SOTEsta tuli MIDAS

Kirkkonummi liittyi tähän hienon hyvinvointialueeseen (kukahan irvileuka on senkin keksinyt) viime vuoden puolella marraskuussa Nyt on helmikuu ja käytännössä ainoat terveyspalvelut, jotka toimivat ovat yksityisellä puolella. Terveyskeskuksen ajanvaraus on pelkkä vitsi, jos olet niin onnellinen, että automaattiin jättämään soittopyyntöön vastataan noin 2 viikon kuluessa, saat kuulla ettei ole vapaita aika ei tervedenhoitajalle eikä lääkärille. Jos erehdyt laittamaan tapauksesi automaattiin kiirelilseksi voit olla varma, että soittoosi ei vastata koskaan. Nähtävästi on niin kiire. Jos sitten menet terveysaseman ensiapuun niin jonotat sellaiset 4-5 tuntia ja sen jälkeen saat kuulla ettei voida tehdä mitään, kun ATK ei toimi. Kehotetaan menemään Jorviin, jossa voit varautua päivän jonotukseen. Omakohtaisesti minut passitettiin Jorviin, kun lääkäri epäili verenmyrkytystä eikä sitä laitteiden puuttuessa asemalla tehdä (ne oli viety pois “uudistuksen” yhteydessä). Saavuin Jorvin päivystykseen klo: 21.30 kolmen jälkeen yöllä ajattelin, että jos minulla olisi verenmyrkytys minun pitäisi olla varmaan jo kuollut. Koska näin ei ollut lähdin sieltä kotiin. Se, koko Jorvin päivitys näytti Tuonelan eteiseltä, Vanhuksia liikkuu päämäärättömästi siellä täällä. Terveydenhoitajia ei näy missään ja yksi lääkäri huutaa kahden aikaan yölllä ja keskellä käytävää “Minä olen lääkäri, minä olen lääkäri, etsikää terveydenhoitaja”…nähtävästi hermoromahduksen partaalla. Yksi vanhempi mies henkilö oli jonottanut siellä iltapäivän viidestä lähtien ja jäi sinne kun lähdin. Eli se siitä Soten loistavuudesta, tällä yhteiskunnalla ei vaan ole varaa maksaa “uudistuksesta”, joka lopettaa koko julkisen terveydenhuollon. Niille, jotka ovat työnantajan kautta yksityisten palvelun piirissä voi sanoa olevan onnenpekkoja. Ainoa mitä “uudistus” on saanut konkreettisesti aikaan Kirkkonummella on kahden terveysaseman lakkautus.

Tuo julkinen pullataikina vaatisi täydellisen saneerauksen, mutta se ei varmaan politiikkojen voimin onnistu?

Yleensäkin, jonkin puolueen pitäisi puuttua myös tuohon kunnalliseen hyvä veli verkostoon ja sen harrastamaan suoraan lain kiertoon esim. kilpailutuksissa. Esimerkkinä Helsingin kaupunki ja surullisen kuuluisa palkanmaksun järjestelmä. Hankintaa ei tarvinnut kilpailuttaa, kun Helsingin kaupunki oli osakas tässä IT-yhtössä, joka sotkun järjesti. Kaupungin omistus on 0,04% eli 5.500e yhtiössä. Siis ei mitään. Samalla kaavalla Helsingin kaupunki on mukana henkilövuokrauksessa (seure oy) tai ICT: yhtiö Tierassa jne… Siis ei mitään muuta kuin selkeästi kierretään lakia, jotta hankintoja ei tarvitsisi kilpailuttaa. Ja kunnan päättäjät saavat etukäteen päätetyn yhtiön tuottamaan palvelut. Onhan se normaalia, kun kerran kuntana olemme osakkaana.

3 tykkäystä

Mitkä terveysasemat Kirkkonummella on lakkautettu?

Tuntuu, että uudistuksia tehdään, uudistuksen ilosta, välittämättä mitä siitä seuraa.
Nekin rahat voisi käyttää entisen systeemin Parantamiseen.
Pitäisi tuntea ja joutua vastuuseen siitä, mihin yhteisiä varoja käytetään.
Säästökohteita löytyy paljonkin jos niitä mietitään ja harkiten rahaa käytetään.