Liike Nyt Aluevaaliohjelma (luonnos) 2022
- Liike Nyt ei hyväksy hallituksen sote-ratkaisua, koska rahaa menee hallintoon, ei hoitoon, ei palveluihin
- Hyvinvointialueita on liikaa ja niiden määrää tulee vähentää. Alueiden toimintaympäristö ja maksukyky on erilainen, eikä niille siksi pystytä järjestämään yhdenvertaista verotusoikeutta
- Vasemmistohallituksen ideologia ajaa yksityiset yritykset pois palveluista
- Vanhustenhoito olisi pitänyt jättää kuntiin, koska kunnat tuntevat heidät paremmin
- Työvoimapula on akuutti: hoitajamitoitus hankaloittaa palveluiden järjestämistä ja sulkee palveluita. Hallitus ei huomioi sote-ratkaisussaan lääkäreiden ja hoitajien riittävyyttä
- Kelakorvausta pitää nostaa ja palveluseteli ottaa laajemmin käyttöön, jotta ihmiset pääsevät hoitoon ja hoitojonoja saadaan purettua
- Sote-uudistus ajaa kunnat taloudelliseen ahdinkoon ja pakkoliitoksiin
Hallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen sekä pelastustoimen järjestämistä koskeva ratkaisu ei toimi. Liike Nyt ei hyväksy hallituksen sote-ratkaisua. Ahkerasti veroja maksavat suomalaiset ansaitsevat parempia palveluja ja tällä uudistuksella niitä ei saada. Vaikka suomalaiseen poliittiseen kulttuuriin kuuluu, että huonotkin päätökset hyväksytään, niin me emme voi sitä tässä tapauksessa tehdä.
Liike Nyt haluaa olla tulevissa aluevaltuustoissa ja seuraavassa hallituksessa korjaamassa sotea sellaiseksi, että resursseja ei hukata hallintoon vaan ohjataan parempiin palveluihin.
Sote-ratkaisussaan hallitus on keskittynyt uuden keskusjohtoisen hallintohimmelin luomiseen. Uudistuksen valmistelua on sokeasti ohjannut poliittiset ideologiat ja valtapelit kansalaisten hyvinvoinnin sijaan. Hyvinvointialueita on liikaa eikä niille voida antaa verotusoikeutta. Yksityiset palveluntarjoajat ajetaan ahtaalle. Rahoitusmalli on kestämätön. Uuden hallinnon pystyttäminen tulee maksamaan monia miljardeja. Ongelmakohtia on monia. Uudistuksen rakenteet ovat lähtökohtaisesti pielessä.
Hoitoon pääsyä jonottaa yli 100 000 ihmistä. Vanhustenhuolto ja -hoivapalvelujen resurssit ovat riittämättömät. Nuorten mielenterveyspalvelut ei toimi. Työntekijäpula sote-sektorilla on akuutti. Liike Nyt haluaa ratkaista näitä ongelmia, emme lisää hallintoa ja veroja. Me vaadimme, että resurssit käytetään hoitoon ja palveluihin, ei hallintoon!
Aluevaaliohjelmassaan Liike Nyt nostaa esille kritiikin hallituksen sote-ratkaisua kohtaan sekä puolueen aluevaaleja koskevat prioriteetit ja ratkaisut. Me teemme päätöksiä asiat edellä, ei ideologiat. Kuuntelemme ihmisiä ja teemme päätöksiä heidän hyvinvointinsa edistämiseksi. Suomen ja sote-uudistuksen rakenteet kaipaavat muutosta.
1. Rahat hoitoon ja palveluihin, ei hallintoon
Hyvinvointialueita on liian monta. Alueelliset erot ovat suuret eikä yhdenvertaista verotusoikeutta saada alueilla tästä syystä järjestettyä. Tällä kestämättömällä mallilla kulut karkaavat ja jotkut alueista tulevat menemään konkurssiin hyvin pian. Kriisikunnat muuttuvat kriisialueiksi, mikään ei siis muutu.
Uuden hallinnon rakentamisesta 21 alueelle muodostuu tähtitieteellinen lasku veronmaksajille. Valmistelutyö on täysin kesken, joten todellisista kustannuksista ei ole vielä varmaa tietoa. Julkisten projektien historian valossa on lisäksi suuri riski, että budjetit ylittyvät.
Kunnat joutuvat uudistuksessa ojasta allikkoon. Kuntiin jää paljon velkaa ja samalla rahoitus vähenee oleellisesti. Kuntien taseet kutistuvat ja sen myötä investointimahdollisuudet heikkenevät. Kuntiin jää paljon turhia kiinteistöjä kun palveluja organisoidaan alueilla uudelleen. Uudistus ajaa kunnat ahdinkoon ja pakkoliitoksiin.
Liike Nyt ei hyväksy, että huonosti rakennettua rahoitusmallia ja lisäresurssien tuhlausta uuden hallintotason rakentamiseksi kompensoidaan veronkorotuksilla tai kasvavilla asiakasmaksuilla.
Liike Nytin ehdotus on, että sote-uudistus tehdään viiden yliopistollisen keskussairaalan erityisvastuualueiden ympärille, joihin myös terveyskeskukset liitettäisiin. Näin pystyttäisiin luomaan yhdenvertaiset ja dynaamiset alueet, jotka olisivat kestävämmällä rahoituspohjalla.
2. Vanhustenhoito kuntoon!
Jokaiselle ikäihmiselle kuuluu arvokas vanhuus. Olemme juuri sen arvoisia millaista huolta pidämme vanhuksista, jotka ovat tämän yhteiskunnan rakentaneet.
Liike Nyt on sitoutunut lisäämään hoitohenkilökuntaa kotihoitoon, palvelutaloihin sekä tehostettuun palveluasumiseen. Jokaisella vanhuksella tulee olla mahdollisuus saada tarvitsemaansa hoivapalvelua lähellä kotipaikkaansa.
Ikäihmisille tulee tarjota kuntoutusta ja virikkeitä. Ketään ei saa jättää yksin. Ennalta ehkäisevä kuntoutusta, yhteisöllistä viriketoimintaa ja muita ikäihmisten elämää aktivoivia asioita voidaan järjestää esimerkiksi laajentamalla palveluseteliä yhteistyössä yritysten ja järjestöjen kanssa.
Liike Nyt haluaa tukee omaishoitajien arvokasta työtä. Omaishoitajien saamaa rahallista ja muuta tukea tulee lisätä, ja mahdollisuuksia toimia omaishoitajana edistää.
Liike Nyt ajaa halvempia lääkkeitä ikäihmisille. Lääkekorvauksen tasoa ikäihmisten lääkkeiden osalta tulee nostaa. Nyt käy liian usein niin, että pienellä eläkkeellä elävällä ikäihmisellä ei ole varaa tarvitsemiinsa lääkkeisiin. Tämä ei ole yksilön eikä terveydenhuollolle koituvien kustannusten kannalta hyvä asia.
3. Yritykset tärkeä osa toimivaa sote-palvelutuotantoa
Vasemmistohallituksen sote-ratkaisussa on haluttu ideologisesti rajata yksityiset palveluntuottajat mahdollisimman tehokkaasti ulos. Se on kuitenkin mahdotonta ja tulee aiheuttamaan ongelmia. Julkinen puoli ei pysty yksinään hoitamaan kaikkia kansalaisia nopeasti ja kustannustehokkaasti.
Yksityiset yritykset tukevat ja mahdollistavat kunnianhimoisia tavoitteita. Julkisen palvelutuotannon sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta ei pitäisi olla itseisarvo. Hoitoon pääsy ja kustannustehokkaasti tuotetut laadukkaat palvelut on tärkeintä.
Liike Nyt ajaa Kela -korvauksen nostoa ja palvelusetelien laajentamista hoitojonojen selvittämiseksi. Koronaepidemian myötä hoitojonot ovat kasvaneet ja nyt on tärkeintä saada ihmiset nopeasti ja kustannustehokkaasti laadukkaaseen hoitoon.
Liike Nyt edistää avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Kustannustehokkaimmat keinot laadukkaiden palvelujen järjestämiseksi saadaan edistämällä kustannusten läpinäkyvyyttä. Palveluntarjoaja pitää valita sen kustannustehokkuuden ja palvelun laadun arvionnin kautta.
4. Sosiaali- ja terveydenhuollon työvoimapula
Sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskeva työvoimapula on akuutti. Tarvitsemme lisää työntekijöitä, jotta kaikki suomalaiset saavat laadukkaita lakisääteisiä palveluja. Eduskunnassa päätetyt hoitoon pääsyn takuuajat tai hoitajamitoitus eivät automaattisesti tarkoita sitä, että asia olisi hoidettu. Päätöksiä voidaan tehdä, mutta todellisuudessa työntekijöitä ei löydy.
Yleisiä asioita, joita sosiaali- ja terveyshuollon sektorilla tulee parantaa työn houkuttavuuden ja alan työntekijöiden lisäämiseksi ovat työn organisointi, palkkauksen taso ja hoitajien sekä lääkärien koulutuspaikkojen lisääminen.
Palkkaharmonisaatio tulee maksamaan arviolta 400-500 miljoonaa. Liike Nyt kannattaa, että sote ja pelastusalan palkkoja nostetaan kohdistetusti, niin että työvoiman saatavuus paranee. Emme kannata, että kaikille työntekijöille automaattisesti maksetaan palkkaa alueen suurimman palkkatason mukaan.
Hoitajamitoitus on peruttava. Se ei tuo yhtään lisää hoitajaa työvoimapulasta kärsivälle alalle. Se tulee yhä kurjistamaan vanhusten asemaa kun osastoja joudutaan sulkemaan ja kotihoidosta tinkimään. Tarvitaan lisää resursseja ja paremmat työolot henkilöstölle.
Suomen tulee olla avoin ja kilpailukykyinen ulkomaalaiselle työvoimalle. Tulijoiden pätevyyden tunnustamiselle pitää olla reilut säännöt ja heille pitää olla tarjolla jatkokoulutusmahdollisuuksia sekä kieliopintoja. Suomi tarvitsee ulkomaalaista työvoimaa ja saadaksemme sitä meidän pitää olla kilpailukykyinen kohde heille verrattuna lähimaihimme.
5. Perhelääkärimalli
Useissa Länsi-Euroopan maissa on käytössä perhelääkärimalli. Mallin ajatuksena on, että perhelääkäri näkee potilaan kokonaisuutena, ja osana potilaan yhteisöä. Perhelääkäri pyrkii selvittämään oireen taustalla olevia tekijöitä laajasti. Monen sairauden kulussa perheellä ja koko sukupuulla saattaa olla suuri merkitys.
Perhelääkärimallin merkittävimpiä etuja on, että potilas saa perusteellisen hoidon ja säästyy turhilta lääkärikäynneiltä. Lisäksi tämä tuo säästöjä sekä potilaalle että terveydenhuoltojärjestelmälle. Perhelääkärimalli toimii myös hyvin ennalta ehkäisevän hoidon näkökulmasta.
Liike Nyt kannattaa perhelääkärimallin tuomista Suomeen. Hyvä esimerkki onnistuneesta mallin käyttöönotosta voidaan ottaa esimerkiksi Norjasta. Lääkärit voivat toimia mallissa työntekijöinä terveyskeskuksissa tai yksityisinä ammatinharjoittajina. Suomessa tarvitaan resursseja perusterveydenhuoltoon, jotta kansalaiset saavat nopeammin ja yhdenvertaisemmin laadukasta hoitoa.
6. Kansalaisia on kuunneltava alueen palvelujen järjestämisessä
Liike Nyt haluaa osallistaa kansalaiset mukaan päätöksentekoon. Demokratian uudistaminen on Liikkeen ykköstavoitteita. Me haluammme olla norsunluutornien sijaan rakentamassa alhaalta ylöspäin tapahtuvaa päätöksentekoa. Vuorovaikutusta ja rakentavaa keskustelua tulee edistää yhteiskunnassa. Se luo luottamusta, ymmärrystä ja parempia päätöksiä.
Nyt kun rakennetaan uutta hallintojärjestelmää on tärkeää, että kansalaisten osallisuus ja kuunteleminen on alusta alkean mukana hyvinvointialueiden toimintatavoissa. Liikkeen aluevaltuutetut tulevat kuuntelemaan ja ottamaan huomioon kansalaisten mielipiteen palvelujen järjestämisestä hyvinvointialueilla.
Ota osaa keskusteluun! Esitä rakentavia kommentteja ja ehdotuksia.