Rikoslakia on uudistettava

Rangaistukset rikoksista pitäisi miettiä uudelleen. Luova kirjanpito tai vastaava talousrikos ei voi johtaa kovempiin tuomioihin kuin lasten hyväksikäyttö.

Uudenmaan haarasta kiinni jääneet kaksi miestä ovat käyttäneet lapsia hyväkseen sekä huumanneet heitä, mutta tuomio on vain yksi vuosi ja kahdeksan kuukautta sekä korvauksia uhreille. Mahtavatko istua edes sitä aikaa.

Päättäjien tulisi uudistaa rikoksista saatavia tuomioita vastaamaan rikoksia. Olen jo vuosia ihmetellyt miten todelliset rikolliset pääsevät vähällä, mutta talousrikolliset saavat monia vuosia enemmän.

1 tykkäys

Olen samaa mieltä. Rikoksien vakavuuden määrittelyä pitää pystyä harkitsemaan vastaamaan meidän, nykyolojen tilannetta. Talousrikollisuus ei minunkaan mielestäni, nouse/vajoa seksuaali- tai väkivaltarikosten tasolle tuomittavuudessa. Raha on vain rahaa. Koskemattomuus on inhimillisyyttä.

Joskin “luova kirjanpito” nostaa minullakin karvat pystyyn…

Olen tähän asiaan itsekin kiinnittänyt huomiota, ja on muitakin epäkohtia rangaistusten kovuudessa verrattuna esim. luovaan kirjanpitoon. Mielestäni korjattavaa on paljon.

Sinänsä historiallisesti ymmärrettävää on, että veropetosten rangaistukset ovat suhteettoman kovia jo Ruotsin vallan ajoilta alkaen, olihan kaikki pois kuninkaan kirstusta jos talonpojat piilottivat viljasäkkejään. Sama peruste lienee tänä päivänäkin.

minusta lapsiin kohdistuvien rikosten rangaistuksien tulisi olla vähintään alkaen 5 vuodesta ylöspäin + tuntuvat korvaukset uhreille, että voivat hakeutua terapiaan ja käsittelyaikojen olisi oltava mahdollisimman lyhyet.
murhaajille ja tappajille elinkautinen ja kärsittävä kokonaan.
huumeiden myyjille ja maahantuojille vähintään 10 vuoden tuomiot ja isot korvaukset, käyttäjät mahdollisimman pian hoitoon.
muut rikolliset tuomittava uskottaviin rangaistuksiin ja ehdolliset rangaistukset pois. :grimacing:

2 tykkäystä