Juna ja muut infra hankkeet

Tällä Matilla ei ole kyllä Matti kukkarossa, no niin jälleen politiikassa ollut valittu näkyvään tehtävään ”Tunnin junan rahoitusratkaisuihin vauhtia, patistaa Turun uusi edunvalvontapomo” hänen mukaansa paras ratkaisu olisi toteuttaa hanke valtion lainarahoituksella. (LUE Veronmaksajien rahoilla).
Kukaan ei tiedä paljonko Sote tulee maksamaan ja loppupeleissä mitenköhän loppujen lopuksi käy koko hankkeelle kun puolustusvoimien hankintoihin ja Venäjän rajan turvatoimiin tarvitaan panostusta.

Milläköhän näitä Juna hankkeita tulevat jälkipolvet maksavat, Liike Nytin Puheenjohtaja ja Kansanedustaja Hjallis Harkimo arvostelee kovin sanoin julkisen rahan käyttöä, ja ihan oikein että arvostelee, ja juu kaikkia kivaa varmaan olisi hankkia, mutta kun ratahankkeiden kohdalla olen kysynyt näiltä 15-30min ajansäästöön hurmioituneilta ihmisiltä, samaa mitä monet muutkin ovat kysyneet että millä tämä maksetaan takaisin, niin ei mitään vastausta, EI MITÄÄN, käännetään keskustelua vaan työssäkäynti alueeksi ja teoreettista arvon nousua, joo se alue on ollut jo ja edelleen on olemassa. Heti kun se positiivinen näytetään muutan mieleni.

Meillä ei Suomessa ole matkustajia tarpeeksi näihin kummitusjuniin, jos H/K Suhde on Hki -TKU hankkeessa 0.44 kuka on niin taitava Ekonomi että saa tämän kannattavaksi, kun kokonaisuudessaan esim. Jutun TurunTunninJuna arvio 1.6mrd on noussut 3.84mrd tällä hallituskaudella, ja sen päälle on tullut inflaatio, eikä tässä ole varikkoja ja juna kalustoa, niin loppu summa on helposti yli 5mrd siis 5.000.000.000€ ja kaikki Suomen Juna hankkeet ylittävät 25mrd summan.

Liike Nyt voisi halutessaan lopettaa tälläisen utopistisen haaveilun ja avata ihmisten silmät oikeasti, jos niitä EK Vaaliteemoja kaivataan, tekeehän Liike Nyt tutkittuun tietoon perustuvia päätöksiä.

Ai niin Pääratahan jäi jo oikoradan takia ilman EU-rahaa. Jättimäinen virhe koko uusi hanke.
Nykyisenkin infran pystyssä pitäminen vaatii rahaa, eikös Valtio voisi ottaa ensin sinne sitä Lainarahaa kun se on niin helppoa, jos samalla logiikalla ajattelee kuin Turun uusi Edunvalvontapomo Matti Niemi.

En tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa, mutta Liikenne- ja Viestintäministeri Harakka veti viime vuonna pokkana että Salosta voisi tulevaisuudessa opettaja pariskunta käydä Helsingissä 20min töissä.
Ministeri Harakka joutui aikoinaan faktoja tarkistamaan kun toimittajana teki työtään, nyt saa puhua mitä sylki tuo suuhun.

3 tykkäystä

Asun ns. rantaradan varrella Oulun alapuolella. Oulusta on vain yksiraiteinen rata ainakin Ylivieskaan asti. Radalla kulkee henkilöliikennettä ja raskasta tavaraliikennettä jotka joutuvat tiettyjen sääntöjen mukaan väistelemäään toisiaan. Mikäli olisi tuplaraiteet, molempiin suuntiin voitaisiin järjestää liikenne niin että radalle mahtuisivat molemmat liikennesuunnat saman aikaisesti.:thinking:

3 tykkäystä

En tiedä ja tunne aluetta niin hyvin, mutta ns. Suomi rata olisi järkevämpää parantaa kuin tänne hakata 5mrd 23min aikasäästön takia. Rantarataa on parannettu ja yhtenä vaihtoehtona Salossa on esitetty linjausta moottoritien mukaiseksi, joka mahdollistaisi kasvua myös tulevaisuudessa Salon Kaupungille pohjoisen suuntaan.

1 tykkäys

Rataosuuden Oulu-Ylivieska suunnitelma pitäisi löytyä jostain ratahallinnon suunnitelma-arkistosta. Pitäisi jonkun osaavan käydä selvittämässä. Kansalaisaloitteen tekeminenkin olisi varmaan mahdollista.

Terveisin
Timo Törmikoski

  1. heinäkuuta 2022, klo 23.30, “Mika Nummenpalo sivustolta Liike Nyt Nettiparlamentti” <notifications@liikenyt.discoursemail.com> kirjoitti:
2 tykkäystä

12 vuotinen liikenne/infra suunnitelmat ja hankkeet ovat työn alla ja osittain ovat saaneet tehtyä, vasemmisto on tunkemassa miljonääriveroa, ja samaan aikaan hoitajapula, koska me mietittäis teknologian hyödyntämistä, prosesseja ja johtamista, vaihteeksi, ikuisen rakennevänkäämisen sijaan?

Pahin pelko tästä tyhmyydestä tulee esille ajassa 31.30
Tässä Suomi Areenan Tunnin Juna keskustelussa, että gryndereitä vartenko tätä ajetaan, ihminen on ahne paska, esim. Kiviaines joka työmaalta saadaan ei voida käyttää hankkeessa 100% kun se sotkee kiviainesmarkkinat

1 tykkäys

Mahtaisiko jo nyt selvitä millä ja kenen rahoilla näitä hankkeita oikein viedään eteenpäin.

YLEn uutisissa oli haastateltu muunmuassa maakuntajohtaja /kirjailija Kari Häkämiestä, Hän pitää selvänä, että valtio kantaa vähäväkisesssä Suomessa taloudellista vastuuta kalliissa raidehankkeissa.

Eli Hangosta Utsjoelle olevat Suomalaiset maksavat nämä kaikki raideinfra hankkeet jotka lisäävät tulevaisuudessa valtion velkaa 990-4500€ per suomalainen veronmaksaja.

Maakuntajohtaja Häkämies maalailee materiaalia uuteen kirjaansa…

Häkämiehellä on edelleen aika käsitteet hukassa , pitää oikeasti olla huolissaan kun puhuu mitä sattuu, tässä jutussa hän nostaa hienosti kiertäen asiat esille.

Hän tunnustaa jo suoraan ettei hankkeen tarvitse olla kannattava, ja kääntää hanketta taas Suomen nopeimmaksi ympäristöteoksi😂 jonka kuolettamiseen meni 70-100v ja väkeä on liian vähän ja että valtion pitää nämä maksaa, mutta vastaisi sitten kanssa että mistä hän ottaa ne rahat❓

  1. ”Hän korostaa, että arvioitaessa kyse ei suinkaan ole yksinomaan siitä, kuinka monta matkustajaa ja paljonko tavaraa junissa joka päivä liikkuu, vaan kokonaisvaltaisesta ympäristöystävällisestä yhteiskunnan kehittämisestä.”

  2. Häkämies sanoo kuitenkin ymmärtävänsä valtiovarainministeriön Majasen esiin nostamat budjettipaineet.

– Kaiken maailman hankkeita ei varmasti voida rakentaa, Häkämies toteaa.

3.Hän pitää selvänä, että valtio kantaa vähäväkisesssä Suomessa taloudellista vastuuta kalliissa raidehankkeissa.

4.Uusi rata lyhentäisi matka-ajan Turun ja Helsingin välillä noin tuntiin nykyisestä noin kahden tunnin matka-ajasta.


1 tykkäys

Annetaan mennä vaan velkarahalla, se maksaa itsensä kyllä takaisin?

Takaisinmaksu aika oli väyläviraston mukaan 70-100vuotta, ja eri keskusteluissa muunmuassa paneeleissa on ollut jopa 250vuotta, no ei olla ketään enää täällä niitä katselemassa, tosin Tähtiportti toimii varmaan ennen sitä.

1 tykkäys

Tunninjuna -hankkeen toteuttaminen rakenneratkaisulla, jota tarjosin pääministerille kirjallisena ja perusteltuna 3D-mallinnuskuvan kera, siirrettiin Liikenne- ja Viestintäministeriöön, jonka ylijohtaja piti ratkaisuehdotusta niin hyvänä, että kehotti esittelemään sitä asiasta päättäville tahoille.

Samassa ratkaisuehdotuksessa oli mukana miten tällä ratkaisulla rakennettaisi turvallinen ja tehokas rajaeste, jossa samalla toteutuisi huoltotunneli ja ratkaisun yhteydessä saisimme koko itärajan läpi kulkevan juna- ja moottoritieyhteyden.

Aloittamalla rakenneratkaisun rakentamisen rajanylityspaikoista, saisimme nopeasti turvattua maahanmuuttotilanteiden eskaloitumisen väkisin maahan tulemisen estämiseksi. Ja tämän toteuttamisen jälkeen ylityspaikkojen välit rakennettaisi umpeen kyseisellä ratkaisulla.

Olen valmis lahjoittamaan rakenneratkaisun Suomen kansalle ja voin lisäksi osallistua tekemällä siitä tarkemmat 3D-mallinnukset, jotta rajamme turvattaisi kotimaisin voimin ja esimerkiksi RUDUS Oy:n ja tai Santalan Betoni Oy:n betonielementein. RUDUKSEN betoni on vielä ekologista, koska se toimii HIILINIELUNA.

Edelleen samaa rakenneratkaisua voisimme viedä vientituotteena mm. Ukrainaan, kaikkiin EU- ja NATO-maihin, jotka haluavat turvata rajansa niin vankalla rakenteella ettei siitä mennä edes panssarivaunulla läpi. Ratkaisu mahdollistaa myös osastoimisen, joka mahdollistaa tainnutuskaasulla läpimurtotilanteiden hallinnan.

Ratkaisuehdotukseni soveltuu myös hiihtotunnelien, kuntoilutunnelien kustannustehokkaaseen rakentamiseen, sekä kerrostalojen sekä omakotiasuinalueiden pohjaksi, jolloin syntyy luonnollisesti parkkihallit.

Tunninjuna -hankkeen osalta rakenneratkaisu toisi merkittäviä säästöjä, koska rakenneratkaisu voidaan koota suoraan olemassa olevan moottoritien päälle eli Helsinki-Turku-Helsinki moottiritien päälle, jolloin ei tarvita erillistä hulevesiratkaisua, ei tarvita kalliita maanostoja ja pakkolunastuksia, ei synny lisää meluhaittaa uusille alueille ja mikä tärkeää, ei tarvita kalliita paalutuksia pehmeille maa-alueille, kun pohjat on jo kunnossa. Ratkaisu poistaisi moottoritien osuudelta myös lumiongelmat talviajalta ja nokkakolarien mahdollisuus poistuisi koko toteutusmatkalta, normaalin liikenteen osalta. Ainahan joku voi lähteä ajamaan väärään suuntaan, mutta samalla valvonta voitaisi ulottaa koko moottoritien ja junayhteyden matkalle, joten turvallisuus lisääntyisi monelta kantilta ajateltuna.

En ymmärrä, kuka stadilainen haluaisi tunnin junaan turkuun? Ketä se kiinnostaa, muuta kuin Rudusta. Turkuun on nopea ja toimiva moottoritie ja nykyinen junayhteys riittää niille harvoille, jotka sitä käyttää. Nykyisessä rataverkossa olisi yllin paljon korjausvelkaa. Eiköhän olisi ensisijainen tehtävä saada nykyinen rataverkko toimimaan,ettei niitäkin matkoja pitäisi taittaa bussin kyydissä. Ja ainakin lehtitietojen mukaan Rudus tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2050 mennessä eli se siitä nielusta. Sitä ei tarvita enää vuonna 2050 nykyvauhdila.





Rakenneratkaisu jota olen viestiketjussa tuonut esille, ratkaisee samalla ongelman, miten Suomi saadaan mukaan yhteiseurooppalaiseen junaverkostoon. Rakenneratkaisussani voidaan rakentaa EU-mitoituksen mukainen raideratkaisu, jolloin tästä EI tulisi erillistä kulua Suomen valtiolle, eikä siten veronmaksajille.

Ehkä ehdotuksessani olisi toteutuskelpoisuutta, koska sitä on pidetty joa usealla sektorilla toimivana ja kustannustehokkaana ratkaisuna, jopa Liikenne- ja viestintäministeriössä, josta sain henkilökohtaisen kirjeen kehotuksineen tuoda ratkaisuehdotukseni tarjolle TUNNINJUNA-hankkeelle.

Turun “tunnin juna” on isoa sumutusta ja se on hallitusohjelmassa, koska Orpo Piru haluaa jättää merkkinsä kotikaupunkiin. Hankkeen investointi arvoon 3,4 miljardia eikä kukaan tiedä mitä se tulee vielä veronmaksajille maksamaan. Hankkeen takaisinmaksua aika on yli 140 vuotta. Hyöty/kustannus luvuksi on saatu 0.44, kun ykkönen vaadittaisiin. Eikä matka lyhenne tuntiin ei edes lähelle sitä, viimeisin arvio on, että 12min lähtee ajasta pois. Lienevät maailman kalleimmat minuutit?
Onko tässä taas kysymys vallan sokaisemien ministereiden halusta jättää merkki historiaan? Muistellaampa muita järjettömyyksiä…Ole Nordbackan Raippalodon silta Vaasassa tai vaikkapa Sipilän lestadiolaismafian ajama Hailuodon silta, joka etenee Oulussa. Siltahan vietiin läpi alta lipan kustannusarviolla. Jo nyt haetaan valtiolta lisää rahaa vaikka edes siltaa ole päästy tekemään. Silta vietiin läpi 90 miljoonan hankkeena, valtio on jo maksanut 150 miljoonaa eikä hanke ole kuin lähtökuopissa. Varmaan loppulasku veronmaksajille tulee olemaan sellaista 1-2 miljardin luokkaa. Kaikki sen takia, että Sipilä saa maamerkkinsä Ouluun. Ja Sipilän lestadiolaiset saavat vastinetta vaalirahoitukselle. Maansiirtoala on lestadiolaisten hallussa Oulussa, niinkuin moni muukin asia. Oulun lestadiolaismafia on vähän sama asia kuin ennen oli Puolimatkan johtama “Turun tauti”. Kaikki nämä hankkeet niin Orpo Pirun, Nordbackan, Sipilän… kohdistuvat aina ministerin kotikuntaan. Nykyhallituksen on turha puhua mistään säästöbudjetista (kukahan irvileuka on senkin keksinyt), kun samalla poltetaan miljardeja, jotta pääministerin vallanhimo saadaan tyydytettyä.