Psykiatrisen hoidon taso Suomessa

[02:42, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: On tää hienoa, vapaaehtoisesti hain osasto ¹⁵ hoitoon Kokkolassa ku oli vähän burnout,tarkoitus oli olla 4 päivää, nyt ne pitäny mua täällä 2 kk. Vapaudenriistohan tämä on. Suominen, Saila erikoistuva lääkäri

Psykiatrian osasto 15 K-PKS, K-P Sote, tuohan mua eniten hoitanut, ihan mukava nainen mutta osa jotain ihmeen koneistoa.Heittää mutu tuntumalla diagnooseja eikä perusta päätöksiään faktoihin. No oikeudessa tavataan. Rönkkö Eerolls ylil’‘k’rill’ kans kai sormensa epävirallisesti pelissä. Ja huom minä saan kirjoitella someen mitä haluan ja lääkärit eivät saa sen antaa vaikuttaa päätöksiin.Ja ei tämä ei ole mitään sekoilua salaliittoteorioista

Eipä siinä, jokainen päivä jonka vietän täällä parantaa minun asemiania ja huonontaa heidän, jotkin ihmiset olleet täällä jopa puolivuotta vahvasti lääkittyinä, ihan sairasta menoa.

diagnoosini onF29 Määrittämätön ei-elimellinen psykoottinen häiriöjepjep, ihan terve oon, ne yrittää kuumeisesti keksiä mulle jotain diagnoosia mutta eivät löydä mitään, täällä pitää käytäytyä kuin lammas vaikka oikeasti olisi leijona, no pelataan vähän aikaa heidän peliään.

Näihin tunnelmiin, oispa kaljaa. Tuokaa joku kaljaa

[02:43, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: t tomi koivisto 171083-109y kirkkolehdonkatu 7 a 11 67700 kokkola

[02:44, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: en niinkään itselleni hae julkisuutta mutta jotain mätää tässä hoidossa on

[02:45, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: olen tehnyt valitukset aviin, pyytänyt ulkopuolista lääkäriä arvioimaan tilaani mutta kummasti se sairastui 5min ennen aikaani

[02:45, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: yms. yms .yms

[02:45, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: liikaa sattumia

[02:46, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: Rangaistusmuotona täällä toimii uhkailu hoitajien toimesta putkaan heitolla, se on siis neliskanttinen huone jossa ei ole mitään virikkeitä, vain kattolamppu

[02:47, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: joitakin pidetty siellä jopa 2 viikkoa, itse meinasin rulla siellä hulluksi jo 1 päivän aikana

[02:48, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: sillonkin kävi monta kertaa 10 hoitajaa minuun käsiksi vaikka olin täysin rauhallinen, on niitä hyviäkin hoitajia mutta joillain ns. kusi sukassa

[03:00, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: "jankohta 4.9.2022

Palveluyksikkö Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä

Potilaskertomus

PSYKIATRIA

Aaltonen, Toni erikoistuva lääkäri

Psykiatrian päivystys, K-P Sote

4.9.2022

Hoidon toteutus

Päivittäismerkintä (decursus)

Arvio eristämisen jatkamisesta

Tavataan eristyshuoneessa. Makaa selällään sängyllä, pienellä viiveellä osoittaa huomanneensa huoneeseen tulijat. Kysytään miksi onk omasta mielestään eristettynä, pitkän hiljaisuuden jälkeen vastaa “Muuta?”. Haluaa pois eristyksestä, kokee sen vointia heikentävän, kysyy onko ak koskaan joutunut eristyshuoneeseen. Kerrotaan että potilaan tilanne johtanut tähän, osastohoidolle ja eristämiselle syynsä aina on. Potilas sitä mieltä että nämä syyt väärät, aikoo valittaa hoidosta ja on sitä tuonut aiemminkin esiin. Ulkopuolista arvioijaa vaatinut ja sellainen tulossa jossain vaiheessa.

Potilaan olemus kireä ja äänensävy epäkiinnostunut, sanallisesti haastaa, ei kuitenkaan ylilyöntejä keskustelussa. Kertoo alentavaan sävyyn “olevansa kyllä kiltisti jos pääsee pois eristyksistä”, ei kuitenkaan myönnä oman toimintansa oikeuttaneen eristämiseen.

Suunnitelma

Sovittu että arvioidaan potilaan tilannetta uudestaan puolenpäivän jälkeen. Käydään sitten vielä säännöt läpi ja jos potilas näihin lupaa sitoutua, voidaan tauottamista kokeilla. Potilaan toiminta vaikuttanut aiemmin tähtäämään levottomuuden lisäämisenn osastolla muita potilaita agitoimalla, joten käytöstä kyllä tarkalla silmällä seurattava.

Lisäys:

13.20 tavattu uudestaan, käydään läpi osastolla olemisen säännöt, aggressiivinen, poispyrkivä ja muiden potilaiden levottomuuden lisääntymiseen tähtäävä käytös luonnollisesti kiellettyjä. Ptl ei jaksaisi aluksi keskustella/kuunnella näistä asioista, kuuntelee kuitenkin ehdot eristyksen tauotukselle. Nyt eristyksen tauotus. Herkästi yhteys ja eristyksen jatkaminen mikäli rikkoo sääntöjä."

[03:01, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: nää kertomukset on ihan paskaa

[03:02, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: mä voin antaa muitten potilaitten yhteystietoja niin voivat varmistaa kertomukseni

[03:07, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: jere brax +358440299832 joel heiskanen +358409114448 meeri +358405485280 mariam +358403258185 tarja tapio +358400932072 tomi härkönen +358458935053

[03:08, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: tuossa on potilaita jotka ovat osastolla tai kotiutuneet ja voivat vahvistaa kertomukseni

[03:09, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: Ajankohta 10.8.2022

Palveluyksikkö Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä

Diagnoosit

F29 Määrittämätön ei-elimellinen psykoottinen häiriö

Potilaskertomus

PSYKIATRIA

Kalliokoski, Tiina sairaanhoitaja

Akuutti- ja yleissairaalapsykiatria, K-PKS, K-P Sote

10.8.2022

Hoidon toteutus

Hoitotoimet (Hoitotyön toiminnot)

Potilaasta tullut B1-läete päivystyksestä. Tavattu potilasta eval Hautamääen kanssa kts yst PS. Potilas siirtyy osastolle 15A vapaaehtoiseen hoitoon.

Diagnoosi

F29

Määrittämätön ei-elimellinen psykoottinen häiriö

Ensijaisuus: Sivudg/tmp

Pysyvyys: Määräaikainen

Toimenpiteet (Toimenpide)

IAA01

KONS/Sisältö_mt,päihde

[03:12, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: PSYKIATRIA

Järventö, Johanna Erikoistuva lääkäri

Psykiatrian päivystys, K-P Sote

3.9.2022

Hoidon toteutus

Päivittäismerkintä (decursus)

Eristyksen jatkaminen

Tavattu eristyhuoneessa istuu patjalla, nojaten seinään. Keskustelussa ärtynyt ja selkeästi takakireä, vastaukset nopeasti, ärsyyntyneellä äänellä. Käyty läpi eristämistilanne, ei isosti havaitse omaa osuutta asiaan, kokee että muut syyllisiä tilanteeseen. Kunnolliseen keskusteluun ei päästä, ärsytyskynnys varsin matala, hetkellisesti tämän ymmärtää keskustelussa, mutta ei pysty rauhallisesti asiasta keskustelemaan, rähjähdysherkkä tunnelma, mutta rauhallinen on.

Eristys jatkuu potilaan oman ja muiden turvallisuuden takaamiseksi, perusärtynyt ja ärsytynytimiskynnys matala, iso aggressiivisen käytöksen vaara.

[03:14, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: Ajankohta 16.9.2022

Palveluyksikkö Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä

Potilaskertomus

PSYKIATRIA

Välkkilä, Annika apulaislääkäri

Psykiatrian päivystys, K-P Sote

18.9.2022

Hoidon toteutus

Päivittäismerkintä (decursus)

Osastolta ilmoitettu, että potilas palannut osastolle, puhaltanut 0,38 promillea. Peruutettu poliisin virka-apupyyntö. Huomiselle ei vapaakulkuja, tilanteen arvio uudelleen maanantaina.

Muu merkintä

Potilas osastolla levoton, agitoitunut ja aggressiivinen, potkinut ja hakannut seiniä. Aloitetaan huone-eristys muiden turvallisuuden varmistamiseksi. Tavatessa potilas asiallinen ja rauhallinen, makoilee pedillä. Käyty läpi tilanne ja perusteltu eristäminen. Potilaalla ei kysyttävää, yhteistyössä jää huoneeseen. Myöhemmin tänään potilaan selvittyä ja tilanteen rauhoituttua päivystävä psykiatri arvioi tilanteen uudelleen. R400.

[03:14, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: ehkä olen passiivis agressiivinen koska mua ei päästetä täältä pois?

[03:15, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: ja ei p’stet’ kotona ees k’ym’'n että voisi hoitaa juoksevia asioita

[03:17, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: psyk hoito - Google Dokumenter

[03:17, 11/10/2022] tomi antero koivisto 137: tossa vielä koko homma linkkinä

Hoitotoimet (Hoitotyön toiminnot)

On aloittanut Abilyfyin käytön ja kertoo että olo tuntuu nyt paremmalta. 5 pv. sitten jättänyt Seronil käytön pois, kertoo käyttäneen sitä 20v. Huomaa että nyt on “virtaa”, kaikki muuttunut elämässä. Nyt on uusi tyttöystävä, työpaikka ja rahaa. On toukokuussa ilmoittanut työvoimatoimistoon. Elokuussa digitalisoi kaitafilmejä, syyskuussa aloittaa Centriassa viikonloppuisin kemian opinnot. On nyt käynyt joka päivä uimassa. Alkoholia käyttää joka päivä noin 6 olutta, omasta mielestään pystyy kuitenkin hyvin lopettamaan. Syömisestä kertoo huolehtivan hyvin. Unen tarve on vähentynyt, menee nukkumaan klo. 22.00 ja herää klo. 06.00. On aloittanut polttamaan zigareja.

Hoidon tulokset

Huomaa itsekkin että puhuu nopeasti. Kertoo että aina on ollut nopea tekemään asioita ja puhumaan. Nyt asiat kiinnostaa ja jaksaa touhuta. Paniikki kohtauksia on ollut silloin tällöin, käyttää siihen Probraalia. Kertoo oudon tuntemuksen, että paniikki kohtaus on aina tulossa, mutta ei kuitenkaan tule.

Asiakas vaikuttaa submaniselta, mutta koostuneelta. Ulkoisesti siisti, pystyy istumaan rauhallisesti.

Varasin asiakkaalle lk. Jonna Keräselle ajan 29.8. klo. 9.00 lääkityksen ja voinnin kontrollia varten.