YEL-uudistus

Onko kukaan törmännyt tähän ja mitä mietteitä?

Itse sain tästä tiedon kaverin vinkistä. Näin nopeasti luettuna, tämä ei vaikuta hyvältä hommalta.

Mitä Arkadianmäellä asiasta on juteltu?@harry.harkimo @karoliina.kahonen1 @juhani.klemetti

Nimim. Oma tulevaisuus puntarissa…

2 tykkäystä

Yeli muutoksesta

1 tykkäys

Tämä YEL-uudistus pitää kyllä estää!

Suuri osa pien-yrityksistä saa kerättyä puskuria huonoja aikoja varten, maksamalla yrittäjälle pienempää palkkaa kuin työntekijälle.
Uudistus nostaa kuluja moninkertaisesti!

YEL-vakuuttaminen on kuitenkin jokaisen henkilökohtainen asia.
Kuten esimerkiksi henkivakuutuksen tai lainaturvan ottaminen.

Itsekin yrittäjänä olen ryhtynyt eläkesäästäjäksi ja sijoittajaksi, koska en usko nykyisen eläkejärjestelmän olevan olemassa kun eläkkeelle pääsisin.

Entä jos kuolen ennen kuin jään eläkkeelle, mistä omaiseni saavat YEL-maksuni takaisin?
Eivät mistään, mutta eläkesäästöt saavat, kuin myös sijoitukset ja muut säästöt.

Tutkikaa asioita, moni yritys joutuu laittamaan lapun luukulle, jos tämä uudistus menee läpi!

8 tykkäystä

YEL on tähänkin asti ollut epäonnistunut pienyrittäjiä kohtaan. Nyt sitä ajetaan vielä huonompaan suuntaa. Ilmeisesti asiaa ajavat ihmiset, joilla ei ole minkäänlaista käsitystä pienyrittäjän arjesta. Eikö näitä pienyrittäjien asemaa pitänyt helpottaa, eikä huonontaa. Suomessa osataan kepittää ja tappaa sillä tavoin yritykset. Eikö olisi jo aika koettaa porkkanoilla. Itse toimin osa-aikaisena yrittäjänä ja pakko pitääkin se alle YEL ja ALV rajojen, jotta yrittäminen olisi edes jotenkin kannattavaa.

3 tykkäystä

YEL muutos on estetttävä Se tappaa kaikken pienyrittäjyyden tässä maassa. Nähtävästi rahoissa uiville työeläkeyhtiöille ei mikään riiitä siinä marmomipalatsissa. Tuon eläkeyhtiöiden lobbaaman muutoksen sijaan, pitäisi koko 1950 -luvulta peräisin oleva työeläkejärjestelmä muuttaa toimimaan eurooppalaisen systeemin mukaisesti tai edes Ruotsin. Nyt tuo työeläke hyödyttää vaan työeläkeyhtiöitä ja on kasvattanut niiistä Kalevalan Sammon tapaisen rahakoneen työeläkeyhtiöille. Tuo YEL muutos vaan pönkittäisi työeläkeyhtiöiden valtaa ns. valtio valtiossa ja sen ainoa tarkoitus on, että työeläkeyhtiöt varmistavat oman turvallisen tulevaisuuden. Porsas haluaa vain kasvaa isommaksi porsaaksi, jolle mikään ei riitä, työeläkemaksuilla maksetut marmoriportaat ja lattiat pitää tehdä kullasta. Pääporsaat haluavat aina vaan lisää bonuksia ja läskien pikkupäälliköiden omia veneitä pitäisi uusia. Eläkkeensaajista viis. Suomalainen työnteikijä ei ole kallis, pallkkataso on EU:n keskidiaarissa, kun kustannuksiin lisätään vakuutusyhtiöiden vaatimat vakuutukset,suomalainen onkin Euroopan kallein. Kuinka idiootti pitää olla, ettei ymmärrä ketä tässä vedätetään kuin vierasta sikaa. Kylllä puolueen tulisi EHDOTTOMASTI puuttua tähän hölmöilyyn, jonka laskun maksavat kuitenkin viime kädessä veronmaksajat…tuotteen hinnassa.

3 tykkäystä

Olenkin jo pitkään miettinyt inflaation suhdetta verotukseen ja muihin pakollisiin lakimääräisesti lisääntyviin kuluihin.

Ei kukaan voi jättää hintojaan nostamatta jos kulut nousevat.

Itse pyöritän pientä sähköasennus-yritystä uudellamaalla ja alv0% hintamme on ollut 45€/h.
Monesta suunnasta olen kuullut että olemme edullisia…
Hintaa ei ole tarvinnut kuitenkaan nostaa, koska toiminta on kannattavaa ja tuloksellista.

Kuitenkin nyt kaikkien kulujen noustua on tullut sellainen tunne että missä menee kannattavuuden raja. Viimeistään tuo mahdollinen yel-muutos laittaa hinnat nousuun.

Tarve on kuitenkin myös elää ja saada yrityksen puskuriin varallisuutta tulevia epidemioita ja kriisejä varten.

Ehkä tulevaisuudessa kaikki “reissaavat” yritttäjät ovatkin muista eu-maista suomessa vierailevia, kun ei tänne kannata yritystoimintaa perustaa / harjoittaa?

2 tykkäystä