Koronakompurointia alusta saakka

Koronaprojektia ei ole Suomessa hoidettu laisinkaan hyvin. Aivan aluksi ensimmäisten tietojen uudesta, Kiinasta levinneestä viruksesta saavuttaessa Suomen, alkoi asia vähättely. Virus ei kuulemma ollut rantautumassa Suomeen ainakaan suuressa määrin. Toisin kävi.

Seuraavaksi sitten jo kiisteltiin siitä, onko meillä Suomessa tarpeeksi maskeja edes sairaalakäyttöön. Niitä vastoin todellisuutta väitettiin olevan ja eräs kansanedustaja sai viharyöpyn päälleen totuuden kertomisesta. No, maskeja ei ollut tarpeeksi ja sekin oli jonkin ajan kuluttua pakko myöntää.

Kun oli tunnustettu, että maskit loppuvat, aloitettiin virheellisen tiedon syöttäminen ja julkinen epäilyn kylväminen siitä, että eivät ne maskit ole välttämättä edes hyväksi ja voivat väärin käytettynä jopa pahentaa tartuntariskiä. Julkisuuteen annettiin ties minkälaisia ohjeita ja varoituksia.
Tällä hetkellä suhtaudutaan jo lähinnä rikollisina ihmisiin, jotka eivät maskia käytä. Maskipakosta keskustellaan ja jopa tuplamaskien käyttöä on suositeltu. Niin se mieli muuttuu.

Maskeja alettiin totuuden hyväksymisen jälkeen paniikinomaisesti tilailemaan. Ilmeisesti sen sijaan, että niitä olisi kysytty esimerkiksi Kiinan tuontikauppaan erikoistuneilta yrityksiltä, löydettiin yhteistyökumppaniksi kohuliikemies ja kauneusalan yrittäjä. Pieleen meni – taas. Ihmettelin jo tuolloin, että mistä nämä yrittäjät tulivat edes mieleen ko. ostoista vastaavalle? Suomessa on lukuisia tuontikauppaan ja myös Kiinasta tuontiin erikoistuneita yrityksiä. Niiden kautta maskit olisi saatu edullisesti, nopeasti ja oikeilla hyväksynnöillä.

Rokotetta olemme odottaneet kauemmin kuin useat muut maat. Syynä on taaskin pelkkä aikaansaamattomuus asioiden hoitamisessa. Hoidettava EU:n kautta . . . niinpä tietenkin. Aikaa kului byrokratiaan. Rokotetta ei ole tullut riittävän nopeasti ja se rokotusprosessikin laahaa jäljessä muihin maihin verrattuna. Hyvin hoidettu?

Viimeisin tieto tällä hetkellä on se, että Suomeen jää saapumatta 1,7 miljoonaa rokoteannosta, joiden piti tulla vuoden toisella neljänneksellä. Niinpä niin. Jos tätä rokoteasiaa olisi hoidettu tehokkaasti ja ilman EU:n tärkeilevää byrokratiaa välikätenä, ei tällaisia uutisia todennäköisesti tarvitsisi lukea.
Vaikka Suomen hallitus onkin ministerinsä suulla ilmoittanut, että ”oma kansa ensin” ajattelu on vaarallista ja tuomittavaa, olen silti ihmeissäni tavasta hoitaa näin tärkeää suomalaisten terveyteen liittyvää asiaa. Olen itse asiassa eri mieltä myös tuosta sanotusta. Mielestäni ministerien, jos kenenkään on hoidettava Suomen ja suomalaisten asioita.

Seuraava luku tarinassa tulee olemaan se, että rokotukset hidastuvat neulojen loppuessa.

Saako jo kohta ihan ääneen puhua siitä, että Suomessa ei hallituksemme ole ollut tehtäviensä tasalla tässä korona-asiassa? Leimataanko tämän sanoja valittajaksi, populistiksi, tms.? Syitä monia maita parempaan tilanteeseen eivät ole maamme hallituksen mitenkään erinomaiset keinot hoitaa asiaa. Tärkein syy on yksinkertaisesti se, että Suomi on melko lailla harvaan asuttu maa. Toinen tekijä on suomalainen ”jäyhä” luonne – emme tavatessamme halaile ja suukottele ja pidämme muutenkin fyysistä etäisyyttä kanssakäymisessä. Kolmantena tekijänä on se, että suomalaiset ovat melko lailla ohjeita noudattavaa kansa.

En sorru tytöttelyyn tms. Johtajuus – tai tässä tapauksessa sen puute – ei liity sukupuoleen tai aina edes ikään.

3 tykkäystä

Tiedottaminen on ollut koronassa ennätyssekaista. Vanhukset ovat kokeneet olonsa tukalaksi ja heiltä on mennyt liikuntakyky. Peittelyä, vikahankintoja ja rahan yltiömäistä tuhlaamista. Terveitäkin yrityksiä lopettaa vuoden taisteltuaan. Nyt jotka saivat Astra Zenecan rokotteen, saavat tehosteen toukokuun puolivälissä ja suoja heillä on vasta toukokuun lopussa. Eli sairauden takia rokotteen saaneet ovat tämä ryhmä ja yli 80 vuotiaat. Nuoret ja aikuiset saavat odottaa tällä menolla varmaan syksyyn.

1 tykkäys

Mulla ei mene jakeluun, että hiihtoloman aikaan pahimmilta epidemia-alueilta ihmiset lähtivät lomalle Lappiin ja Itä-Suomeen. Jos miettii vaikka terveydenhuoltoa, niin pääkaupunkiseudulla on varmasti enemmän resursseja hoitaa koronapotilaita kuin maakunnissa - en edes rupea arvailemaan, millaisten kilometrien takana Lapissa tai itärajalla on koronatestauspisteet.

Eikö laki todellakaan olisi sallinut esim Uudenmaan eristämistä? Ja sitä mukaa kun koulujen lomaviikot vaihtavat aluetta, olisi voitu eristää kyseinen alue. En näe hirvittävänä ihmisoikeusloukkauksena, jos loman olisi joutunut viettämään omalla alueellaan, jos sillä olisi voitu estää viruksen leviäminen sinne, missä tilanne ei vielä niin paha ole.

No, nyt kun täällä Kuopiossa alkaa lomat, niin alkaakin ravintoloiden sulkeminen ja toimenpiteet viruksen leviämisen hillitsemiseksi. Tämä on kuitenkin ollut tähän saakka aluetta jossa korona ei vielä jyllää, mutta eiköhän me saada Tahkon tuliaiset omaan loma-aikaan mennessä. Minusta tässä on menty persaus edellä taas puuhun, turha on nyt voivotella kun ensin on annettu viruksen levitä pari viikkoa muiden lomalaisten mukana. Jos vähän olisi ollut pelisilmää, olisi hallituskin tajunnut että lomakausi tulossa - tehdään toimenpiteet (oli ne maakuntien sulkemisia tai ravintoloiden sulkemisia) ennen kuin on pari viikkoa levitetty virusta ympäri Suomea.

1 tykkäys

On tietysti absurdia, että kansa toivoo laajemmin yksilön vapautta ja kun ohjauksia hölkennetään, niin tulos on kaaos. Mitä tämä kertoo suomalaisista?

1 tykkäys

Olen samaa mieltä, että johtajuus puuttuu. Johtuuko se avustajien heikkoudesta vai omasta kokemattomuudesta vai näiden yhdistelmästä, en tiedä. Varmuudella tästä tehdään tutkimuksia ja väitöskirjoja tulevaisuudessa, mutta tänään niistä ei ole apua.
Kokemusta on helpompi korjata, sillä sitä hankintaan palkkaamalla kokeneita avustajia.

Lisätään listaan lain valmistelut. Tartuntatautilaki saatiin eduskunnassa läpi vasta äskettäin, asiasta aloitettiin puhumaan huhtikuussa 2020. Edellinen yritys syksyllä heitettiin eduskunnasta ulos, mistä PM Marin syytti eduskuntaa, vaikka todellinen syy oli heikko valmistelu. Luulisi 5 kk riittävän valmisteluun lain korjaamiseksi.
Samaan aikaan on käynyt ilmi, että vanhalla tartuntatautilailla oltaisiin voitu pakkotestata maahan saapuvat henkilöt koko ajan.

Nyt kun tartuntatautilaki on uudistettu ja sitä laitetaan toimeen, STM valittaa AVI:en toiminnasta. Kuka antoikaan ohjeet? STM. Lisäksi kuka valmisteli lain? STM. Silti näyttää, että AVI:n tulkinta laista on lainmukaisempi kuin STM:n, perustuen HS:28.2