Mistä buusti Pirkanmaan Liike Nyt toimintaan?

Pirkanmaa on suomen toiseksisuurin maakunta. Jostain syystä täällä ollaan aika hiljaisia.
Meidän pitäisi saada joku puuha-pete-pirkko kirjoittamaan aloituksia keskusteluihin ja muutenkin ideoimaan jotain toimintaa. Olen sitä mieltä, että Pirkanmaalla on paljon asioita mitkä vaatisi laajempaa keskustelua ja mielipidettä. Ei kaikki ole koko suomen kokoisia asioita.

3 tykkäystä

Täällä olisi yksi innokas uusi henkilö. Tein jäsenhakemuksen heti vuoden ensimmäisenä päivänä ja äsken tulin tänne kommentoimaan itseäni kiinnostavia aiheita. On tosin itsekin myönnettävä, että minua kiinnostaa enemmän koko Suomen kuin vain oman kaupungin tai maakunnan asiat. Loppupeleissä hyvät paikalliset ideat on usein sovellettavissa laajemminkin.

1 tykkäys

Se,että. Olet jonossa eka. Ei varmaan kenenkään harrastusta edistä. Nuoret pitäis houkutella pois tietokoneiltaan!! Harrastuksia teineille! Niissä tulevausuus.

Olen äänestäjä Tampereella. Tässä muutamia täkyjä, millä ainakin itse luulen että ääniä saa kalasteltua.

  1. Protesti. Valtakunnanpolitiikka ja kuntapolitiikka koskevat ihan eri asioita, enkä halua tukea eduskuntapuolueita paikallisesti, koska kaikki isot puolueet koostuvat enimmäkseen näistä poliittisista broilereista joille valtuustopaikka on vain oman poliittisen uran pönkittämistä. Noin yleensäkin, ihmisiä on helpompi saada liikkeelle vastustamalla nykymenoa kuin myötäilemällä. Liike Nytin pitäisi esittäytyä vaihtoehtona ummehtuneille valtapuolueille ja niiden hyväveliverkostoille.

  2. Yleispolitiikka. Vaikka se minua oksettaakin, ääniä saa myös asioilla jotka eivät liity paikallispolitiikkaan. Perussuomalaiset on lähtenyt kuntavaalikampanjassaan aivan avoimesti tälle linjalle, minkä luulen osoittautuvan toimivaksi taktiikaksi. Myös Liike Nyt voi kunnostautua tällä saralla koska Hjallis on oppositiossa ja voi vapaasti kritisoida, ja on kritisoinutkin äänekkäästi Hallituksen politiikka.

  3. Sote- ja maakuntauudistus. Tai siis oikeastaan sen vastustaminen. Vaikka asia ei kuntapolitiikkaan kuulu, on isojen kaupunkien kuten Tampereen mielipiteillä väliä. Maakuntahimmeliä tuskin runnotaan läpi eduskunnassa ennen kuntavaaleja, joten siihen voi vielä ehkä vaikuttaa.

  4. Kiilakysymykset. En haluaisi äänestää ihmistä, jolla ei ole mitään omaa asiaa jota hän haluaisi valtuustossa ajaa. Älkää kysykö, mitä voisitte tehdä äänestäjien hyväksi, vaan kertokaa meille mikä teitä kiinnostaa ja myykää ideanne meille.

  5. Kokemus. Vaikka haluankin uutta verta, yrittäkää käännyttää vanhoista puoleista jokunen loikkari listalle.

  6. Hullut ideat. Keksikää jotain, mikä ei voi mennä läpi, mutta olisi kuitenkin aika fiksua. Ehdotuksena vaikkapa, että pormestari valittaisiin suoralla kansanäänestyksellä. Ja siitä puheen ollen…

  7. Pormestari. Ilmeisesti isoimman puolueen pormestariehdokas valitaan. Mutta näin ei pitäisi olla, koska se tekee vaalista pormestarivaalin: realistisesti joko demarit tai kokoomus voittaa, joten jos ei halua Lylyn jatkavan niin kannattaa äänestää kokoomusta, ja jos haluaa niin demareita. Tämä imee ääniä pienpuolueilta. Minusta Liike Nyt voisi avoimesti asettua jomman kumman pormestariehdokkaan taakse eikä asettaa omaa ehdokasta.

Nämä nyt ovat vain omia ajatuksiani, mutta luulen että aika moni on kaltaiseni “passiivinen äänestäjä”, joka ei juurikaan välitä paikallispolitiikasta. Eduskuntavaaleissa äänestysprosentti on noin 70%, kuntavaaleissa vain noin 50%. Tähän väliin putoaa 20%:n porukka jota periaatteessa politiikka kiinnostaa, kunhan niitä vähän potkii, ja siitä porukasta kannattaa mielestäni lähteä hakemaan niitä ääniä.

2 tykkäystä

Liike Nyt on ainoa, jota kannatan.
Jäsenhakemuksen olen tehnyt ja odotan vastausta :flushed:

Tervetuloa mukaan, Mikko.