Joensuuhun lentoliikenne

Joensuussa on lentoliikenne uhan alla. Nyt jollain tukirahoilla lentää päivällä 2x/vk.Kun tukirahoitus loppuu niin Joensuun kaupungin kuuluu rahoittaa . Tietysti olis hyvä saada muutkin kunnat yhteistyöhön . Mutta vaikeaa on . Mielestäni Joensuu tarvitsee hyvät lentoyhteydet ja useita kertoja päivässä. Muuten täältä lähtee kakki viimeisetkin yritykset ja bisnesmiehet pois. Halpalentoyhtiötkin olisi varteen otettava . Mielestäni nyt kun suurin osa lentokoneista on maassa ja henkilöstö lomautettu niin eikö suomessa voitaisi edes rattaat pitää käynnissä. Ulkomaan lennot eivät enää palaudu samaan kukn ennen koronaa. Vie vielä vuosia ehkä kymmeniä. Saatas ihmiset töihin ja siten rahaakin tulis. Jota voi laittaa kulutukseen .

Finavian tilaston mukaan 2019 kenttää käytti 126000 matkustajaa eli 63 000 yhteen suuntaan, jos oletetaan sama määrä sisään ja ulos. Tämä tarkoittaa 172 matkustajaa päivässä. Montako lentoa on tuo haluamasi “useita kertoja päivässä”? Kolmella vuorolla se on 58 matkustajaa eli ATR72 koneella 80% täyttöaste. Se on taas optimistinen, kun katsotaan Finnairin 2019 tilinpäätöksestä kotimaan täyttöaste: 65%
Jos ajatellaan, että lentomatkustus laskee 30% kun tehdään etäpalavereita, niin matkustajia on vain 120 päivässä.

Kuopiossa on lentokenttä Joensuuntien varrella. Ennemmin näkisin että raideliikennettä parannettaisiin välillä Kuopio-Joensuu, nyt käsittääkseni ko väliä kulkee vain tavarajunat. Tällä hetkellä myös Kuopio-Rissala (=lentokenttä) julkinen liikenne on olematon, ja taksi Kuopioon maksaa kentältä saman verran kuin lento Helsinkiin. Jos saataisiin henkilöliikenne kulkemaan välillä Kuopio-Joensuu olemassaoleva rataa pitkin, ja saataisiin rataa uudistettua niin että se kulkisi myös lentokentän kautta, olisi kentän saavutettavuus molemmille kaupungeille aivan erilainen kuin nyt. Lisäksi saataisiin varmasti esim työmatkaliikennettä parannettua Joensuun ja Kuopion lähikaupungeista, kun oma auto ei olisi ainoa vaihtoehto.

Jos Junalla aikoo Kuopiosta Joensuuhun, saa ajaa käsittääkseni Kouvolan kautta. Bussit kulkee, kun kulkee, ja matkanteko on hidasta kapeaa ja osittain huonokuntoista tietä pitkin.

Näkisin paljon kustannustehokkaammaksi lisätä Kuopion kentän käyttöä kuin alkaa tukemaan Kuopio-Helsinki ja Joensuu-Helsinki -lentoja. Ihmiset kun reissaa myös poikittain pitkin Suomea, ja nyt tuo yhteys on täällä päin onnettoman bussiliikenteen varassa. Raideliikenne toisi sekä lennot että Joensuun ja Kuopion lähemmäksi niin kyseisissä kaupungeissa asuville kuin mahdollistaisi vaikkapa paremman työmatkaliikenteen Outokummun ja Joensuun välille.

Itse uskon Urban Air Mobilityn eli UAM:n nousuun, jotka tulevat tarjoamaan kuljetuksia ohuille reiteille.

Ne kykenevät nousuun kuin helikopterit.