Bensan hinnan korotukset

Hei teille kaikille täältä Rovaniemeltä.

Olen huolestuneena katsellut uutisia bensan hinnan korotuksista ja haluaisin hieman keskustelua aiheesta. Miten meidän puolueemme haluaa vaikuttaa tähän asiaan ja mikä on teidän kantanne asiassa?

Itse näen asian hinnan korotuksen vaikutukset todella vakavina. Täällä Rovaniemellä ei ole paikallista liikennettä joka tukisi esimerkiksi työpaikka matkailua.

Olen itse vasta alkava sosiaali-ja terveysalan kotipalvelu yrittäjä ja matkat ovat täällä todella pitkiä. Asiakkaat asuvat suureksi osaksi sivukylillä ja parhaillaan matkaa päivän aikana voi olla 130 km tai enemmän. Pienyrittäjälle isku on todella kova. Korotus vaikuttaa asiakkaiden palvelunhintoihin, jonka vuoksi isot yritykset voivat polkea hintaa meidän pienten yrittäjien nostaessa hintoja. Tämähän vääristää todella paljon kilpailua ja vaikuttaa myös paikalliseen yrittäjyyteen ja verotuloihin paikallisesti.

Sos.ter.ala ei ole todellakaan ainut vaan tämä tekee hallaa kaikille aloille, jotka rattaiden päällä kulkee. Tuleeko tämä nosto sitten verotuksessa vastaan ja palautuksina yrittäjille? Jotain asialle kuitenkin täytyy tehdä.

Kyllä ymmärrän, että ilmastonmuutosta täytyy hillitä. Autoilu vaan on osa meidän kulttuuria ja se on tarpeellista, jotta yrittäjyys voi kukoistaa myös täällä syrjäseuduilla.

Mukavaa viikonloppua itse kullekin ja inspiroivaa vaalien aikaa.

Yt. Tuulia

15 tykkäystä

Eilen katselin, että 95E maksoi 1,60 ja kaikki muutkin mielestäni ennätyspaljon. Kipuraja alkaa varmasti monella perheellä tulla juurikin tässä. Töissä käyminen ei kohta kannata ja ketkäs niissä töissä enää kävyvätkään, kun moni tekee etätöitä, no juurikin ne jotka tienaavat kaikkein vähiten. Perheiden ostovoima kuihtuu. Verot kasvaa (pakko kasvaa, kun velkaa otetaan koko ajan lisää). Kuljetusten hinnat nousee taivaisiin, joten tuotteiden hinnat nousee. Toki ulkomaiset kuljetusliikkeet pääsevät ajelemaan edullisemmalla löpöllä suomalaisten firmojen kustannuksella. Firmoja menee konkurssiin.

No onneksi päästöt vähenee ja saadaan siirrettyä yritystoimintaa Intiaan ja Kiinaan. Nyt kun lähes koko maailman lentoliikenne on ollut vuoden seis, ja työmatkaliikenne on kutistunut huimasti niin dataa varmaan löytyy mitkä vaikutukset ovat olleet.

4 tykkäystä

Suomessa yritetään lisätä työllisyyttä, valitettavasti jos töihin ei ole varaa kulkea autolla niin käy sillälailla ettei moni edes ota työtä vastaan ja osa niistäkin jotka vähän edes tienaavat ajattelevat ettei tässä työn tekemisessä ole mitään järkeä.
Pitäisi keskittyä ensin vähentämään Kiinassa päästöjä edes 20 % ja tämän jälkeen keskittyä näihin maihin joissa päästöt ovat promillen luokkaa.
Maksamme tästä esimerkin näytöstä kovan hinnan ja kaiken lisäksi ostamme Kiinalaisten tuotteita. Lopetaan nämä hinnankorotukset polttoaineeseen kohdistuen ja keskitytään tekemään töitä ja hallitus vois antaa kortteja millä työssään autoa tarvitsevat saisivat bensaa ja naftaa verottomalla hinnalla. Luulen että tämä motivoisi tekemään töitä? Voin olla väärässäkin…

4 tykkäystä

Itse kuljen täällä maalaispaikkakunnalla töissä ja ja tänään kun tankkasin, niin 98 maksoi 1,66€/l. Mielestäni kohtuutonta, koska työssä on käytävä.

5 tykkäystä

Ei senttiäkään lisää korotusta. Eiköhän se ole jo tapissaan ja koskee myös dieseliä.

3 tykkäystä

Hei kaikille. Polttoaineiden verotus on puolitettava. Ihmiset haluavat liikkua, eikä autoilijoita ryöstämällä kuulu tehdä sosialistisia tulonsiirtoja muu muassa joukkoliikenne sektorille. Ne jotka tahtovat sähköllä liikkua, maksakoot autoilunsa itse. Kyllä teknologinen kehitys vie tätä impäristö näkökulmaa omalla painollaan eteen päin. Eihän höyryvetureillakaan enää ajeta, eikös? On myös outoa kun verotuksella kuvitellaan luotavan ilmasto akendaa eteenpäin. MUTTA jos vain riittää maksukykyä saa esimerkiksi yksin asua 600m2 linnassa ja lämmittää jokaista huonetta kuin paljon tahansa. Eli Suomessa saa saastuttaa vaikka miten paljon, jos varaa on. Valistus ja luovat innovaatiot auttavat meitä kaikkia parhaiten. EI jatkuva verottaminen. T. Harri Seesranta

6 tykkäystä

Poltooaineen jakuvasti nousevassa verotuksessa en nä mitään järkeä. Tällä tavoin työmatkakustannus nousee ja maaseudulla olevien elämä vaikeutuu huomattavasti. Päästöt ovat tosiasia, mutta tarvitaan pitkän aikavälin suunnitelma. Joten sanon ei jatkuvalle verottamiselle

4 tykkäystä

Tänään löysin hyvän kirjoituksen, jossa todettiin uusiutuvan dieselin olevan sähköautoja ekologisempi ratkaisu päästöjen suhteen. Kuluttaahan sähköntuotantokin ja saa aikaan päästöjä. Sähkön riittävyydestäkin ollut paljon puhetta, jonka vuoksi tarvitaan lisää ydinvoimaa, tuulimyllyjä ja koskialueiden kengitystä ja luonnon tuhoamista.
Olisi hienoa, jos dieselin verotusta saataisiin laskettua, jonka jälkeen mahdollisuus ja kannattavuus olisi esim. My dieselin käytölle, joka tällä hetkellä hintatason 95E luokkaa.

Mahdollisuuksia olisi vain ei kokoajan olisi vihreät silmälasit naamalla ja liputettaisi pelkän edelläkävijän leimalla. 2030 ilmastopolitiikka on liian kunnianhimoinen mejän pienelle Suomelle. Eikö enemmin kannattaisi panostaa eri uusiutuvien polttoaineiden kehitystyöhön ja tätä kautta saada myös työpaikkoja Suomeen. Nyt Roterdam on voittamassa nesteen kilpailun, mutta eikö meillä Suomessa ole sitten muita toimijoita vai kuuluuko tämäkin tutkimustyö semmoiseen osa-alueeseen mitä ei tueta? Kunhan meillä on speksit kunnossa ja oma valmistus uusiutuvissa ni sitten on hyvä siirtyä vasta ko. tavoitteisiin. Vaihtoehtoja täytyy saada markkinoille ennen kuin voidaan kurmuttaa fossiilisten käyttäjiä.

2 tykkäystä

Kaikki edeltävät kirjoitukset oli tosiosuvia. Tuo nesteen jalostamo hyvin osoittaa miten me tapetaan yritykset verotuksella ja energian hinnalla
Kaikki tulee kallistumaan kuljetuskuluje nousun takia ja firmoja kaatuu kun ulkomaiset firmat ajaa halvemmalla, tulevat Baltiasta tankit täynnä polttoainetta jopa yli 800 L tankeista kun tankit tyhjät palaavat takas ja ja uusi keikka Suomeen.
Viime viikolla olin sengeri terminaalilla oli 1 suomalainen ja 14 venäläistä rekkaa siinä on suhde
Kyllä sitä teknologiaa voi kehitellä vihreempää suuntaan mutta ei tarvitse tehdä Suomesta mahdotonta elää mahdottomilta vihreillä ideologioilla jotka ovat aivan järjettömiä normaalille hajaasusalueella asuvalle ja työssäkäyvälle ihmiselle

5 tykkäystä

Kyllähän tuo bensan hinta rupeaa jo tekemään pahaa. Itsellä onneksi työnkuva ei sellaista tarvitse, mutta harrastuksen puolestakin tuo hintakehitys nostaa selkäkarvat pystyyn.
En tiedä ymmärretäänkö päättäjien keskuudessa sitä, että tuon polttoaineen hinta vaikuttaa kaikkien tuotteiden ja palveluiden hintaan enemmän tai vähemmän.
Lisäksi sähköautojenkin päästöt on vain paperilla hyvät, mutta entäs ympäristövaikutukset esimerkiksi Afrikassa, jossa louhitaan akkuihin käytettäviä raskasmetalleita. Kerta kaikkiaan surullista.

2 tykkäystä

Eikä ku semmosta vaan, että joitakin harmittaa tuo jatkuva Coronasta uutisointi. No aika puuduttavaahan se on…

Mutta minnuu harmittaa tuo sähköautoista hypettäminen. :cold_face:
Uskon kyllä, että zähkö voi olla joskus vielä autoja liikuttava voima, mutta kaikki nykyiset yritelmät ovat vielä epäkelpoja. :yawning_face:

Esimerkiksi ; ei ole olemassa sellaista sähköllä liikkuvaa autoa, joka korvaisi minun VW T4 Syncron. Ei millään aspektilla, kokonaisuudessaan.
Kuljetus kapasiteetti, kyky liikkua yhä huononevilla teillä :relieved:jne

Eikä kotini p-hallissa pysty sähköautoa lataamaan - missä sen sitten lataisin ?
Ei oikein riitä mökinkään sähköliittymä siihen. Ja sehän se vasta kallista onkin. :money_with_wings:

Niin, että Te jotka maamme asioista päätätte, vauhkopäissänne, älkää ihmeessä nostako fossiilisten polttoaineiden ( bensa ja diesel ) hintoja / niihin kohdistuvia veroja, muka ajaen autoilijoita vaihtamaan vähäpäästöisiin sähköautoihin. :pleading_face:
Ei se niin käy. Tosiasiassa mahdollisuus vaihtaa moiseen, huononee tällätavoin kokoajan. :money_with_wings:

Ja mitä ilmaston pelastumiseen tulee: niin vähän kuin Suomen yksityisautoliikenne siihen vaikuttaa. :nerd_face:

Oman 21 vuotta vanhan / nuoren Diesel Syncron päästötkin, kun ovat aina katsastuksen mittauksessa olleet 0, jotain - eli liki puhdasta ilmaa :bouquet:
Muutoin sitä ei mittaillakaan, kuin kulutusta seuraten.
Pidän sen mahdollisimman hyväsdä kunnossa, kaikin puolin ja moottorin ohjausta on optimoitu - mikä siis edesauttaa tarkkaa palamista. :sunglasses:

Mielenkiinnolla seuraan kehitystä.

UGH, Ich Habe meine Wörter gesagt ( geshreibt :pencil2:)

3 tykkäystä

Hei. En näe tuota kilpailun vääristymänä, polttoaineen hinta on sama niin isolle kuin pienelle yritykselle. Yrittäjä joutuu laskemaan millä kustannuksilla hänen on mahdollista palveluja tarjota ja mistä, tuoko palveluiden tarjoaminen enemmän kustannuksia kuin tuloja. Toinen juttu on laatu, usein työhön käytetty aika näkyy parempana työnjälkenä, jotkut ovat valmiit maksamaan siitä, toisille riittää vähempi.

Yleensä pitäisi miettiä autoilun hintaa meillä eikä pelkästään polttoaineen markkinahintoja koska niille me emme mahda mitään. Raaka fakta on että autoilusta hallitukset saaneet hyvin rahaa.

Miksi Suomessa ei peritä ulkomaalaisilta rekoilta maksua? Tai miksi ei tule autoveroalennusta jos auton laittaisi toimimaan kaasulla? Disel auton saa toimimaan 80% kaadulla toimivaksi ja bensa auton 100% toimivaksi. Kuitenkin diselvero pysyisi samana ja miten lieneen bensa-auton muuntaminen kaasuautoksi vaikuttaa autoveroon?

Näin koronan aikaannja eritoteen jälkeen, miksi vaikeutetaan elvytystä maassamme kun kurjistetaan autoilua. Mitä tulee päästöihinnyksityisautoilusta niin olen vähän ihmeissäni tästä ekosekoilusta. Suomen päästöt on globaslisti 0.6% josta hyvin, hyvon pieni osa on yksityisautoilun syytä. Ei se ilmasto patane sillä että autoilua verotetasn lisää tai korotetaan omien toimesta vielä lisää polttoaineen hintaa.

Lieko ekoteko syödä riisiä, ostaa Norjalaista lohta, käydä lentokoneella etelän lämmössä!

Näillä ekoteoilla nykyisin vain köyhät köyhtyy lisää ja parempituloisille ei merkitystä.

Hei kaikki!
Minä olen todella kiinostunut ajamaan autoilijoiden ja liikkumisen asiaa yleensäkkin.

Luulen että monelta on katkennut kamelin selkä, nykyisten päätösten ja kehitys suunnan takia. Liikennettä käyttävät kansalaiset ja yritykset ovat vihdoin saaneet tarpeekseen ja tulevat osoittamaan sen äänestämällä ensi vaaleissa. Myös kunnallisvaaleissa, vaikka siellä asiaa ei voidakkaan edistää. Mutta se tulee siltikin vaikuttamaan.

Epätasa-arvoiseen verotukseen ollaan nyt kyllästytty, autoilijat eivät tule taipumaan lypsylehmäksi enään. Ja se on oikein. Kaikilla on oltava vapaus valita tapansa ja aikansa milloin he haluavat liikkua ja minne. Tämä on mielestäni perustuslaillinen oikeus.

Polttoaineen hinnan verosisältö ei palaudu liikenteen eikä päästövähennysten menoina edes puoliksi takaisin vaan sillä kustannetaan valtion kaikkia kuluja, eli kuluja jotka kuuluvat KAIKKIEN maksettavaksi. Siksi mielestäni olisikin oikein että tuo osa jaettaisiin verovelvollisien kesken oikeudenmukaisesti uudestaan.
Toisin sanoen tuloveroa jouduttaisiin nostamaan mutta samalla parantaisimme yleisesti ostovoimaa, työllistymistä, liike ja yritystoimintaa maan laajuisesti. Kun muuallakin kuin isoissa kaupungeissa on kohtuu hintaista liikkua.

Vaikka käyttövoima olisi kulkuneuvossa mikä tahansa tulee jossakin vaiheessa eteen se, että tämä vero on kerättävä jostakin. Siksi tämä korjausliike on tehtävä NYT!

Esimerkki nyky tilanteesta ja sähköautoista:
Pienipalkkainen perhe maalla, joutuu maksamaan kulkemisestaan bensa/diesel ajoneuvolla YLIMÄÄRÄISTÄ TULOVEROA, kun kapunkialueella asuva hyvävarainen perhe sähköautolla liikkumisesta ei maksa veroa ollenkaan.

“Ylimääräistä tuloveroa” Tarkoittaa sitä määrää rahaa polttoine veroista jotka eivät palaudu liikenteen käyttöön vaan pönkittävät valtion kassaa tässä esimerkissä. Aika epätasa-arvoista minusta.
Ainoa etu sähkö-,hybridi-,vety-auton eduksi pitäisi olla sen halvempi käyttökustannus

Tein aikaisemmin tälläisen postauksen toisaalle ja jaan sen myös nyt tänne.

Suoritetaan muutama nopea lasku jos valtion verotulot liikenteestä jaettaisiin eri veronmaksaja ryhmien kesken vuosi maksuiksi ja kuukausittain maksettavaksi. 2 Eri mallia toisessa kaikki liikenteen verot korvattaisiin maksulla ja toisessa vain polttoaineiden verot. Myös 2 eri maksajakunta mallia.

Laskut perustuvat vuoden 2019 Verotietoihin.

2 Suurinta veronmaksaja ryhmää

Palkansaaja: 2 213 907

Pääomatulon saaja: 62 215

= 2 276 122 Henkilöä / 8 Miljardia

3515€ vuodessa per. henkilö eli 293€ Kuukaudessa jos pitäisi korvata KAIKKI liikenteen nykyiset tuotot valtiolle eli 8 Miljardia.

Kaikki veronmaksajat:

4 201 535 veronmaksajaa joutuu maksamaan 1905€ vuodessa per. henkilö eli 159€ kuukaudessa.

Sitten nostetaanpa tämä härkänen eli Liikennepolttoaineista kerätty vero + Polttoaineiden alv = 3 842 000 000€

Suoritetaan samat laskut kun aiemmin jotta nähdään paljon pitäisi maksaa veroa jotta polttoaineiden hinta olisi ilman veroja ja alvia.

2 Suurinta veronmaksaja ryhmää

3 842 000 000€ ÷ 2 276 122 henk. =

1688€ Per Henkilö vuodessa ja 141€ kuukaudessa.

Kaikki veronmaksajat:

3 842 000 000€ ÷ 4 201 535 henk. =

915€ Vuodessa ja 77€ kuukaudessa.

Kuinka moni maksaisi ennemmin per kuukausi ajamisestaan jonkun noista summista jotta saisi polttoainetta verottomaan hintaan? Ja mikä malli mielestänne olisi oikeellisin? Varsinkin kun liikenteen nykyisellä verotuksella nuo verot valuvat aivan muualle kuin autoiluun? Rahat kuitenkin tarvitaan kattamaan nykyinen yhteiskunta, ellei muita säästöjä tehdä ja jossakin vaiheessa kuitenkin tämä muutos on tehtävä.

Minä maksaisin kuukaudessa palkastani pois jopa tuon 159€/kk jos verotus jaettaisiin kaikille verotettaville ja kaikki tieliikenteen verot poistuisivat!

(Autovero, Ajoneuvovero, Liikennepolttoaineista kerätty vero,Polttoaineiden alv,Alv uusista ajoneuvoista,Alv ajoneuvojen osista sekä huolto- ja korjaustöistä,Vero liikenne- ja autovakuutusmaksuista)

1 tykkäys

Kaasuautot olisivat teknologisesti kypsä ratkaisu vastaamaan ilmastonmuutoksen asettamiin reunaehtoihin, mutta niitä ei ole saatu lobattua sisään. Mitä bensiinin hintaa tulee, niin onhan se ihan älyttömissä hinnoissa. Itse en omista edes autoa, koska asun sellaisella alueella että se on mahdollista. Autoilu on omasta näkökulmastani turha kuluerä. Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei autoilua pitäisi rokottaa niillä alueilla, jossa se on välttämätöntä eikä sillä ole oikeastaan mitään merkitystä isossa kuvassa, jos harvaan asutuilla seuduilla ajettaisiin vaikka Hummereilla. Sen sijaan isoissa kaupungeissa, joissa suuret massat elävät, pitäisi ehdottamasti autoilua vähentää.

3 tykkäystä

On myös mahdollista suorittaa vanhan moottorin konversio kaasulle tai E85 polttoaineelle. Tämä on oikeasti kaikkein helpoin ja halvin tapa käyttäjälle. Mutta sitä ei tueta. Nyky lainsäädäntö ei anna edes muuttaa autosi verotusta jos teet nykyisestä autosta sähköauton vaan se verotetaan edelleen polttomoottorin päästöjen mukaan.

En ihmettele miksi ihmiset eivät innostu ilmastotoimsita kun valtio vain rankaisee ja rankaisee. Eikä tue yhtään niitä keinoja jotka sopisivat köyhemmänkin kukkarolle.

Eihän tieliikenteen verojen poisto ja omien maksujen kasvu hyödynnä autotonta mitenkään.

Pitäisikö tieliikenteen verojen hyödyntää sitten autotonta jotenkin? Miksi autoilijan pitää maksaa autottomalle?

Ei pidä.

1 tykkäys

Tervehdys kaikille. Kaasuautoilu on tullut edellä esille ja itsekin sellaisen hommasin. Ensin hän aikoinaan oli kova buusti kaasuautoilla ja asemasuunnitelmat oli hyvät ja kattavat. En sitten tiedä oliko hintapolitiikka syynä siihen, että autoja ei ostettu ja asemat laitettiin kiinni.
Nyt uusien asema kaavailujen perusteella ollaan jälleen panostamassa kaasuautoilun uuteen nousuun. Lupia on myönnetty paljon yksityisillekkin biokaasuasemien perustajille ja niihin on myönnetty valtion tukea.
Toivottavasti sinne Lappiinkin saataisiin asemia, tällä hetkellähän viimeinen asema pohjoisessa on Oulussa.

1 tykkäys