Eläkekatto

Pitäiskö suomeen saada yhteiskunnan maksamiin eläkkeisiin joku yläraja? Näin saataisiin ehkä rajattua tulevaa ydinaseluokan eläkepommia. Esimerkiksi vaikka 5000€/kk, tuolla luulisi ihmisen pärjäävän, kuka harva siihen nyt yltää, ja jos haluaa enemmän, niin järjestelee itselleen jonkun yksityisen rahastojärjestelyn.

4 tykkäystä

Miksi?
Jokainen maksakoon oman eläkkeensä, niin kuin TEL:n alkuperäinen ajatus pääpiirteittäin olikin. Sitten tuli tämä sairastava sukupolvi, sairaus- ja työkyvyttömyyseläkkeiden määrä “räjähti” eivätkä palkansaajien tel-maksut tahtoneet riittää näihin varhaiseläkkeisiin.

Onneksi ahkera suomalainen on kuitenkin kerryttänyt eläkevakuutusyhtiöiden varoja niin, että kaikkien nyt eläkkeellä olevien toimeentulo voidaan maksaa normaalisti rahastoidusta pääomasta koskematta työikäisten maksutuloon. Se nyt näyttää olevan niin pieni, että tarvitaan hyvä sijoitustuotto eläkeyhtiöiden varoille.

Julkishallinnon eläkeyhtiöllä asiat lienevät huonommin, mutta tietääkseni siellä “työnantaja”, kunta, valtio, maksaa eläkemaksuja oman “jaksemisensa” mukaan.

Työntekoa, yrittäjyyttä, toimeliaisuutta ei saa tappaa eikä rajoittaa. Jokainen saakoon itse maksamansa eläkkeen ja eläkevakuutus pitäisi vapauttaa yhteiskunnan holhouksesta vapaille vakuutusmarkkinoille, jolloin kustannustehokkuus paranisi.
Jokainen rajoitus ja säädös on askel holhouksen vahvistumiseen.

1 tykkäys

Niin tuota, ehkäpä minä pelkään näitä vasurihallituksia, kun ne ovat aina lupailemassa milloin minkäkinlaista kuuta taivaalta ilmatteeksi ja kaikille. Että jos olisi joku lakisääteinen yläraja äänien ostamisellekkin.:grin: Itse nyt olen 80-luvulla syntyneenä jo asennoitunut etten eläkkeelle pääse, kun edelliset suuret ikäluokat putsaavat kassan hautaa mennessään, ja omatkin palkasta otetut maksut menevät ennen kuin eläke-euron nurkkaa edes kerkeän nähdä.