Energiapolitiikka Suomessa ja Euroopassa

Olisin kiinnostunut Liike Nyt energia politiikasta sekä kotimassa että Eurooppatasolla.

Onko teidän uusiutuvien energia kategoriassa vesi-, tuuli- ja aurinkoenergiat ?
Mikä näiden strategia teillä näihin on?

Esitykseni:
Näiden hankkeiden lupaprosettit yksinkertaistettaisiin ja nopeutettaisiin. Valituksien käsittelyihin selkeämpää esikäsittelyjä /-päätöksiä (samalla tavalla kuin verottaja käsittelee, että päätetään asiasta ja annetaan valittajalle mahdollisuus jatkaa asiaansa, mutta ei kevein perustein viivytettäisiin esim. Rakennuslupia yms. Luvitusasioita).

Rahoitusta ei välttämättä tarvi antaa, mutta mahdollisuudet täytyy saada kerrottua Investoijille 6 kuukaudessa esim. Lupapäätöksien muodossa.

Näkemykseni tulevaisuuteen:
Energia kansallinen politiikka on ratkaisevassa asemassa esim. Vetyteknologian yleistymisessä eri käyttötarkoituksissa. Emme voi jäädä täällä Euroopan reunalla ja saaressa jälkeen näissä asoissa yrityksien huokuttelevuuksien alustan muodostamisissa Suomeen.

No niin, pelin avaus tehdään nyt, Salon Kaupunginjohtaja Nissiselle ja Yrityssalon Moilaselle lähti jo asiasta sähköpostia, nyt pitää olla nopea, kun siellä on muitakin kuntia jonossa ja kiinnostuneita, nyt on aika näyttää ollaanko nopeita kuin tässä toisessa akkutehtaassa, ja että onko meillä halua.

PELIYHTIÖ Rovion entinen toimitusjohtaja Kati Levoranta siirtyy osakkaaksi ja johtajaksi P2X Solutions -yritykseen, jonka tarkoituksena on rakentaa Suomeen vedyn tuotantolaitoksia.
Levoranta on toiminut Rovio Entertainmentin toimitusjohtajana vuosina 2016–2020 ja sitä ennen infrahankkeiden parissa muun muassa Nokian verkkotoiminnoissa.
Levoranta aloittaa P2X Solutionsin palveluksessa 1. huhtikuuta.

VIIME syyskuussa perustetun P2X:n taustalla on energia-alalla pitkään vaikuttanut Herkko Plit, joka on vetänyt muun muassa Suomen ja Viron välisen kaasuputken Balticconnectorin rakennushanketta ja työskennellyt virkamiehenä työ- ja elinkeinoministeriössä sekä EU:n komissiossa. Hän on ollut mukana myös suomalaisissa ydinvoimalahankkeissa.

Yhtiön omistajana on myös suomalainen infrarakentaja Andament Group

P2X Solutions aikoo tuottaa niin sanottua vihreää vetyä, jota tehdään uusiutuvalla, esimerkiksi tuulivoimasta saatavalla sähköllä. Yhtiön tarkoituksena on jatkojalostaa siitä niin sanottuja synteettisiä polttoaineita, joita tehdään vedyn ja hiilidioksidin avulla. Lähtökohtana on tuottaa ensi vaiheessa synteettistä kaasua, ei nestemäisiä polttoaineita.
Yhtiö myisi vetyä myös suoraan teollisuudelle ja polttoaineeksi. Plitin mukaan vety sopisi polttoaineeksi esimerkiksi raskaaseen liikenteeseen, jota on vaikea sähköistää.

P2X Solutions etsii parhaillaan Suomesta sijoituspaikkaa ensimmäiselle 20 megawatin elektrolyysilaitteistolle. Investoinnin suuruus on Plitin mukaan noin 50 miljoonan euron luokkaa.

Rovion entinen toimitusjohtaja siirtyy autoilun mullistusta valmistelevaan yhtiöön https://www.hs.fi/talous/art-2000007738521.html?share=c85335100f372ff39be4eb0746921110

1 tykkäys

Yksityisten investointeja aurinkovoimaan edistäisi parhaiten vuorokausinetotus.

Vety on kieltämättä mielenkiintoinen vaihtoehto energian varastointiin (sehän se pääongelma tässä onkin) mutta ei se pärjää lähellekään Litium akuille. Lisäksi, kuluu varmasti kymmeniä vuosia ennenkuin päästään nykyisestä vedyn tuottamisesta maakaasusta prosessoimalla. Litium-titanaatti akut pystytään lataamaan alle 10min noin 80% varakseen.

On myös muita energian varastointi ratkaisuja odottamassa, joten nyt piilee todella suuri mahdollisuus veikata väärää hevosta. Ratkaisuna ehdotan malttia vetykokeiluihin, mutta tietysti en kiellä rohkeimpia yrittämästä.

Nanotekniikan metallioksidikatalyyttipinnoitteet voivat oll askel tehokkaampaan vetytuotantoon. Nissan näitä kovasti tutkii Japanissa:

Kaukana ollaan vielä oikeasti Suomeen sopivien sähköautojen kanssa… Sähköauton lataaminen Helsingin keskustassa: 1,9 kilowattia tunnissa | Kauppalehti

Tässä voipi olla ratkaisu noihin hankaliin varastointiongelmiin: Magnesiumhydridi on tulevaisuuden polttoaine – 10 kertaa akkua parempi | Tekniikkatalous

Tässä mielestäni parhaiten kerrottu vetytekniikasta videon muodossa.

Yllätyslöytö: Sinilevät tuottavat mereen joka vuosi 500 000 000 tonnia dieselöljyn ainesosaa – 500 kertaa enemmän kuin kaikki muut päästölähteet yhteensä Sinilevät tuottavat meriin joka vuosi 500 000 000 tonnia dieselöljyn ainesosaa