Vammaispoliittinen ohjelma?

Hei!

Mitä mieltä olette, joissakin puolueissa on vammaisten poliittinen ohjelma?

Nyt kun meitä vammaisia rupee olemaan Liike nytisäkin, onko tarvetta vielä erikseen tehdä?

Joillakin puolueella on jo olemassa.

3 tykkäystä

Tämä keskustelu lähti siitä, kun Liike nyt sai palautetta FB-seinälläni ” Ettei Liike nytillä tai muilla oikeistopuolueilla ole vammaispoliittista ohjelmaa. Mielestäni sen tarpeellisuusesta on hyvä keskustella, mutta keskeistä ei liene se, millaisia jäseniä ja ehdokkaita meillä on. Jokaisella meillä on oma osaamisemme ja vahvuutemme, olipa vammoja/rajoitteita tai ei :blush:

5 tykkäystä

Juuri mun mielestä me tarvitaan, koska puolue kasvaa. Tulisi sitä uudenlaista näkemystä. Saataisiin jotkut raaamit, ei vanhaa ajattelu tapaa enää.
Oskun seinästä tuli tehokas setti🤠

Ja siitä ajattelin.

3 tykkäystä

Mielestäni asia on erittäin arkaluontoinen ja vaatii kyllä paljon harkintaa miten kertoa jonkun sairaudesta olkoonki se sitten miten tahansa tullutkin. Sana Vammainen kalskahtaa mielestäni “pahalta” korvaan… Sitä käytetään myöskin väärin , saatetaan sanoa sinähän olet ihan vammainen vaikka ei olisi mitään sairautta. Vastakohta taas kun sairastuu vakavasti loukkaantuu vaikka liikenneonnettomuudessa ilman omaa syytä tulee varmasti mieleen että nyt olen vammainen. Kuulen puhetta Vammaisuudesta. Koitan tarkoittaa tällä sitä että pitäisi löytää jokin muu muoto käsitellä vammaisuutta. Mikä se olisi tässäpä pohdittavaa. Voisimme olla edelläkävijä tässäkin vaikeassa asiassa. Parempi ilmaisu Vammaisuudelle.

3 tykkäystä

En itse näe sanaa vammainen mitenkään negatiivisessa valossa.

Haukkumasanat on eri juttu, niitä riittää, eikä niitä pidä verrata aiheeseen.

Jos vammainen, invalidi sanoille täytyy keksiä korvaava termi,
niin miten olisi käyttää tässä sanaa rajoitteinen.

Tästäkin monella herää tunteita.

3 tykkäystä

Moi, minusta meillä on periaatteissa jo yksilön arvostaminen ja siihen sisältyy kaikenlaisten yksilöiden arvostaminen, en haluaisi lähteä kategorioimaan erikseen. Me olemme kaikki erilaisia, erilaisine ominaisuuksinemme ja piirteinemme. Vahvuuksia ja rajoitteita on kaikilla ja hyvä yhteiskunta ottaa lainsäädännössä huomioon, että kaikkia kohdellaan tasavertaisesti, joten jos liitto tai puolue kunnioittaa lakia, ei minusta muita erillisiä ohjelmia tarvita.

4 tykkäystä

Olen Teijan kanssa samaa mieltä tuosta lokeroimisen tarpeettomuudesta. Itse käsitän suvaitsevaisuuden niin että hyväksymme kaikkien ihmisten erilaisuuden - ei ole kahta täysin samanlaista yksilöä. Toiminnan kritisoiminen on sitten asia erikseen.

Näkisin mieluusti että yhteiskunnan ja oman alueen asioita hoidettaessa ja ratkaistessa vaan huomioitaisiin erilaisten ihmisten erilaiset tarpeet ilman että ihmiset niputetaan johonkin ryhmään jonkun yrittäisen piirteen tai ominaisuuden perusteella.

1 tykkäys

Valistuneet ihmiset ei pidäkään asiaa sen kummempana mutta valitettavasti on vielä iso joukko asiasta tietämättömiä. Ja esimerkiksi kaikkia vaaleja ennen media rummuttaa näitä asioita. Ja väki uskoo. Tai ei kiinnitä mitään huomiota. Toki vammaispoliittisen ohjelman voi jättää tekemättä ja TEHDÄ käytännön asiat kaikille mahdollisiksi, koko yhteiskunnassa ja ihmisten asenteissa.

2 tykkäystä

Sigma on kova vaikka olisimme kuinka suvaitsevaisia, itse olen invalidi sairauden takia ja helposti asia voidaan korjata sanoilla, monilla paikkakunnilla esteettömyys on yksi tärkeä asia, ja valitettavasti omalla paikkakunnalla Salossa tämän esteettömyyden eteen on tehty vuosia töitä, ja vasta sitten siihen joku päättäjä havahtuu kun joutuu normaalilla pyörätuolilla tai sähköpyörätuolilla liikkumaan että ihan kaikkiin paikkoihin ei pääsekkään helposti. Kaikki vammat eivät näy tai kuulu ulospäin.
Inva pysäköintilupien määrät ovat nousseet ja nousevat huimasti seuraavien 15v aikana kun esim. Väestö vanhenee.

2 tykkäystä

I’m Holly by name