Talousoppi ja raha koulussa

Tässä on sellainen ristiriita, että rahalla ei pitäisi normaalisti olla lapsen elämässä suurta merkitystä, mutta esimerkillään jotkut vanhemmat tekevät siitä oleellisen asian. Olisiko oikein, että kaikki lapset jo ala-asteella altistettaisiin liian aikaiselle puheelle rahasta ja taloudenhoidosta, joka voi aiheuttaa tarpeetonta stressiä? Poikkeusyksilöille tietoa annetaan liian myöhään, mutta varmaankin opetussuunnitelmat pitäisi tehdä enemmistön mukaan. Vaurastumista pitäisi tavoitella oman osaamisen ja ahkeruuden kautta, ei rikastuminen ensisijaisena mielessä.

1 tykkäys

Olet oikeassa ristiriidasta, mutta mielessäni ei ole vaurauden tavoittelemista vaan tietoisuuden lisäämistä ja vastuullisuutta… Mikään näistä ei pieninä oppimääränä ole haitallista tai vahingollista lapsille. Rikastumista pitää tavoitella sitten itse tarpeeksi vanhana ja omin keinoin, talousopin tarkoitus ei ole rikastuminen.

2 tykkäystä

Tähän voin samaistua. Poika käyttörahansa lehdenjaolla tekee. osan säästää ajokorttiin.Ei osakkeisiin siitä jää

3 tykkäystä

Hienoa toimintaa nuorelta mieheltä, minäkin olen jakanut lehtiä mopokorttiin ja mopoon ym… Mutta Niinkuin jo tuossa aikasemmin kirjoitin että talousopissa on kyse enemmänkin vastuullisuudesta ym rahankäyttöön liittymisestä ja seurauksista. Sijoittaminen on sitten erikseen ja tarkoitin siinäkin vain sitä tietoisuuden opettamista, ei kouluissa ole tarkoitus opettaa lapsista miljonäärejä. Itse olen nuorena aloittanut sijoittamisen 5-10 € kuukaudessa ja enkä ole rikastunut. Olen vain saanut paremmat korot säästöilleni.

1 tykkäys

Lukio on painottunut enemmänkin yleissivistäviin aineisiin ja se ehkä on hieman “vanhanaikaista”. Ammattikoulutuksissa opiskelu painottuu enemmän yrittäjyyteen ja sitä kautta talouslaskelmiin ja rahavirtoihin. Lukio opintoihinkin voisi ainakin valinnaisina kursseina näitä lisätä.

1 tykkäys

Täysin samaa mieltä. Nimenomaan arjen asiat tulevat monille yllätyksenä.

2 tykkäystä

Kaikki ei "kauppista"käy. Ja ihan perus rahankäyttöö ja sen arvon oppimista. Kun mukulat on sitämieltä,että. seinästä vaan haetaan kun vanhat loppuu. Sitä on suuren osan taloustietämys.

2 tykkäystä

Entinen pääministeri Juha Sipilä toi juuri julki idean, jossa valtio avaisi jokaisella vastasyntyneelle 300€ osakesäästötilin osana äitiyspakkausta. Pidän ideaa varsin hyvänä, kunhan toteutustavoista ja käytännöistä saadaan järkevä kokonaisuus.

2 tykkäystä

Opintojeni aikana talousopista selvisi, että sijoittamiseen liittyy myös odotuksia ja uskomuksia, siis psykologiaa. Nykyään myös arvomaailman mystiikkaa ja vaikuttamista. Ei siis ole ihan yksinkertainen aihe opetettavaksi kouluihin.

Samaa mieltä moni kysyy paljonko saa opintotukea, ei muuta, jossain vaiheessa ihmettelevät vuokratukea? Eivät edes tiedä mistä kelan rahat tulevat, ennen kuin menevät joskus töihin ja ihmettelevät kuinka paljon palkasta menee veroa​:rofl:minun mielestä nämä pitää selittää ylä-aste/ ammattikoulussa, nämä nuoret todellakin luulivat että raha tulee seinästä. Ja kaiken huippu se että kaikki on tuloa, eikä menoja ollenkaan, vuokra/ sähkö/ ruoka/ ihmetys oli monille että kela laskee opintotuen tuloksi, eikä sitä saakaan ” tuhlata” vaatteisiin: merkkeihin yms. Tämä on ollut työtäni joten kokemus monesta nuoresta/ tehty heille kaavio/ tulot/ menot.Samoin heille selitetty mihin veroja käytetään, yksi kommentti oli aika kiperä; minä kun saan opiskelut loppuun, muutan Suomesta pois, en varmana rupea makselemaan tuhansia.:rofl: