Liikennesuunnitelmassa autoliikennettä ohjataan keskustaa kiertävälle kehätielle ja joitakin bussien vaihtopysäkkejä siirretään Aleksanterinkadun ja Vesijärvenkadun kulmaan. Bussipysäkkien siirtämisellä haetaan mm. liikenteen vähentämistä torin ympärillä sekä tällä haetaan myöskin aikataulusäästöjä. Ydinkeskustaa tarkoitus kehittää kävelypainotteiseksi. Järjestelyjen tarkoituksena on hillitä keskustan liikennemelua, parantaa turvallisuutta ja ilmanlaatua sekä helpottaa pyöräilyä ja kävelyä keskustassa.
Mielestäni tällaisiin hankkeisiin ei pitäisi tuhlata rahaa tällaisella hetkellä. Pitää myös selvittää perusteellisemmin vaikutuksia keskustan yrittäjien toimintaan. Tuleeko tämä hiljentämään keskustaa entisestään ja tuleeko lisää tyhjiä liiketiloja?
Vai lisääkö tämä keskustan vetovoimaa? Mitä mieltä sinä olet?
Olen samaa mieltä, että pitäisi vielä tutkia asiaa, koska aiemmat selvitykset tehty noin viisi vuotta sitten.
Tämä on kaupungin tapana ollut, junnataan monta vuotta samaa asiaa eteenpäin, eikä huomata, että maailma muuttuu nopeasti toisellaiseksi, eikä vanhat päätökset kestä kenties päivänvaloa.
Juu olen samaa mieltä. Lisäksi olisi hyvä tutkia vaikuttaako liikennevirtoihin, kun nyt avautuu eteläinen kehätie. Tätä pitäisi ehdottomasti seurata pidemmällä ajanjaksolla. Nyt on myös ollut esillä tuo Mannerheiminkadun pienentäminen nelikaistaisesta kaksikaistaiseksi. Järjettömältä tuntuva hanke sekin.
Mannerrheiminkatu pitäisi mielestäni kaventaa 1+2 kaistaiseksi.
Koko Mannerheiminkadun liikenne on vähentynyt kehätien ansiosta, niin kuin oli suunniteltukkin käyvän. Sen takia lännestä itään päin riittää hyvin 1 kaista. Toisin kuin idästä länteen päin joka pelastusajoneuvojen sujuvan kulkemisen vuoksi pitäisi olla 2 kaistainen.