Sanna Marinin hallituksen ohjelman mukaan Suomi on hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Kuluneen vuoden aikana Liikenne- ja viestintäministeriön asettama työryhmä on selvittänyt keinoja, joilla Suomi vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon.
Työryhmän laatiman raportin mukaan keinoja olisivat esimerkiksi sähköautojen käytön yleistyminen auto- ja ajoneuvoveron muutoksilla, liikenteen päästökauppa, romutuspalkkio sekä tie- ja ruuhkamaksut ja polttoaineveron korotukset.
Polttoaineveron korotukset ovat herättäneet keskustelua. Liikenneministeri Harakka esitti näkemyksenään A-Studiossa 27.10.2020, että polttoaineveron korotus voitaisiin kompensoida vähävaraisille. Vähävaraisuuden rajaksi Harakka ehdotti keskustelussa 40 000 euroa, mikä tarkoittaa perhekunnan käytettävissä olevaa vuosituloa.
Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan periaatepäätökset liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä lähtevät lausuntokierrokselle nyt julkaistun raportin ja vaikutusarviointien pohjalta loppuvuodesta.
Millaisia ajatuksia liikenteen päästövähennystavoitteet sinussa herättävät? Entä työryhmän koostama keinovalikoima tavoitteisiin pääsemiseksi?
Lue lisää aiheesta Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportista:
sekä Sanna Marinin hallituksen ohjelmasta: