Viiden vai kuuden yläkoulun malli? Mitä mieltä sinä olet?
Tänään 12.6.2023 kaupunginvaltuustossa on päätettävänä Kuopion kouluverkkosuunnitelma, jossa käytännössä tulee päätettäväksi rakennetaanko Hiltulanlahteen yläkoulu vai ei.
Virkamiesvalmistelun ja kasvun- ja oppimisen lautakunnan päätös oli että Hiltulanlahteen ei tarvita yläkoulua, mutta kaupunginhallitus, pääasiassa Hiltulanlahdessa asuvien jäsenten äänillä, päätti että tarvitaan.
Itse olen perehtynyt asiaan eri kanteilta ja olin myös mukana palveluverkostoselvityksen ohjausryhmässä, jossa perusteita asialle käytiin läpi. Siltä perusteelta listaan alle plussia ja miinuksia.
Viiden yläkoulun malli:
-
Kaupungin kriisiytyvän talouden kannalta parempi
-
Minarin, Hatsalan, Pyörön ja Jynkänlahden koulut riittävän suuria, jolloin täysipäiväiset psykologin ja kuraattorin palvelut mahdollisia
-
Jättää mahdollisuuden Neulamäen yläkoulun säilyttämiselle
-
Mahdollistaa Jynkänlahden yläkoulun uudisrakennuksen
-
Väistötilatarpeet koulujen uusimisille ratkeavat kuin itsestään
-
Suuremmat yksiköt mahdollistavat laajemman valinnaisainevalikoiman
-
Suuremmissa kouluissa vaara syrjäytymiselle ja kelkasta putoamisille
-
n. 200-300 hiltulanlahtelaisen oppilaan koulukyytejä jatkettava
Kuuden yläkoulun malli
-
Hiltulanlahden koululaisilla mahdollisuus mennä kouluun pyörällä tai jalan
-
Toteuttaa lähikouluperiaatteen
-
Pienemmät koulut ovat mahdollisesti rauhallisempia
-
Kasvattaa Hiltulanlahden (ja mahdollisen Vanuvuoren) vetovoimaa
-
Käytännössä vesittää Jynkänlahden uudisrakennuksen ja Neulamäen yläkoulun jatkon.
-
Pyörön koulun oppilaat joudutaan kuljettamaan remontin/uudisrakentamisen ajaksi jonnekin kauemmaksi väistöön
-
Enemmän määrärahoja seiniin kuin toimintaan
-
Suurimmassa osassa kouluista ei mahdollisuutta täysiaikaiseen psykologin ja kuraattorin palveluun
Koululaisilta itseltään kysyttäessä koulun sijainnilla ei näytä olevan suurta merkitystä, mutta vanhemmilta kysyttäessä lähikoulun tarve korostuu. Nuorilla itsellään tärkeimmäksi koulun valintakriteeriksi nousee kaverit.