Tarvitaanko Oulussa esteettömyysasiamies?

Oulun kaupungin esteettömyysasiamiehen toimiaika on lopuillaan.
Mitä olet mieltä, tarvitaanko kuntaamme esteettömyysasiamies, vai voiko asian jättää byrokraattien ja rakennuttajien hoidettavaksi?

Mitä olet mieltä?

T. Kari Kaakinen

2 tykkäystä

Esteettömyys on monelle hyvin tärkeä asia ja fysioterapeuttina joudun asiaa usein pähkäilemään. Olisi hyvä tietää tarkemmin mitä kyseisen tekijän työ sisältää, ennen kuin uskallan ottaa kantaa.

Komppaan edellä olevaa Petriä esteettömyyden tarpeellisuudesta ja asian oikeellisuuden tärkeydestä.
Mitä tulee virkamiehen työnkuvaan ja tarpeellisuuteen, niin sen suhteen epäilen, että tämä on hänen ainoa vastuualue? Tai jos on, niin silloin herkästi kääntyisin pohtimaan, että voisiko tämä asia yhdistettävissä olemassa oleviin työnkuviin sujuvasti.

1 tykkäys

Asia on kyllä tärkeä, mutta näkisin että suunnittelijat/arkkitehdit tämän ottavat huomioon jo lain puitteissa ja rakennusvalvonnan tehtävä on valvoa että asiat toteutuvat. Mieluummin niin päin, että toiminta toteutetaan olemassa olevilla resursseilla ja asiaan kiinnitetään enemmän huomiota.

Hei!
Olen liikuntarajoitteinen ja tarvitsen apuvälineitä liikkuessani eripaikoissa.
Tämä ‘esteettömyysasiamies’ on outo minulle, samoin hänen toimenkuvansa.
Rakennuttajat ja rakentajat käyttävät nykyään esteettömyys asioiden suunnittelussa kokemusasiantuntijoita, jotka ovat henkilöitä joilla on jonkinsortin liikuntarajoite.
Itse olen ollut joissakin palavereissa mutta koskaan en ole törmännyt esteettömyysasiamiehen nimeen. En tiedä mitä hän tekee.
Ennenkuin sanon juu tai ei olisi hyvä tietää hänen toimenkuvansa.

En ole ainut koulutettu kokemusasiantuntija esteettömyyden saralla, itse asiassa meitä on useita ja lisää koulutetaan joka vuosi. Meidän käyttöaste melko hyvä ja saamme työstämme ihan kohtuullisen korvauksen.

1 tykkäys