Liike Nyt politiikan uudistajana

Hyvät Liike Nytin jäsenet,

Kirjoitan ottaakseni kantaa liikkeen nykytilaan, sekä pohtiakseni liikkeen tulevaisuuden suunnitelmia.

Liikkeen historiasta

Olen seurannut liikkeen toimintaa aivan alusta alkaen eli huhtikuusta 2018. Silloin olin varovaisen innostunut liikkeen ideasta. Liikkeen syntyessä olin erityisen kiinnostunut ajatuksesta, että poliitiikkaa tehdään vanhanaikaisesti ja siihen on saatava uusia toimintatapoja.

Näin reilun kahden vuoden jälkeen on varmaan ihan hyvä katsoa taaksepäin ja tarkastella miten liikkeen alkuperäinen idea on toteutunut. Eli miten liike on onnistunut uudistamaan politiikkaa ja tuomaan niitä uusia toimintatapoja.

Ensimmäisenä liike loi “nettiparlamentin”, johon osallistutaan ilmoittautumalla sähköpostilistalle. (Nykyään nettiparlamentti on muokkautunut tämän foorumin muotoon.) Sähköpostituslistaa käytetään lähettämään kyselyjä nettiparlamentin jäsenille. Näiden kyselyjen avulla kartoitetaan liikkeen jäsenien tahtotilaa. Alussa olin innostunut tästä ideasta. Vihdoinkin ihmiset pääsevät itse ilmaisemaan mielipiteensä ja näin vaikuttamaan päätöksentekoon.

No, melko pian kuitenkin valkeni, ettei nettiparlamentti ollutkaan mikään demokratian pelastaja. Nettiparlamentin jälki ei tuntunut näkyvän yhtään missään. Idea on ihan hyvä ja hyvä, että tällainen tehtiin, mutta itse jäin odottamaan seuraavaa uutta toimintapaa.

Seuraavaksi liike kertoi valmistelevansa tiekarttaa. Jälleen olin innostunut jo pelkästään käsitteestä “tiekartta”. Nyt saadaan selvästikin askelmerkkejä siitä mitä tulevaisuudessa on tulossa. No, kun tiekartta lopulta julkaistiin, oli pettymys jälleen päällimmäinen ajatus. Kaikki 12 kohtaa ovat kyllä toki hienoja tavoitteita, mutta itse odotin tiekartalta todellakin konkreettisia askelia, mitä tulevaisuudessa tehdään. Eli jonkinlaista aikajanaa vaikka vuodeksi eteenpäin, jossa on selkeitä päivämääriä milloin tapahtuu jotain merkittävää. Tämä on minun näkemykseni tiekartasta.

Kahden pienen pettymyksen jälkeen jätin liikkeen seuraamisen hieman vähemmälle. Olen kuitenkin edelleen vähän väliä käynyt nettisivuilla tarkastamassa, onko mitään uutta tullut. Lisäksi Hjalliksen youtube-kanava on tarkassa seurannassa.

Liikkeen nykytila ja tulevaisuus

Nyt jonkin aikaa on kulunut ja tuntuu ettei liike ole päässyt juuri eteenpäin. Niitä uusia tapoja tehdä politiikkaa ei ole juuri näkynyt ja liike tuntuu muuttuvan vain samaan muottiin muiden puolueiden kanssa.

Hjalliksen youtube-kanavan innoittamana päätin kuitenkin antaa oman panokseni liikeelle tämän kirjoituksen muodossa. Hjallis on kanavallaan painottanut jo pitkään, että tulkaa ihmiset mukaan! Kertokaa mistä pitäisi puhua, mitä pitäisi tehdä. Se onkin tämän kirjoituksen tarkoituksena. Kertoa minun ajatuksia siitä mitä voisi tehdä, sekä kannustaa muita tuomaan omia ideoitaan rohkeasti esiin.

Ensimmäinen ajatukseni on, että täytyy kokeilla paljon erilaisia toimintatapoja. Ei pidä jäädä tällaiseen pysähtyneisyyden tilaan, vaan koko ajan ottaa kokeiluun uusia asioita. Heti liikkeen alussa perustettiin nettiparlamentti. Hieno juttu, ei ehkä kuitenkaan tullut ihan valmista pelkästään sen avulla, joten uutta toimintatapaa vaan kehiin! Hjallis on nyt ollut eduskunnassa liikkeen edustajana. Montako poliitikan tekoon liittyvää uudistusta liike on yrittänyt tehdä eduskunnassa. Minun käsitykseni mukaan ei yhtään. Te jotka olette syvällä politiikan teossa, miettikää porukalla uusia järjestelmiä ja ehdottakaa niitä uudeksi tavaksi tehdä eduskuntatyötä. Ajatus on, että täytyy tehdä paljon uusia kokeiluja.

Seuraavaksi voisinkin sitten heittää omia ajatuksia siitä, mitä tällaiset uudistukset voisi esimerkiksi olla. Liikkeen alkuaikoina oli puhetta nykyteknologian hyödyntämisestä. Näin nuorena tietotekniikan “asiantuntijana” en voisi olla enempää samaa mieltä. Tietotekniikka mahdollistaa valtavat mahdollisuudet tehdä vaikka minkälaisia järjestelmiä esim. juuri politiikan tekoon liittyen. Tietotekniikkaa voidaan hyödyntää yksittäisten pienten työkalujen muodossa tai sitten luodaksemme jonkin suuren, koko Suomen demokratiaa koskevan järjestelmän. Ensimmäinen askel vain olisi, että tällainen järjestelmä suunnitellaan.

Itse voin tässä heittää ensimmäiset ideat esimerkinomaisesti ilmoille, jotta saataisiin myös muiden aivonystyrät liikkeelle.

  • Kaikki politiikan teko julkiseksi, live streamit kaikesta muustakin kuin pelkästään kyselytunnista. Pahoin vain pelkään, että poliitikot haluavat tehdä suhmurointiaan suljettujen ovien takana eikä sen vuoksi kovin todennäköinen. Kertoo minusta aika paljon poliitikoista.

  • Kyselytunnin (jonka kaikki tietää olevan pelkkää teatteria) uudistaminen. Niinkin yksinkertainen ja helppo uudistus kuin tekstimuotoinen/chat-tyyppinen kommunikaatiokanava pelkkien monologien ja välihuutojen rinnalle. Suureen saliin iso chatti-ikkuna, jonne kansanedustajat voivat lähettää oman välikommenttinsa kaikkien nähtäville.

  • Tv-haastattelut ja pj-tentit tuntuu olevan jonninjoutavia nykyään. Miten olisi jokin uusi formaatti. Esim. Tehdään uusi peli/ohjelma, jossa puolueiden puheenjohtajat (2-8 kpl) istuvat saman pöydän ääreen ja tavoitteena on saada paperille kirjattua mahdollisimman monta asiaa, joista ovat samaamieltä/joita hallitus rupeaa tekemään. Tätäkin ideaa on helppo lähteä kehittämään vaikka mihin suuntaan, otetaan tavan kansalaisia mukaan ohjelmaan, tehdään launtai-illan primetime karnevaali jne.

  • Toinen formaatti, jota olisi mielenkiintoista seurata tv:stä perinteisten toimittajien vetämien tenttien sijaan, olisi puolueiden puheenjohtajien keskenään pitämä “kokous”. Jokaisen puolueen puheenjohtaja olisi vuorollaan kokouksen puheenjohtaja. Pj omaisi täyden vallan käsiteltävään aiheeseen. Pj päättää aiheen, johon ruetaan etsimään puolueiden kesken ratkaisua. Pj jakaisi puheenvuorot ja omaisi täyden vallan keskeyttää puheet, mikäli puhuja harhailee aiheesta.

Tässä siis olisi vain muutamia ideansiemeniä siitä mitä politiikan uudistaminen voisi esimerkiksi olla. Enkä päässyt edes vielä niihin tietotekniikan mahdollistamiin uudistuksiin. Painottaisin tässä sitä, että nämä ovat todellakin vain ideoita. En tiedä yhtään onko nämä miten hyviä ideoita, mutta ajatukseni onkin, että rohkeasti vain uusia ideoita kehitteille. Osa varmasti joutaakin suorilta romukoppaan, osaa voi lähteä jalostamaan ja parhaat varmaan sitten muodostuu lopulta uusiksi toimintatavoiksi. Jokin idea voi tuntua täysin jonninjoutavalta ja turhalta, mutta jos sen kokeileminen ei vaadi juuri mitään muuta kuin hieman viitseliäisyyttä, sitä kannattaa mielestäni kokeilla. Sittenhän sen näkee onko siinä mitää järkeä tai miten sitä kannattaa kehittää.

Foorumille voisi tehdä vaikka oman osion tyyliin “Politiikkaa koskevat uudistukset”, jonne sitten voi tehdä oman ketjun jokaista ideaa kohden. ping @harry.harkimo @karoliina.kahonen1 @liike.nyt

Lopuksi voisin tiivistää sanomani kahteen pääpointtiin:

  • Liikkeen tulisi panostaa siihen, mihin tarkoitukseen liike alunperin luotiin. Eli uudistamaan politiikantekoa. Jättää tavalliset politiikan kysymykset toissijaikseksi taustalla tapahtuvaksi ja keskittyä löytämään niitä uusia toimintatapoja tehdä politiikkaa.

  • Toinen sanomani Liike Nytille: nyt niitä uusia toimintatapoja kehitteille ja kokeiluun! Mikäli juuri sinulla, arvon lukija, on jokin idea politiikan teon uudistamiseksi, haluan rohkaista sinua tuomaan ideasi Liikkeen tietoon. Tällöin Liikkeen aktiivit voivat lähteä jalostamaan ideaa käytäntöön.

17 tykkäystä

Hei Eetu,

Kirjoitit hyvin ja perustelit näkemyksesi. Totean, että arvostan suuresti vaivannäköäsi.

Kommentoin ensin lyhyesti muutamaa seikkaa eduskunnan osalta. Se on hyvin perinteikäs paikka, mutta toki muuttuu ajan myötä pikkuhiljaa. Sinä aikana, kun toimin puhemiehenä, otettiin esimerkiksi käyttöön täysistuntokeskustelujen aikataulutus ja kirjallisten kysymysten jmv sähköinen allekirjoitus, eikä tällaistenkaan muutosten aikaansaanti ollut mikään simppeli ja nopea juttu. Nyt ei taida löytyä ketään, joka moittisi noita käytäntöjä.

Eduskunnan toimintaa ohjaavat perustuslaki ja eduskunnan työjärjestys. Perustuslaissa on määrätty esimerkiksi, että valiokunnan kokoukset eivät ole julkisia. Tässä on jo yksi syy siihen, miksi kaikkea politiikkaa ei saada avoimesti näkyville. Minun mielestäni ei edes pidäkään saada. Politiikka on erilaisten näkemyksien yhteensovittamista ja on tärkeää voida sitä tehdä myös luottamuksellisessa ilmapiirissä. Joskus pelkät asiatkin vaativat ehdotonta luottamuksellisuutta ja edustuksellisessa demokratiassa olemme luovuttaneet näiden asioiden käsittelyn valitsemillemme kansanedustajille. Tällä viikolla uutisoitiin, että tuoreen tutkimuksen mukaan kansalaiset eivät luota minkään puolueen vaalilupauksiin. Jokin siis mättää ja pahasti, mutta mikä ja mitä sille voisi tehdä?

Osa ratkaisua lienee juuri siinä minkä vuoksi Liike Nyt on perustettu. Omassa kirjoituksessasi esittelet rakennuspalikoita, miten Liikkeen idea voitaisiin viedä huomattavasti paremmin käytäntöön. Pidän monista ideoistasi.

Liikkeen suurin mahdollisuus ja suurin haaste ovat samassa erittäin kunnianhimoisessa paketissa. Liikkeen perusajatuksesta, politiikanteon uudistamisesta, on moni samaa mieltä, toteutus ei ole niin helppoa eikä niin nopeaa kuin haluaisimme. On aina kätevää mennä resurssiselityksen taakse, mutta se on silti täyttä totta. Liikkeellä on vain yksi palkattu henkilö, muut tekevät asioita omien töidensä ja muiden velvollisuuksiensa ohella. Harkimon on hoidettava kansanedustajan työ, johon hänet on äänestetty. Kaikki yhdistys- tai vapaaehtoistoiminnassa joskus mukana olleet tunnistavat tämän tuskan.

Nettiparlamenttiin on kehitteillä mobiiliapplikaatio ja tätä foorumia ja sivustoa kehitetään koko ajan. Huolehdin siitä, että ehdotuksesi “Politiikkaa koskevat uudistukset” -osion avaamisesta menee eteenpäin. Samoin toivon, että Nettiparlamenttia seuraavat ja muutoin Liikkeestä kiinnostuneet ovat aktiivisia ideoiden lähettämiseen. Niitä voi tietenkään lähettää yksityisesti, mutta kannustan todellakin käymään avointa keskustelua vaikkapa juuri tällä foorumilla tai Liikkeen some-kanavilla.

Paljon on tekemistä, mutta niin on myös mahdollisuuksia. Kun Liike perustettiin se herätti heti mielenkiintoni juuri siksi, että tarjolla oli jotain aivan uutta ja erilaista. Mietin silti mukaan lähtemistä puolen vuoden ajan, koska politiikassa tällaiset ratkaisut ovat aina isoja henkilökohtaisia päätöksiä.

Odotan myös itse Liikkeeltä jotakin: pelkkien ideoiden heittely ei riitä, vaan pitää olla myös mietittyjä ja perusteltuja ratkaisuja sekä suunnitelma niiden toteuttamiseksi. Tässä puhun ensisijaisesti varsinaisesta politiikan sisällöstä, siitä, että politiikan tarkoitus on muuttaa asioiden kulkua ja tehdä yhteiskunnan kannalta järkeviä päätöksiä. Sen tavan muuttaminen millä politiikkaa tehdään on oltava jatkossakin yksi Liikkeen kulmakivi, mutta samalla poliittisena toimijana Liikkeen on kyettävä kertomaan omat perustellut, tietoon pohjautuvat ratkaisuehdotuksensa yhteen sun toiseen asiaan. Niiden ratkaisujen luomiseksi tarvitsemme aktiivista Nettiparlamenttia ja jokaisen Liikkeestä kiinnostuneen - tai sen jäseneksi liittyvän - panosta juuri sen verran kuin itse kullakin on aikaansa antaa.

8 tykkäystä

Mielenkiintoista keskustelua.

Liike Nytin toiminnan perustana on ratkaisuehdotusten ja päätösten pohjautuminen faktoihin. Tähän liittyen kysymys tai ehdotus.

Olisiko, yhdessä sovittujen määritteiden mukaisesti, hyödyllistä kerätä kuntakohtainen perustietopankki foorumin yhteyteen?Tietopankki, josta olisi selkeästi/nopeasti löydettävissä kunnan perustiedot esimerkiksi työttömyydestä, väestörakenteesta, kuntataloudesta ja tarkenteita vaikkapa sivistys- ja sosiaali-ja terveyspalveluiden kulurakenteesta ja pk-yrittäjyyteen liittyvistä tekijöistä. Lähteinä esimerkiksi tilastokeskuksen, Kuntaliiton, ministeriöiden, Suomen yrittäjien tilastot.

Tiedon löytäminen, kerääminen ja vertaileminen on usein vaikeaa ja hidasta. Tämä helpottaisi jonkin verran alueellista/valtakunnallista tarkastelua.

Pahoittelen jo etukäteen kirjoitusvirheitä. Kirjoitan rikkoutuneella puhelimella /näytöllä. Kirjaimet ovat osittain arvailua. :upside_down_face:

Mukavaa päivää teille/meille kaikille ympäri Suomea.

6 tykkäystä

Puolueen arvot ovat monelle se tärkein kriteeri puolueen valitsemiselle. Jotta asiat eivät jää vaan pöydälle, niin tavoitteet on hyvä olla kaikkien tiedossa. Lisäksi keinot ja toimintatapa ovat tärkeitä tavoitteiden saavuttamiseksi. Kaikki uudet mahdollisuudet tehdä tehokkaampaa ja kiinnostavaa politiikkaa ovat tervetulleita.

1 tykkäys

Ihan samanlaisia tuntemuksia ja odotuksia. Hyvä, että otit asian esille ja laitoit omalta osaltasi ajattelemisen aihetta pysähtyneisyyteen. Kirjoituksesi oli hyvä! Aivoriihi uusille toimintatavoille on hyvä idea.

5 tykkäystä

Mobiilisovellutus on loistava idea. Osallistuminen ja pätöksenteko mahdollisuus on 24/7 jokaisen taskussa.

2 tykkäystä

Mikä estäisi Liike Nyt keräämästä ideoita ja lakialoitteita sekä perusteluita niihin, mitä HH voisi sitten ajaa eteenpäin. Näin saataisiin politiikkaan läpinäkyvyyttä, tosiasioihin perustuvaa toimintaa, uudistumista sekä ratkaisuhakuista toimintaa. Tällä hetkellä toiminta on hieman “räksytystä”. Helposti kritisoidaan, mutta ei tuoda vaihtoehtoisia ratkaisuja. Tämä voisi houkutella kannattajia.
Esimerkkejä:

  • selvitetään ay-liikkeiden saamat osinkotulot, paljonko normi-ihminen maksaisi niistä veroja. Sitten ehdotetaan (yleishyödyllisten) yhdistysten verotusta, mutta sallitaan esimerkiksi 20000 euron veroton tulo. Tällöin harrastusyhdistykset, esim.urheiluseurat jäisivät verovapaiksi. Esimerkiksi Teollisuusliitto sai 2019 n.8,4 MEUR osingon Kojamosta. 20% vero olisi tuonut 1,6 miljoonaa.
  • puoluetuen uudistaminen kiinteäksi. Tällä hetkellä puolueet taitavat saada puoluetukea noin 28 miljoonaa vuodessa. Maksetaankin kiinteä 1 miljoona jokaiselle. Sillä maksaa monen työntekijän palkan, toimiston vuokran ja tietoturvallisen jäsenrekisterin. Rekisterin kustannukset kun eivät nouse jäsenmäärän lisääntyessä. Säästö reilu 10 miljoonaa.
4 tykkäystä

Minulla olisi yksi konkreettinen ehdotus, joka ei olekaan ihan pieni: politiikan tekotapaa olisi muutettava. Meidän tulisi ottaa käyttöön Sveitsin malli, jossa kansalaiset pääsevät äänestämään usein eri asioista. Ymmärsin, että Liiike Nyt jopa pyrkisikin juuri tähän, mutta on valitettavasti osoittautunut, että näin ei ole asian laita.
Olen samoilla linjoilla Eetu Karvosen kanssa ja täydentäisin sitä sillä, että minusta melkeinpä kaikki isossa salissa suoritettavat äänestykset saisivat olla sellaisia, joihin kaikki halukkaat voivat ottaa sähköisesti osaa. Olisi varmasti tehtävissä, mutta vaikea toteuttaa, kun haittaisi edustajien/puolueiden suhmurointimahdollisuuksia. Siksi vanhat puolueet eivät moiselle radikaalille ajatukselle lämpene.

4 tykkäystä

Tosi hyvä idea Petriltä ja sanoisin, että teknisesti ei kovinkaan vaikea toteuttaa. Tarvitaan vain se tahto, että tällainen tehdään.

Liikkeeltä on kuulemma tulossa mobiiliappi. Ehkä siihen on leivottu jokin tällainen systeemi tai eihän tuo kovin vaikea olisi toteuttaa erillisenä järjestelmänäkään.

Hieman vaikuttaa, että liikkeen suurin haaste tällä hetkellä on, kuten @maria.lohela kirjoittikin, resurssipula. Yrittäkää nyt saada ihan ensimmäisenä se alue politiikkaa koskeville uudistuksille. Kuten tästä ketjusta on nähtävissä, sille olisi tarvetta.

En tiedä minkälainen foorumisofta nettiparlamentissa on käytössä, mutta luulisin että uuden alueen tekeminen foorumin ylläpitäjältä pitäisi tapahtua parissa minuutissa tai ainakin parissa tunnissa. Nyt on kulunut yli kuukausi…

1 tykkäys

Perustuslain mukaan Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta. Tästäkin syystä edustuksellista demokratiaa olisi hyvin hankala muuttaa siten, että eduskunnan äänestykset toteutettaisiin sen ulkopuolelta.

Eduskunta äänestää satoja kertoja vuodessa. Tilanteesta ja asian käsittelyvaiheesta riippuen varoaikaa äänestykselle voi olla vain lyhyt hetki (esim. pöydällepano) tai muutama päivä (lakiehdotuksen hyväksyminen). Esimerkiksi yksistään budjettiäänestysten kohdalla äänestetään parissa päivässä satoja kertoja ja äänestysjärjestys on kansanedustajien tiedossa vain hieman ennen varsinaisia äänestyksiä. Kansanedustajat voivat tehdä äänestysehdotuksia myös yllättäen. Tyypillisesti äänestysehdotukset ovat toki tiedossa etukäteen. Tällä tarkoitan esimerkiksi lakiehdotukseen tehtyjä vastaehdotuksia tai hylkäysehdotuksia. Näillä kohdin toteutuvat eduskunnan työjärjestyksen määrittelemät lakiehdotuksen ensimmäisen ja toisen käsittelyn rajat ja äänestysajankohdat.

Tarkempia tietoja siitä miten eduskunta äänestää on eduskunnan työjärjestyksessä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000040#L5P60. Yllä oleva huomioiden uskaltaudun arvioimaan, että on vaikeaa, ellei mahdotonta, ensinnäkään määritellä sitä mikä määrä eduskunnan ulkopuolisia käytettävisssä olevan äänestysajan puitteissa annettuja ääniä olisi riittävä tai oikea, jotta sen voitaisiin katsoa voivan ohittaa perustuslain määrittelevän edustuksellisen demokratian.

Toinen huomionarvoinen seikka on se, että eduskunnassa hallituksen esitykset hyväksytään lähes poikkeuksetta. Vain vaaleja ennen, todennäköisesti vaalitaktisista syistä, näemme tilanteita, joissa äänestykset eivät mene tavan mukaan. Tietenkin on myös niitä tilanteita, joissa edustajat ilmoittavat äänestävänsä oman linjansa mukaan, vaikka olisivatkin hallituspuolueen kansanedustajia. Nämä hetket ovat kuitenkin vain pieni vähemmistö. Jos eduskunta muuttaa jotakin pykälää tai tekee ponsia, se tekee niin lakiehdotuksen mietintövaliokunnassa. Tämä on erittäin keskeinen ja työläs osa kansanedustajan työtä. Vaikuttamisen paikka on siis sinänsä keskeisimmin muualla kuin äänestävässä täysistunnossa, vaikka se lopullisen hyväksynnän mille tahansa esitykselle antaakin.

Pidänkin itse politiikassa sinänsä merkityksellisempänä ongelman määrittelyä, ratkaisujen etsimistä ja huolellista valmistelutyötä. Huomaamme ongelman tai selkeän puutteen ja haluamme korjata sen. Miten se on syytä tehdä? Tiedämme, että jokin juttu toimii, mutta voimme kysyä miten sen voisi tehdä vielä paremmin. Lainsäädäntöhankkeita valmistellaan hallituksen linjausten mukaan. Niihin voi vaikuttaa. Tänään on esimerkiksi valmistunut Liikenne- ja viestintäministeriön raportti keinovalikoimasta, joilla voidaan puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Mitä keinoja otetaan käyttöön vai otetaanko mitään? Näistä tullaan linjaamaan jossain kohtaa. Jos ei tämä hallitus niin sitten seuraava. Mikä on Liikkeen linja? Vaaleissa voi päästä vaikuttamaan kertomalla mitä seikkoja haluaa muuttaa ja miten ja sitten ajamalla niitä asioita, jos/kun on saanut mandaatin äänestäjiltä. Vaalien välillä tehdään sisältötyötä ja viedään tavoitteita käytäntöön.

En väheksy äänestämistä tai kannan kysymistä, mutta sen on selkeintä tapahtua kohdennetusti ja yleistä mielenkiintoa tai merkitystä heijastelevissa, periaatteellisemmissa kysymyksissä. Tätä voidaan toteuttaa myös Liikkeessä, sekä sen linjauksissa että yksittäisissä asioissa, joihin Liikkeen valtuutetut tai kansanedustaja ottavat kantaa. Mitkä ovat Liikkeen periaatteet? Mitkä ovat Liikkeen poliittiset tavoitteet? Mitä asioita, miksi ja millä tavalla Liike haluaa muuttaa? Meillä on ongelmaan X tarjolla ratkaisuvaihtoehdot A, B ja C. Minkä niistä valitsemme omaksi linjaksemme? Olemmeko valmiita muuttamaan linjaamme olosuhteiden muuttuessa? Politiikka elää ja muuttuu koko ajan. Jokin ratkaisu on voinut kehittyä toivomaamme suuntaan, tällöin on keksittävä jotain uutta vanhan toistamisen sijaan.

Liike haluaa muuttaa sitä tapaa miten politiikkaa tehdään. Se vaatii kovaa työtä ja puurtamista joskus vaikeasti ymmärrettävien ja monimutkaisten asioiden parissa. Jos vain äänestetään niistä ehdotuksista mitä muut ovat tehneet on vain osa muita ilman mitään omaa. Toivoisinkin itse näkeväni Nettiparlamentin, joka ideoi ja keskustelee isosta kuvasta ja myös ratkaisuehdotuksista. Niistä voidaan myös äänestää. Kuntatasolla taas on tämän lisäksi myös yksityiskohtia, joissa äänestäminen on suoraviivaisempaa. Kannatammeko Malmin lentokentän sulkemista? Haluammeko, että tämä kyläkoulu suljetaan? Pitäisikö tuohon risteykseen rakentaa alikulku kevyelle liikenteelle? Haluammeko kuntaamme tuulivoimaa?

Tämä keskustelualue, “Liike Nyt - Yleinen puoluetta koskeva keskustelu”, on tarkoitettu juuri erilaisten ideoiden ja näkemysten esittämiseen ja tähän voi vapaasti luoda uusia ketjuja parhaaksi katsomastaan aiheesta liittyivät ne sitten käytännön toimintaan tai poliittisiin asiakysymyksiin. On toki mahdollista ja teknisesti hyvin helppoa avata uusia keskustelualueita, mutta tässä kohtaa toivoisinkin selkeää ehdotusta siitä miten tuo keskustelualue tulisi jäsentää ja tulisiko sille olla alavalikoita ja jos kyllä, mitä niiden pitäisi olla. Ideat ovat aina ja kaikessa tervetulleita, mutta niiden kanssa olisi hyvä olla jokin pohjaehdotus toimintamallista, jota jalostaa - tai toteuttaa sellaisenaan.

2 tykkäystä

On toki myönnettävä, että uudelle pienpuolueelle on jokseenkin mahdotonta muuttaa vallitsevaa poliittista kulttuuria ja päätöksenteon menettelytapoja. Se kuitenkin on vaan niin, että jotain olisi tehtävä, tavalla tai toisella. Tässä maassa tuskin kukaan on tyytyväinen politiikan ja päätösten teon tapoihin. Päätösten tekemistä leimaa poliittinen teatteri ja suhmurointi. Lopputuloksena on toinen toistaan järjettömämpiä päätöksia, esimerkkinä nyt mainittakoon vaikka tämä sähkön siirtoasia. Ensin velvoitetaan siirtoyhtiöt takaamaan sähköntuotannon, sitten annetaan heille lupa hoitaa asia tavalla, joka mahdollistaa jättituoton ja kannustaa yli-investointeihin ja vielä päätetään myydä jotkin verkot ulkomaisille eläkevakuutusyhtiöille. Suomalainen veronmaksaja siis elättää ulkomaalaisia eläkeläisiä, kiitos päättäjiemme viisaan toiminnan.

Lisää yhtä hölmöjä päätöksiä ollaan tekemässä parasta aikaa, mutta ei niistä enempää tässä.

Meidän edustuksellisessa demokratiassa päättäjiksi pääsy ei perustu järkeen ja osaamiseen, vaan ihan muihin seikkoihin. Esimerkiksi eduskuntaan valitaan: 1) heitä, jotka siellä ovat olleet ennen ja saavat järjestettyä itselleen runsaasti vaaliavustusta varmistaakseen seuraavan valinnan, 2) heitä, jotka ovat julkkiksia entuudestaan, vaikkapa urheilijat, 3) heitä, jotka ovat kaikista sanavalmiimpia pyrkyreitä.

Itsestäni alkaa tuntua siltä, että Kiinan malli saattaisi olla oikeasti hyvä (en tietenkään kannata ihmisoikeuksien loukkaamista tavalla, mitä Kiina tekee). Eric X Li selittää tässä TED Talk esityksessään perusteita sille, miksi Kiinalainen päätöksentekojärjestelmä on länsimaista demokratiaa fiksumpi. Salin yleisö antaa esittäjälle seisovat suosionosoituksen esityksen loputtua. Se osoittaa, että hekin taitavat olla hyvin pettyneitä oman maansa poliittiseen järjestelmään.

Vähintäänkin olisi syytä ottaa mallia hyviksi osoittautuneista käytännöistä. Todellisten muutosten tekeminen on tietysti pienelle puolueelle lähes mahdotonta. Se on vähän kuin yrittäisi muuttaa purjelaivan suuntaa puhaltamalla purjeeseen. Kuitenkin, jos tarpeeksi moni yhtyy puhaltamaan, niin ehkä se purjelaiva voisi kääntyä.

1 tykkäys

Huhhuh, onpas sitä taas asiaa… :smiley:

Marian vastauksesta huokuu läpi poliitikkomainen lähestymistapa. Hyviä pointteja toki myös esim. että äänestyksiä on niin paljon ettei varmasti ole mitään järkeä äänestyttää jokaista pientä asiaa. Mutta takerrutaan minusta ihan liikaa sivuseikkoihin, esim. perustuslain muotoihin ja sen vuoksi ei muka voida tehdä muutosta. Ei tarkoituksena olekkaan, että kerralla julistettaisi että tästä eteenpäin tehdään jatkossa näin. Voidaanhan me liikkeen voimin rueta rakentamaan omaa tapaa tehdä asioita ja pikkuhiljaa kun ihmiset näkevät, että Liike Nyt tekee asioita tosi hyvin niin sitten pikkuhiljaa asiat muuttuu.

Petrin linkkaaman ted-puheen kanssa olen samaa mieltä siitä, että demokratia ei ole toimiva. Monesti kuulee sanottavan että no mikä muka olisi toimivampi kuin demokratia. No miten olisi tällainen niinkin radikaali ajatus, että rakennetaan täysin uusi tapa, jota ei ole vielä tehty. Muistuttaisin edelleen, miten Hjallis puhui liikkeen alkuaikoina tyyliin “nykyinen järjestelmä on rikki, se on heitettävä romukoppaan ja kehitettävä uusi tapa tehdä politiikkaa”. Ja edelleen, ei tässä olla yön yli romuttamassa demokratiaa vaan pikkuhiljaa kehitellään niitä uusia tapoja tehdä politiikkaa.

Lopuksi vielä vastauksena Marialle liittyen keskustelualueisiin. Voidaan toki avata uusia ketjuja myös tämän yleisen keskustelualueen alle, mutta ajattelin että niitä varmaan voisi tulla aika runsaasti ja ne olisi siten hyvin lokeroituna omaksi alueekseen kätevästi. Jos poliitiikkaa koskeville uudistuksille olisi oma alueensa, voisi se itsessään olla ajava tekijä, että ihmiset ymmärtää/hoksaa tehdä omille ideoilleen ketjun.

Paras tapa varmaan näin aluksi olisi, että tehdään tänne yleisen puolelle esimerkin omaisesti ketjuja, jos on ideoita politiikkaa koskevia uudistuksista. Sitten kun ketjuja alkaa tulla enemmän niin sitten ylläpitäjät voivat halutessaan tehdä oman alueen ja siirtää ketjut sinne. Itsellä on ainakin muutama ketjuaihio jo mielessä ja kunhan löydän aikaa niin koitan saada niitä sitä mukaa tehtyä. Kannustan muita samaan esim. tässäkin ketjussa on jo useita ideoita, joille voi avata oman ketjun. Aloitusviestissä ei välttämättä ole tarpeen edes pohjustaa ideaa kovin paljoa, pääasia että ketju saadaan auki ja sitä myötä keskustelua.

1 tykkäys

Muutoshan lähtee aina jostakin, yksilöstä. Kannattaa asettua ehdolle vaaleissa, koska jos juuri sinä et lähde, joku muu kyllä lähtee ja tulee myös valituksi päättämään puolestamme. Mikset siis lähtisi ehdolle @petri.o.seppala tai @eetu.karvonen?

Nettiparlamentista: kuten totesin, keskustelualueiden ja ketjujen lisääminen onnistuu kyllä. Joku logiikka niissä on hyvä olla, että keskustelua on helppo seurata ja aiheet erottuvat toisistaan.

Mobiiliappi on kehitteillä ja se lisää vuorovaikutusmahdollisuuksia myös Nettiparlamentin osalta.

1 tykkäys

Kiitos Maria monipuolisesta vastauksesta. Liike Nyt on tällä hetkellä muita puolueita edellä tavoitteessaan muuttaa poliittinen toimintakulttuuri avoimeksi, faktapohjaiseksi, ratkaisukeskeiseksi ja kuntalaisia osallistavaksi.Olemme oikealla tiellä, vaikka eteneminen onkin( ymmärrettävistä syistä) hidasta ja harkittua. Nettiparlamentin aktivoiminen yleisesti tunnetuksi keskustelukanavaksi ympäri Suomea lienee nyt ajankohtaisin/tärkein tavoite?

Hyvin sanottu. Viestisi inspiroimana avasin ketjun, miten kansalaisia saataisiin kiinnostumaan politiikasta: Kansalaisten osallistaminen viihteellisen formaatin avulla

Kiitos kun toit esille tuon räksyttämisen. Sehän ei ole mitään uutta. Paitsi tympeää. Etenkin jos perustuu tietämättömyyteen tai tahalliseen väärinymmärryksen
niin eipä ole asiallisuudesta tietoakaan. Esim video koronarokotteesta. Huh. Noloa.

Itse olen Marian kanssa siinä mielessä samoilla linjoilla, ettei Liikkeen tavoitteeksi kannata tässä kohtaa ottaa asioita mitkä ajaisivat perustuslain muutosta - ihmiset saattaisivat vain vieraantua liikkeestä jos se tarjoaisi jotain noin radikaalia. Sen sijaan muutosta tulisi lähteä rakentamaan pienistä asioista.

Mitä nämä asiat sitten voisivat olla. Nyt Liike on saanut paljon uusia lataajia appilleen ja myös henkilöitä nettiparlamenttiin.

Mainoksissa on puhuttu paljon appissa äänestämisessä. Minusta olisi erittäin keskeistä että lähiviikkoina ja -kuukausina ennen kuntavaaleja Nettiparlamentissa olisi todella paljon äänestyksiä erilaisista aiheista ja ainakin jokin näistä äänestyksistä johtaisi Harkimon valtakunnalliseen ulostuloon että Nettiparlamentti äänesti näin joten hän Liike Nyt:n edustajana esittää nyt tällaista. Tämä toisi nettiparlamentille todella paljon erittäin hyvää näkyvyyttä ja myös legitimiteettiä, kun ihmiset näkevät äänestysten johtavan johonkin. Kuitenkin olemme halunneet tänne ihmisiä äänestämään, joten heille on annettava niitä runsaasti!

Muita tekoja ovat 1) esillä olleet ajatukset että nettiparlamentissa voisi ehdottaa kuntavaaliteemoja eri kaupunkien omilla kanavilla, 2) pyrkimys tuoda kaikessa julkisissa ulostuloissa aina jokin perusteltu vaihtoehtoinen malli, jos kritisoidaan nykyistä toimintatapaa ja 3) Vastustamalla korporatismia ja työmarkkinajärjestöjen edustusta lainsäädäntötyöryhmissä. Lobbaus tulee tapahtua ulkoapäin päättäjiin, ei niin että lobbarit ja intressitahot istuvat komiteassa laatimassa lakeja virkamiesten kanssa.

4 tykkäystä

Saa nähdä milloin Harkimo ottaa jonkun asian täältä ajaakseen ja mainiten mistä idea on peräisin. Epäilen että tämä nettijutustelu täällä on vain somekoukutusta. Puhutaan mitä puhutaan ja ihan kiva. Katsotaan nyt.

Viestiä voi monella tavalla kansanedustajille, sähköpostiosoitteet on kaikilla.Jos sinulla on tärkeä ajettava asia tee kaikkesi, että se tulee kuultua, elä ajattele puoluetta, vaan ota yhteyttä tärkeänä pidettyihin vaikuttajiin monta kertaa ja perustele asiasi niin kuin olisit tohtoriväittelyssä. Silloin voi viestisi mennä kaikille perille.

Samaa mieltä oleminen tuntuu olevan iso haaste, joten kannatan ehdotusta.
Se on sitten eri asia onko tilaisuus julkinen vai ei, tärkeintä on löytää yhteiset sävelet.