reilua potkia laivat pihalle Eteläsatamastakin. Covid-19 on osoittanut, että kelluvat ryyppyputket Viroon ja Tukholmaan eivät elä ilman rahtiliikennettä, mikäli matkustajamäärissä tapahtuu suuria muutoksia. Tämän rahtiliikenteen määrä ei siirry Länsisatamasta Vuosaareen, koska se kulkee matkustajaliikenteen kyydissä hinnoiteltiinpa liikenne miten hyvänsä. Liikenteen pitää jotenkin päästä ulos Länsisatamasta ja luonnollisin suunta on Länsiväylän alku. Vapaavuoren ajama satamatunneli ei tässä suhteessa ole aivan pöljä idea.
Keskustan liikkeet eivät ole kuolemassa siksi, että pahat vihreät kurittavat yksyitysautoilevia kokoomuslaisia espoolaisia, jotka ajavat bemareillaan keskustaan shoppaamaan. Keskustan liikkeet kuolevat verkkokauppojen tarjontaan sekä kauppakeskuksiin. Forum ja Kamppi ovat yhdessä jo niin isoja, että ne muodostavat oman kaupungin kaupungin sisälle ja tässä kaupungissakaan ei ole kaikkia liiketiloja käytössä. Molempiin pääsee näppärästi edelleen autolla ja länsiväylältä pääsee mukavasti tunnelilla Stokkan halliin, mutta siitä huolimatta Stokka on konkurssikypsä. Aleksi 13 ja kaverit maksoivat valtavasti kiinteitä kuluja liiketiloistaan, mutta eivät kyenneet muuttuneessa kilpailutilanteessa tarjoamaan mitään sellaista lisäarvoa, että se olisi kasvattanut ovesta sisään astuvien ostavien asiakkaiden määrää. Covid-19 oli tämän rakenteellisen muutoksen viimeinen niitti, kun ihmiset katosivat etätöihin ja nettikauppoihin. Se mitä kaupunki voisi tietysti tehdä on osoittaa kaavoituksella, että tilat jotka kannattamattomilta liikkeiltä vapautuvat, täytyy edelleen säilyttää liiketiloina. Jos liikepaikka makaa tyhjänä, se ennen pitkää panostaa omistajia laskemaan tilojen vuokria ja houkuttaa uusia yrittäjiä. Mutta onko se vapaata markkinataloutta ja tekevätkö liikkeet keskustasta elävän? Kaupunki voisi myös tarjota markkinointi ja rahoitusapua uusille yrittäjille joillakin ehdoilla ja tavoilla, mutta tämäkään ei ole täysin ongelmatonta. En osaa sanoa, mutta siitä että keskustaa pitää elävöittää ja sen vetovoimaisuutta yrittäjien osalta pitää kasvattaa.
Kahdella tuolilla istumisella vissiin viitataan siihen, että tehdään päätöksiä, jossa toisella kädellä annetaan omaan taskuun ja toisella otetaan muiden taskusta? Sitä en hyväksy ja puutun, mikäli sellaista havaitsen.
Kunnallisvero prosentti on oikein siinä vaiheessa, kun kerätyillä varoilla tuotetaan niitä palveluja laadukkaasti kuntalaisille, joita kuntalaiset tarvitsevat ja jotka tekevät meidän stadista parhaan paikan asua ja elää. Jonakin vuonna tarvitaan rahaa enemmän ja jonakin vähemmän, pelkkään prosenttiin tuijottaminen ja asioiden ohjaaminen ainoana tavoitteena leikata veroprosenttia on minusta äärettömän vaarallinen tapa toimia. Prosentti saadaan varmasti alas hetkellisesti pistämällä vaikka koko sosiaalitoimi pihalle tai päästään hetkellisesti jakamaan osinkoa helsinkiläisille kun myydään kaikki Helsingin omaisuus yksityisille. Päätösten pitää kantaa tulevaisuuteen ja perustua siihen lähtökohtaan että kunnan tehtävä on tehdä ja tuottaa asioita, jotka tekevät meidän stadista parhaan paikan asua ja elää. Kunnan ja valtion tehtävä on nimenomaisesti huolehtia sellaisista asioista, jotka ovat kaikille tarpeen, jotta he voivat toteuttaa omia pyrkimyksiään samalta viivalta. Sellaiset asiat, joiden onnistumista mitataan ensisijaisesti osakkaille jaetuilla voitolla, kuuluvat yrityksille eivät kunnalle tai valtiolle.