Kuopion yläkouluverkosto

Viiden vai kuuden yläkoulun malli? Mitä mieltä sinä olet?

Tänään 12.6.2023 kaupunginvaltuustossa on päätettävänä Kuopion kouluverkkosuunnitelma, jossa käytännössä tulee päätettäväksi rakennetaanko Hiltulanlahteen yläkoulu vai ei.

Virkamiesvalmistelun ja kasvun- ja oppimisen lautakunnan päätös oli että Hiltulanlahteen ei tarvita yläkoulua, mutta kaupunginhallitus, pääasiassa Hiltulanlahdessa asuvien jäsenten äänillä, päätti että tarvitaan.

Itse olen perehtynyt asiaan eri kanteilta ja olin myös mukana palveluverkostoselvityksen ohjausryhmässä, jossa perusteita asialle käytiin läpi. Siltä perusteelta listaan alle plussia ja miinuksia.

Viiden yläkoulun malli:

  • Kaupungin kriisiytyvän talouden kannalta parempi

  • Minarin, Hatsalan, Pyörön ja Jynkänlahden koulut riittävän suuria, jolloin täysipäiväiset psykologin ja kuraattorin palvelut mahdollisia

  • Jättää mahdollisuuden Neulamäen yläkoulun säilyttämiselle

  • Mahdollistaa Jynkänlahden yläkoulun uudisrakennuksen

  • Väistötilatarpeet koulujen uusimisille ratkeavat kuin itsestään

  • Suuremmat yksiköt mahdollistavat laajemman valinnaisainevalikoiman

  • Suuremmissa kouluissa vaara syrjäytymiselle ja kelkasta putoamisille

  • n. 200-300 hiltulanlahtelaisen oppilaan koulukyytejä jatkettava

Kuuden yläkoulun malli

  • Hiltulanlahden koululaisilla mahdollisuus mennä kouluun pyörällä tai jalan

  • Toteuttaa lähikouluperiaatteen

  • Pienemmät koulut ovat mahdollisesti rauhallisempia

  • Kasvattaa Hiltulanlahden (ja mahdollisen Vanuvuoren) vetovoimaa

  • Käytännössä vesittää Jynkänlahden uudisrakennuksen ja Neulamäen yläkoulun jatkon.

  • Pyörön koulun oppilaat joudutaan kuljettamaan remontin/uudisrakentamisen ajaksi jonnekin kauemmaksi väistöön

  • Enemmän määrärahoja seiniin kuin toimintaan

  • Suurimmassa osassa kouluista ei mahdollisuutta täysiaikaiseen psykologin ja kuraattorin palveluun

Koululaisilta itseltään kysyttäessä koulun sijainnilla ei näytä olevan suurta merkitystä, mutta vanhemmilta kysyttäessä lähikoulun tarve korostuu. Nuorilla itsellään tärkeimmäksi koulun valintakriteeriksi nousee kaverit.

Kinkkinen juttu. Pienet yksiköt on se mitä kannatan, mutta oli niitä kouluja 5 tai 6 niin isoja ne silti on.

Hiltulanlahteen muuttaa paljon lapsiperheitä. Toisaalta jos vaikka Neulamäki, jonka koulut palvelevat myös Särkiniemeläisiä ajetaan alas, lähtee sieltä loputkin lapsiperheet.

Meillä lopetettiin lähikoulu muutama vuosi sitten, ja kuten olen monesti sanonut, sama luokka muuttui yhtäkkiä häirikköluokaksi toiseen kouluun siirtymisen myötä. Kallista säästämistä. Kun taas Minarissa oli ihan eri meininki.

Minä en osaa tuohon ottaa kantaa. Koska rakentaminen ja lapsiperheet suunnataan Hiltulanlahteen, kyllä siellä koulua tarvitaan. Mutta niin tarvitaan myös siellä, missä talot on vanhempia. Entä jos rakennetaan 6 koulua mutta otetaan säästö jostain muualta?