Kunnan hyöty asukkaalle

Liike Nytin yksi päälinja on yritystoiminnan tuki. Kuntapolitiikan linjoissa tätä voisi fokustaa niin että hyötyä tulisi ennen kaikkea kuntalaiselle. Silloin puhutaan kustannusten kohtuullistamisesta. Tässä lainaus Mauri Sahlberg kirjoituksesta:
Päätösten pitää kantaa tulevaisuuteen ja perustua siihen lähtökohtaan että kunnan tehtävä on tehdä ja tuottaa asioita, jotka tekevät meidän stadista parhaan paikan asua ja elää. Kunnan ja valtion tehtävä on nimenomaisesti huolehtia sellaisista asioista, jotka ovat kaikille tarpeen, jotta he voivat toteuttaa omia pyrkimyksiään samalta viivalta. Sellaiset asiat, joiden onnistumista mitataan ensisijaisesti osakkaille jaetuilla voitolla, kuuluvat yrityksille eivät kunnalle tai valtiolle.

Kun Hgissä yksi tavoite olisi myydä energiayhtiö Heleniä ja viedä se pörssiin, ei mielestäni ole kuntalaisten eduksi.
Voisiko Liike Nyt ajaa kuntalaisomistamista OSUUSKUNTA yhtiömuodolla näihin ns pakkopalveluihin kuten energia, vesi, hoivapalvelut? Olisi kyllä ehdoton vetonaula ajaa kuntalaisten etua!
Toinen hyvä yhtiömuoto olisi Hyötyosakeyhtiö, Benefit Corporation. Vaatii oman lain säätämisen, Benefit corporation Law, joita useat maailman maat ovat ottaneet jo käyttöön. Siinä osa hyödystä ohjataan yhtiöjärjestyksessä mainitulle taholle, osakkeenomistajien lisäksi. Eli voitto kohtuullistuu ja on eettinen sijoitus sijoittajalle. Hyötyosakeyhtiölaista löytyy lakialoite, josta voit tutustua siihen tarkemmin.
Ja tiedän että yhtiöjärjestykseen voi nytkin mainita mitä vaan mutta tämä on erilainen!
Kun yhtiön nimestä näkee Hoy tai Hoyj, tietää työntekijäkin ja kuluttaja minkä yhtiön kanssa on tekemisissä. Valintakin on mahd tehdä eettisesti!

2 tykkäystä

Vaikuttaa hyvältä idealta, jota voisi miettiä eteenpäin. Virossakin on kokemusta vastaavista asioista. Itsenäisyyden alkuaikoina ja kaikinvoiman kapitalismin huumassa Viro päätti yksityistää rautatiet. No, tarjouskilpailun jälkeen voittaajaksi tuli GB Railways niminen sijoittaja firma. Firmahan myi suurimman osan kalustosta ja myi myös raiteet. Vahinko oli jo tapahtunut, kun Viro taas valtiollisesti rautatiet. Nythän ratoja on taas tehty ja uutta kalustoa hankittu EU:n rahoilla.

1 tykkäys