Polttoaineen hinta

Polttoaineen hinnan nousu, sähkön hinnan nousu, ruoan hinnan nousu jne on omiaan lisäämään lasten ja nuorten syrjäytymistä… Kun kaikki nuo edellämainitus ja lukuisat muut hinnat nousevat, mutta palkat laahaavat perässä on monessa perheessä tehtävä valintoja. Ruoka on pakollista, lämpö on pakollista, sähköäkin tarvitaan, mistä säästetään no vapaa-ajan harrastuksista, kyläilyistä ym. Ja kun lapset ja nuoret jotka ovat vanhempien kyyditysten varassa joutuvat jäämään harrastuksista pois maksaa se yhteiskunnalle myöhemmin isosti…

1 tykkäys

Polttoaineen hinnasta on tainnut olla toinenkin ketju.

Ennenkin on osattu mennä harrastuksiin kävellen, pyörällä tai isommissa kunnissa julkisella liikenteellä. Ihan hyötyliikuntaa.

2 tykkäystä

Kyllä, harrastuksiin pääsee kävellen, pyörällä sekä hiihtäen kesät talvet jota itsekkin olen suosinut, mutta kyllä on paljon lapsia yli kymmenenkin kilometrin päässä harrastus paikoista, eikä ihan nuorempia voi kovin pitkiä matkoja laittaa kulkemaan vilkkaan liikenteen keskelle itsenäisesti edes lyhyempää matkaa.

3 tykkäystä

Polttoaineen hinta on jälleen kohonnut. Erittäin huono asia
Tuossa edellisessä kirjoituksessa oli mielestäni se epäloogisuus, että miksei lapsi saa esim. äidistään rinnallakulkijaa harrastukseen mennäkseen…tekee se hyvää äidillekin hyötyliikunta…

1 tykkäys

Totta puhut. Näille korotuksille olisi saatava loppu. Miljoonia nakellaan maailmalle ja jopa soteuudistuksen valmisteluun, mutta se ei tunnu missään. Hallitus voisi alentaa polttoaineen verotusta. Heillä on siis keino. Mutta käyttävätkö?

3 tykkäystä

Entä jos on kaksi lasta ja niillä yhteinen äiti.

2 tykkäystä

Jos mennään ajassa taaksepäin niin on ollut korkeampiakin öljyn hintoja ja silti halvempi polttoaine. Miksi Nyt vedotaan maailmanmarkkinahintaan. Se hinta on ei suinkaan tuotannon määräämä hinta vaan ikäänkuin ostettaisiin polttoaine maailmanmarkkinoilta. Nyt ei olisi kannatanut sulkea Naantalin jalostamoa vaan tuottaa polttoainetta maailmalla “maailmanmarkkinahintaan”. Päästökauppa on tuonut lisäksi kustannuslisää polttoaineisiin.

3 tykkäystä

En ymmärrä tätä valitusta polttoaineiden hinnasta. Ne eivät ole nousseet suhteessa ihmisten elintason kehittymiseen. Lisäksi muun tavaran ja palveluiden hinnat ovat laskeneet suhteessa ihmisten palkkoihin, joten luulisi rahaa riittävän polttoaineeseen. Ekonomistien mukaan mitään syytä hintakeskustelulle ei ole, maailmanmarkkinahinnan alentuessa laskee myös pumppuhinnat ja siellä ehdotetaan jopa verojen korottamista entisestään mikäli maailmanmarkkinahinta laskee huomattavasti nykyisestä. Nyt on hyvä hetki tavoitella sitä että hinta ei enää laskisi alle kahden euron koska tulevaisuudessa suunta on joka tapauksessa kohti kolmea euroa.

2 tykkäystä

Heipä hei, meillä harrastaa kaikki perheessä ja yhteenkään harrastukseen ei kävellen tai pyörällä niin vaan lähdetä. Matkat sen verran pitkät, 7-10km/suunta, enkä oikein ainakaan 9v. lastani sellaiseen voi edes kuvitella. En näe ratkaisuna sitäkään, että lopettaisimme kaikki meille tärkeät harrastukset siksi että liikkuisimme lähempänä eri lajien parissa, koska nämä lajit mihin intoa on, ovat niin tärkeitä henkireikiä, ettei sellaisen parista niin vaan lähdetä pois. Lapsemme harrastukset ovat olleet erityisen tärkeitä, varsinkin korona-aikana, koska siellä on sitä verkostoitumista ja liikuntaa, juuri sitä mikä on tärkeää lapsille ja nuorille. Olemme aktiivisia vapaa-ajalla muutenkin ja osaamme toki keksiä aktiviteettia lähi-ympäristössäkin yhdessä. Lisättäköön vielä, että täällä ei julkinen toimi niinkuin eteläisessä Suomessa joten auto on välttämätön. Polttoainetta menee älyttömästi ja se nousu on kyllä tuntuva täälläpäin, missä autoa oikeasti tarvitsee päivittäin. Vaikka hyötyliikuntaa kuinka lisäisi, autoa silti tarvitaan, työmatkoihinkin. Tämä palveluiden keskittämistrendikään ei mahdollista autotonta kulttuuria täälläpäin. Se on ikävä tosiasia.

3 tykkäystä

Enenmän minä oon huolissani miten töiden käyn ku alallani pelkän työpäivän aikana palaa polttoainetta noin 2500-3000 l päivä ni nyt nää hinnan nousut kohta vie kannattavuuden ja haluaisin nähdä miten tää korjataan Ukrainan sodan aiheuttama hinnan nousu öljyssä oon sitä mieltä kohta tää maa seisahtuu täysin

2 tykkäystä

Laskin juuri, että nykyisillä polttoaineenhinnoilla tulen maksamaan yritykseni osalta tänä vuonna 640t€ enemmän polttoaineesta kuin viime vuonna, ja hintatason nousu vain jatkuu. Logistiikassa kate on keskimäärin 6%, elintarvikelogistiikassa - jota oma yritykseni harjoittaa - nykyään vielä pienempi.

Selvisimme hädin tuskin koronan aiheuttamasta rajusta liikevaihdon laskusta, saa nähdä vieläkö selviämme tästä.

Pakko olla Paulin kanssa samaa mieltä: jos mitään ei tehdä, seisahtuu koko kumipyöräliikenne.

3 tykkäystä

Kiinnostaa tietää minkäverran käytät autoa ja minkälaisiin ajoihin.

1 tykkäys

Minkälaiset mahdollisuudet firmallasi on neuvotella kuljetussopimuksia uusiksi? Mikä mahdollisuus on ottaa käyttöön polttoainelisämaksu? Vrt esim laivayhtiöt, tässä Viking Linen tiedote: Kohonneet polttoainekustannukset johtavat polttoainelisämaksuihin | Viking Line

1 tykkäys

En olisi huolissani harrastusmatkoista vaan työmatkoista.
Itselläni työmatkaa 168 km/suunta ja alkaa kyllä bensan hinta tuntua.

2 tykkäystä

Suomessa on nykyisin maailman kolmanneksi kallein polttoaine. Edellä ovat hiuksen hienosti vain Norja ja HongKong. Tosin ko. maiden palkkataso on kokonaan eri asfääreissä kuin meillä. Suomen hallitus ei tee mitään muuta kuin pyörittää komiteoita miettimään ratkaisua, mitään ei tapahdu. Muissa EU -maissa valtiot tukevat yrityksien lisäksi myös tavallisia palkansaajia. Virossa on polttoaine on noin 50 snt/litra halvempaa kuin täällä.
Nykyinen hallitus vaan kiihdyttää talouden alamäkeä ajamalla kuljetusyritykset konkurssiin ja samoin loppuu puuntuonti sahoille, kotimaassa ei kannata matkailla koska litrallla ei pitkälle pääse. Nähtävästi hallitus on asettanut tavoitteen, että kaikki lomalaiset pakotetaan Turkkiin, Kroatiaan, Albaniaan, Bulgariaan jne…koska kotimaan matkailu tehdään tarkoituksella kultaakin kalliimmaksi. Vain onko uusi vihreiden idea, että matkailua vaan saa olla niiissä paikoissa, minne menee sähkörautatie. Nykyinen hallitus ei ymmärrä, että sen toimettomuus lopullisesti tuhoaa hallituksen ilmastonmuutos haaveet. Tai ehkä se on se idea, että kun maassa ei ole enää yhtään tehdasta eikä työpaikkaa eikä ihmisiä se on sitten hiilineutraali. Tosin ei ole ministerin palkan maksajaakaan.

2 tykkäystä

" Ranskan valtio on päättänyt alentaa bensiinin ja dieselin hintoja 30c/litra. Alennus tulee voimaan 1.9.2022 ja kestää ainakin lokakuun loppuun. Marras-joulukuussa alennus on 10c/ltra. Parhaimmillaan ranskalainen autoilija saa 50c/litra alennuksen, jos tankkaa öljyjätti Totalin huoltoasemalla. Total nimittäin alensi jo hintojaan 20c/litra. Total ei ole valtion omistuksessa vaan suurimmat omistajat ovat pääasiassa amerikkalaisia rahastoyhtliöitä, Black Rock Inc. ollessa suurin. 95E maksaa Ranskassa keskimäärin 2.00e/litra ja diesel 1.94e/litra. Myös muualla ovat pääjakelijat alentaneet hintojaan mm. Cepsa/Espanja ja Orlen/Puola. Suomessa polttoaineen hinta on Euroopan korkein." Oheinen lainaus on 4x4 Maailman facebookista, joka ei yleensä laske palturia ja tiedot voit tarkistaa… tilannehan menee varsin surkeaksi kun lasketaan polttoaiineen kustannus nuosu suhteessa reaalituloihin. Suomessa ollaan hiljaa ja Neste kerää voitot. Tyypillistä suomalaisuutta, media on enemmin kiinnostunut pääministerin Insta -kuvista kuin miten maassa menee.

2 tykkäystä

Kyllä harrastusmatkatkin vaikuttaa työllisyyteen. Matkailu lemppaa pihalle porukkaa ensi talvena kun matkailijat ei liiku. Ja työttömyys maksaa eikä valtiolle tuloja tule.

Kävin katsomassa polttoaineen hintakehitystä eri taulukoista niin niiden mukaan hintakehitys on lievästi ylöspäin. Mikään taulukko ei tukenut väitettä että olisi alentuneet tai pysyneet tasaisena. Joku ottaa välistä koska kun raakaöljyn hinta oli korkealla niin polttoaineen hinnat oli alempana kuin nyt. Lienee verotus joka kasvanut. Kun Suomessa polttoaineen jalostus myyty amerikkalaiselle sijoitusyhtiölle, Chevron Corporationille, on oletettavaa että jalostuksen osuus tulee nousemaan kuten kävi Kemiran vaihtaessa omistajaa.
Valitus polttoaineen hinnasta on ymmärrettävää jos pystyy ajattelemaan vähän laajemmasta perspektiivistä asioita. Joillekin se on toimeentulokysymys kun liikkuminen on ehto tulojen hankkimiseen. Kaupungissa pyörivälle ihmiselle sillä ei ole isoa merkitystä, ainoa haitta on tuotteiden kallistuminen kuljetuskustannusten nousun takia.

Ehei. bensiinin pumppuhinta Suomessa on moninkertainen maailmanmarkkinahintaan verrattuna.

Esim. Nesteen tuottamaa bensaa, jota se laivaa Suomesta USA:han, on myyty siellä noin 60 - 75 c litrahinnalla (verollinen pumppuhinta).

Suomen hintataso johtuu vilpillisestä verotuksesta. Henkilöautoilijat ovat liikenteensä osalta veronmaksajia, mutta julkisen liikenteen käyttäjät veronsaajia.

Se on kansalaisten epätasa-arvoista verokohtelua ja esimerkki puolueisiin pesiytyneestä korruptiosta ja järjestäytyneestä talousrikollisuudesta.

Suurten kaupunkien kuten esim. Helsingin vetovoimana ja tärkeimpänä kilpailutekijänä on näiden julkisen liikenteen miljardien valtiontuet yhdessä autoiluun nojaavien pienten kuntien liikenteen moninkertaisilla veroilla.

Se imee ostovoimaa pois pienten kuntien asukkailta, ja välittyy kaikkiin kustannuksiin ja hintoihin niitä nostaen. Pienten kuntien elinkeinoelämä näivettyy.

Kirjoittaja on energiatekniikan DI, Espoo

2 tykkäystä