Somen hyödyntäminen

Hei,

Ymmärrän olevani uusi enkä tiedä kaikkia yksittäisiä faktoja aiheeseen liittyen, mutta avaan nyt keskustelua lievästä huomaamastani näkyvyysongelmasta. Nimittäin some näkyvyydestä. Pilkon näkemykseni ja havaintoni alle.

Facebook: Tuo jokaisen kodin niin sanottu pakollinen some ja kieltämättä yksi vaikutusvaltaisimmista. Siellä on kyllä näkyvyyttä ja keskustelua esillä, mutta facebookin suurin ongelma on, että monien kattavampien aiheiden käsittely on suljetumman piirin näkyvissä ja useat jäävätkin ns. omiin kupliin. Suorat seuraajat kyllä näkevä toivotun sisällön, mutta se vastaan asettuva ihmismassa pyörii piireissä, joten keskustelu on loppujen lopuksi hyvin yksioikoista. Kaipaisin facebook puolelle puolueelta ehkä hieman enemmän sisältöä puolueen monipuolisesta kannattaja sekä jäsen porukasta. Se antaisi puolueesta myönteisemmän kuvan eikä perinteistä ja (kehtaako käyttää sanaa) vanhoollista “meillä on nämä teesit ja kuuntele niitä” tyyliä. Persoonan puute jättää varmasti monessa tapauksessa ihmiset oman kuplan näkemyksien varaan.

Instagram: Sisällöltään hyvin facebookin kanssa samanlainen ellei jopa sama. Instagram vaatisi myös persoonallisempaa otetta ja kykyä omaksua ihmisläheisempi ote. Pelkät tekstit taustavärin päällä eivät säväytä vaan niihin pitää saa jokin kuvakonteksti, joka on kuvan tekstin kanssa hyvässä yhteydessä. En siis puhu mistään stock image hausta vaan ihan itseotetuista kuvista.

Twitter: Tämä on poliittisen keskustelun ydin nykyaikaisessa somekulttuurissa, vaikka sen romahduksella vitsaillaankin tänä päivänä paljon. Twitter on Liike Nyt sisällöltään ihan yhen tai kahden ihmisen varassa. Puolueen oma sivu on hyvin yksioikoisesti liian tyhjä. Se ei ole oikestaan mitenkään esillä. #liikenyt on hyvin negatiivissävyinen sillä sille ei ole tasapainoksi omaa sisältöä, jolla pystyisi nostamaan tapetille Liike Nytin puolta asioista

Youtube: Sisällön tuottamisen kultakaivos. Vapaa tila missä voisi enemmän tuoda esille puheena Liike Nytin aatteita ja toimia. Miksi tämä on vuoden päivät ollut hiljaa? Tännekkin voisin jalkauttaa puolueen sisällä olevia ihmisiä tekemään omia aatevideoitaan. Saataisiin luotua galleria heistä ketkä ovat halukkaita ja kyvykkäitä antamaan ääni kirjoittamisen tilalle.

Nämä seikat ottaen huomioon olisin kiinnostunut kuulemaan muidenkin mielipiteitä. Onko puolueella haluja rupeamaan tuottamaan sisältöä, joka tuo esille vahvan laajaa skaalaa ihmisistä, jotka ovat osa puoluetta? Vai onko ajatuksena näissä pitää esillä enemmän vain heitä ketkä kuuluvat eduskuntaryhmään?

Potentiaali oisi nyt aika valjastaa voimavaraksi ja antaa sitä pientä potkua mitä kaivattaisiin näkyvyyden kannalta. Vaalikojut on toimiva tapa jalkautua, mutta verkkomarkkinointi ja erityisesti sosiaaliset mediat ovat jo hetken olleet hyvin keskeisessä roolissa näkyvyyden kannalta.

Ystävällisin terveisin,
Lasse Haavasoja

4 tykkäystä

Ohessa hieman pitkästi, mutta ehkä joitain näkökulmia some-mainonnasta, vaativaahan se on, jos sitä kunnolla tekee. Tarkastelin viime EK-vaaleissa 2019 Hämeen kaikkien puolueiden ehdokkaiden mainontaa - surkeata!


Haukion väitöskirjan sanoma puolueille?

Pitääkö vanhoista kiinni vai haetaanko uusia?

Jenny Haukion väitöskirjasta on ollut tietenkin juttua, koska hän on presidentin puoliso ja on oltu happamia. ”Kyllähän presidentin puolison väitöskirja hyväksytään”. Onneksi sentään, akateeminen maailma on vielä aika ”puhdas” lukuun ottamatta Laura Huhtasaareen aika reipasta gradu-plagiointia. Aikoinaan (1988) Paavo Väyrynenkin sai muistaakseni vain alimman arvosanan väitöskirjastaan ja kaikki irvailivat. Tehkää itse perässä edes alimman arvosanan väikkäri! Hieman vähemmälle on jäänyt Haukion varsinainen väitöskirjan sisältö.

VAIKEA SISÄLTÖ?

Sitä on luonnehdittu peme:ssä (perinteinen media) aika monimutkaisilla lausunnoilla, ei väitöskirjankaan ansio ole nykyään liian monimutkainen ilmaisu.

Oma arveluni on se, että Haukion väitöskirjassa kyse on puolueiden some-mainonnasta. Sehän ainakin jokin aika sitten oli ”varma hitti” ja väitetään, että ainakin perussuomalaiset osaavat sen.

PAKKO OLLA MUKANA?

Yksittäiset, myös ei-julkkikset ovat voineet saada siellä täällä hyviäkin tuloksia, mutta yleensä puolueiden kannalta some on kuten muutkin mainosvälineet: mukana on Pakko olla, vaikka ei aivan kauheasti uusia kannattajia tulisikaan eikä osattaisikaan. Pitääkö vanhoista kiinni vai haetaanko uusia, eikös se ole perus-dilemma aina?

VAIN USKONVAHVISTUSTA?

Puolueiden some-jutut ovat jo valmiiksi sitoutuneille ja keskinäiseen kehumiseen tarkoitettuja tai sellaisiksi meneviä. Jotenkin näin tulkitsen väitöskirjan antia, varmasti joku tohtori haukkuu liiasta yksinkertaistamisesta, olkoon sitten niin.

HÄMEENLINNA 05.12.2022
Rafael Hellsten, rivijäsen

Perussuomalaisten kyvykkyys on ottaa haltuun sosiaalisessa mediassa se äänekkäin kannattaja kunta. He tekevät ison osan siitä, että heidän ääni on kuuluvissa. Sillä porukalla on iso vaikutus monessakin kanavassa.

Nykyään on melkein pakko olla some tilat hallussa, jotta näkyvyys on kohdillaan. Puolittainen tai vajaavainen somesisältö näyttää laiskalta ja haluttomuudelta olla esillä. Monien äänestyskäyttäytymiseen vaikuttaa se millainen somekuva kustakin puolueesta/ehdokkaasta on.

Kyllä ne kuplat on olemassa, jos niissä haluaa operoida. Kysymys on enemmän siitä nykyään miten sen kuplan saa rikottua