Kaikilla on huoli mistä saadaan hoitajia ? Tähän ei nyt koulutus auta tähän hätään. Pitkässä juoksussa kyllä, ehdottomasti pitää koulutuspaikkoja lisätä. Ratkaisu ei ole myöskään työvoima ulkomailta . Kyllä, työperäistä maahanmuuttoa tarvitaan mutta kysynkin mistä nyt saadaan?
Kukaan ei oikein osaa vastata. Tulevaisuudessa ehkä saadan lisää työvoimaa kouluttautumalla ja maahanmuuton myötä. Mutta nyt on hätä ? Eikö hallitus voi tilapäisesti maksaa näille ketkä on vielä alalla jotakin ylimääräistä rahaa ?
Vai pitäisikö priorisoida ? Tästähän ei puhu kukaan ? Miksi ? Vaikea aihe ? On mutta kyllä ne käytännössä priorisoivat mutta siitä ei puhuta . Voisiko osastoja paikkoja pienentää hetkellisesti että saisivat hyvää hoitoa pieni porukka kuin se että iso porukka ei saa hyvää hoitoa ? Nyt jos nämä henkilöt jotka vielä ovat töissä niin nyt näistä on pidettävä kiinni , kokreettisia tekoja , kuuluu hoitajilta . Itse ainakin toivon, että pitovoimaan nyt satsattaisiin.
Nyt suurin osa lähihoitajista on vanhuspalveluissa töissä ja 1.2.22 tulee ns ” roketepakko” ja nyt joutuu moni lähihoitaja lopettamaan työt kun eivät ota rokotetta koska työnantajat eivät voi pitää töissä rokottamattomia ihmisiä . Onkohan nyt mietitty tarkkaan tämäkin asia ? Viedään viimeiset lähihoitajat pois vanhuksilta . Onko turhan kiire tämän asian kanssa? 1.2.22 jälkeen voi syntyä kaaos. Huolissaan olen !
Itse olen paljon painottanut palkka, Työolot, johtaminen. Mutta nämä vaatii aikaa, ei mikään pikaratkaisu. Mutta olisi silti kiire aloittaa. Paikkojen vähentäminen ei mielestäni ole toimiva ratkaisu. Mihin ne vanhukset laitetaan, kotio? Kotihoitokin on jo valmiiksi hädässä ja kotona on ihmisiä jotka eivät sinne kuulu tällä hetkellä. Valitettavasti palkankin pitäisi nousta niin paljon ettei siihen ole varaa. Mutta olisi hyvä aloittaa ja luultavasti pitkämalli kelpaisi. Sitten työolot, hoitajien aikaa menee edelleen aivan liikaa kaikkeen muuhun kuin itse hoitotyöhön. Johtaminen, johtajat puhuvat etteivät saa riittävästä mm. Tukea. Lisäkoulutusta johtajille. Ja itse vanhuksia pompotellaan ihan liikaa sinne tänne. Lisäksi nuorten mielenterveys ongelmat kasvussa ja sieltäkin puuttuu ammattitaitoista väkeä. Mutta nyt olisi kiire aloittaa ja pelastaa mitä on pelastettavissa.
Nyt on hyvinvointialueet valittu . Nyt pitäs alkaa tekemään budjetti ja henkilöstöasiat ekana laittaa kuntoon.
Ei mitään järkee suunnitella toimintoja jos ei ole henkilökuntaa. Syksyllä viimeistään moni lähtee pois kun saavat tulokset oppilaitoksiin pääsystä.
Tehyn tulokset jos menevät penkin alle niin katastrofi on jo ovella. Tehystä lähtee porukkaa pois.
Ulkomailta ei ennätetä tähän hätään saada
hoitajia eikä kouluttautumisella. Nyt se pitovoima pitäs ratkaista.
Nämä rokotuspakot myös syynä siihen että nuoret lähtevät pois. Moni nuori haluaa joskus äidiksi / isäksi eivät halua vaarantaa rokotuksella tämä lisääntymistä . Suomessa syntyvyys alhaista . Maahanmuuttajat synnyttivät 22000 viime vuonna ( tilastokeskus)
Suomen väkiluku kasvoi 16 000 . Suurinosa kun on maahanmuuttajista synnyttäneistä niin he eivät palaa edes työelämään että saatas veroeuroja.