Autoilu on ilmastotavoitteiden mukaista

Autoilun verotus on jo vuosikymmeniä ollut riittävä päästöjen nopeaan romahduttamiseen. Niin ei kuitenkaan ole tehty. Autoilun verotuotto on mieluummin käytetty mm. julkisen liikenteen tappioiden kattamiseen ja yhä suuremmaksi paisuttamiseen, täysin kestävän kehityksen kriteerien vastaisesti. Siitä ne suuret päästöt johtuvat - vilpillisistä poliitikoista ja liikenneministeriön virkamiehistä, ei autoilusta. Vilpistä ja verovarojen korruptiivisesta käytöstä on päästävä eroon. Se on äänestäjien vastuulla, mikään muu taho ei sitä tee.

4 tykkäystä

Tuo on kyllä aivan tosi jos autoilusta kerätyt rahat olisi käytetty autoiluun Suomessa olisi Euroopan parhaat tiet
Minusta tässä autoilun sähköistämisestä ei ole huomioitu ei se sähkö ole saasteetonta sen tuottamisesta syntyy saasteita jos ei heti niin jälkikäteen esim ,romu akuista ja tuulimyllyistä ja niiden ikä on suhteessa aika lyhyt minä ainakin olen todella epäluuloinen tuohon sähköitämiseen

2 tykkäystä

Hei Jari. Mielenkiintoinen ja aiemminkin esille tuotu asia. Teiden kuntoon on ehdottomasti panostettava enemmän. Itse olen henkilökohtaisesti autollani tehnyt testin ajamalla hyvissä olosuhteissa kitkoilla Turun nii sanotulla moottoritiellä. Toinen kaista oll uudelleen asfaltoitu ja toinen karkea, urainen. Auton Ajotietokone näytti kulutuksen nousevan 0.2 litraa ajaessani karkealla kaistalla. Tästä on helppo laskea mitä tämä tekee koko valtakunnan autokannassa. Testi oli tietenkin maalikon oma epävirallinen testi. Kuitenkaan kaikkea rahaa ei voi täysin ohjata teiden infraan. Keskustelua tarvitaan.

T. Häry

2 tykkäystä

Hyvä Jari!
Olen jo vuosia ihmetellet ministeriöiden virkamiesten toilailua, kyhmyiluä ja saamattomuutta. He eivät todellakaan ole kansalaisten asialla, vaan tekevät oman työnsä niin tärkeäksi, että vain saisivat pitää paikkansa ja palkkansa. Ja onko niin, että esim. Liikenneministeriössä kaikki virkamiehet ovat niitä viherpipertäjiä, joiden yksi tärkeä tavoite on rajoittaa autoilua ja lisätä pyöräilyä. Oletteko muuten kuulleet, että virkamiehet eivät saa katsella aamupäivällä ikkunasta? No, että jäisi jotain tehtävää iltapäivällekin. Kylmä totuushan on ollut vuosikymmeniä, että autoilu rahoittaa kaikenlaista muuta toimintaa, kuin mihin se pitäisi, eli autoilun hyväksi, mm. teiden kunnossapitämiseen.
Olen myös monesti tuumaillut, että jos se hallituksen tavoite sähköautoista vuoteen 2050 mennessä tulisi täytettyä, niin mistä niihin sähköautoihin otettaisiin virtaska? Ja mistä se virta tulisi? Venäjältäkö?
Ja mitä se maksaisi? Katselin juuri tänään Varkauden uuden Prisman parkkipaikalla oli 4 sähkö-mittaripaikkaa. Siinä kaikki Varkauden julkiset pistokepaikat. Ja hinta on 22 euroa c/kWh, kun minun sähkölaskussani se on 5,19, eli yli 4 kertainen. Tosin tuleehan tähän Savon Voiman rosvo siirtomaksu, mutta kuitenkin. Olen tullut siihen tulokseen, että en maksa esim. hybridiautosta n. 10.000,- euroa enämpää, kun polttomoottoriautosta, ja saan sitten ajella kesäoloissa 50-60 km. Talvella en ehkä ollenkaan. Heh-heh!

2 tykkäystä