Tänään katsoin MOT jakson HUS:n hankintalain vastaisesta toiminnasta. Veikkaan että tuo on vain jäävuoren huippu pelkästään sairaalamaailmassa, puhumattakaan muista toimijoista. Miten tähän pitäisi puuttua? Sanktiot, niitä ei taida nyt olla, mikä riittäisi? Entä hankintojen julkisuuspakko, auttaisiko se? Miten kuntapäättäjät voisivat edesauttaa ko korruption vähenemistä???
Kovin on hankala tilanne tuo. Resurssit eivät riitä. Liian vähän porukkaa töissä, mutta kustannukset nousevat pilviin, jos lisää otetaan ihmisiä töihin.
Avoimuutta tarvitaan lisää, jotta voi nähdä miten tarjoukset ovat menneet ja kenelle.
Vaikea setti.
Avoimuus ja “täysi läpinäkyvyys” varmasti auttaisivat asiaan.
Ei suoraan liity tähän, mutta olen ymmärtänyt, että eri tahojen on pakko hyväksyä tietyillä esi määritetyillä kriteereillä, kuten halvin, eikä esimerkiksi paras sopivuus ja hintalaatu suhde.
Näin taitava (ehkä myös ketku) osaa laatia tarjouksen joka on halvin, mutta sitten joutuaan ostamaan lisäpalveluja jossa onkin sitten “hyvä hinta”. Tämä on suuri onglema ja pitäisi olla ammatti ostajat laatimassa tarjouspyyntöä jota ei varmasti ihan joka kunnasta löydy… ainakaan sen perusteella kuinka sutta ja sekundaa ollaan ostettu… puhumattakaan projekti kulu ylityksistä.
Koko järjestelmä läpimätä ja hoitajien sekä lääkärien vajausta korvataan lääkitys määrällä että potilaat ei ole hereillä vaivaamassa. Vartijana tämän nähnyt liian monta kertaa. Enpä halua itse elää vanhaksi ja sairaalaan asti.
Kuntaliiton ohje ostolaskujen avaamisesta julkisiksi on tehty jo vuonna 2016. En tiedä miten sitä on/onko sovellettu. Omassa kotikaupungissani tehtiin asiasta valtuustoaloite, mutta toimiin ei ryhdytty, kuulemma tietoteknisistä tai tietoturvasyistä. Saattaa olla tottakin, mutta tietotekniikan tulee palvella käyttäjäänsä, ei päinvastoin.
Olettaisin mahdollisten tietoteknisten ongelmien olevan ratkaistavissa, sillä kunnilla on paljon samoja IT-järjestelmiä. Avoin rajapinta on jo olemassa ja varmasti tarvittaessa päivitettävissä: Kunnille ohje ostolaskujen avaamisesta avoimena datana | Kuntaliitto.fi
Voisipa tämän rajapinnan antaa taloushallintajärjestelmiä myyvälle yritykselle vaatimusmäärittelynä. Olisi varmasti kilpailuvaltti ja potentiaalisia “lisäpalikasta” kiinnostuvia kuntia melkoinen määrä.
Avoimuuden edistäminen on hyvinkin tärkeä asia Liikkeen agendalla, niin korruptionvastaisen toiminnan, yrittäjyyden kuin kuntalaisten osallistamisen kannalta.
Katsoin MOT:n dokumentin, mutten muista miten juttu meni. Muistaakseni kyseessä oli ainakin diagnostiikkapalveluja. Julkisessa terveydenhuollossa on hankintatoimistot ja on olemassa julkisten palvelujen hankintalait. Julkisessa kilpailutuksessa tarjoukset pisteytetään ja tiettyjä ominaisuuksia voidaan painottaa. Esim. hinta 40%, huoltopalvelu 20% jne. Yli 10000€ hankinnat tulee kilpailuttaa ja HUS:in tapauksessa sitä kierrettiin sillä, että yksikköhinta oli jotain satasia, mutta hankinnan kokonaishinta oli usea yksikkö, jolloin kokonaishankinta oli yli 10000€ ja siinä toimittiin virheellisesti. Ja sitten yhteistyökumppani oli joku kaveri tms. eli jääviyskin oli hyvin todellinen.
Se, että julkisen puolen hankinnoissa painotetaan hintaa, ei usein ole kokonaisuuden kannalta järkevää. Vanha sanonta ”Köyhän ei pidä hankkia halpaa” pitää paikkansa. Varsinkin jokapäiväiseen käyttöön tulevat pitkäaikaiseen käyttöön tarkoitetut laitteet kannattaa hankkia muulla kuin hintaperusteella. Työn sujuvuuden kannalta on tärkeää, että laitteet ovat toimintavarmoja, niihin saa nopeasti varaosia ja huolto järjestyy nopeasti. Ei ole järkevää, että jokin toiminto seisoo viikkoja laitevian vuoksi.
Korruption kitkeminen on tärkeää ja siihen tulee ehdottomasti panostaa. Julkisten hankintojen ja julkisen toiminnan tulee kestää päivänvaloa. Silti lapsonen ei saa mennä pesuveden mukana eli laadukkuuteen pitää saada panostaa hintaa enemmän silloin, kun puhutaan toiminnan kannalta keskeisistä laitteista ja järjestelmistä.