Miksi ei koulussa opeteta juuri mitään rahankäytöstä ja sijoittamisesta? Tämä hyödyllinen tieto kun kumminkin on yksi niitä tärkeimpiä asioita mitä elämässä tulee hallita ja mikä helpottaa elämää ja sen hallintaa.
Sen sijaan että koulussa päntätään alkuainetaulukkoa tai muuta vanhan koulutusohjelman tapaisia tietolähdettä josta loppujenlopuksi ei ole varsinaista hyötyä ellei erikoistu johonkin aihetta ja sen tietoa vaativaan ammattiin, voitaisiin oppia rahasta.
Raha hallitsee suurinta osaa elämää ja sen kulkua nykypäivänä ja sen oikeaoppinen käyttö on arvokas taito jota monet vanhemmatkaan eivät hallitse. Ajatuksia?
Mielestäni ehdottomasti tärkeä avaus ja asia, mitä kouluissa voitaisiin opettaa enemmän yhdessä kaikki uskonnot yhdistävän uskontotiedon ja tietotekniikkataitojen lisäksi.
En tiedä tuleeko painopisteen välttämättä olla sijoittamisessa, koska kuitenkin tosi asia on että kaikilla ei siihen ole mahdollisuutta ja yleensä sitä tekevät perehtyvät siihen silloin, mutta yleinen oman talouden hallinta ja esim ennaltaehkäisevä velkaneuvonta voisivat olla tämän opetuksen keskeistä sisältöä. Sijoittaminen sitten siinä sivussa.
Samalla siihen voisi yhdistää opintoneuvontatyylistä sisältöä esim siitä, miksi opiskelu kannattaa henkilökohtaisen talouden näkökulmasta verrattuna suoraan nuorena työelämään siirtymisen sijasta.
Ehdottomasti siis kannatan ajatusta ja jos sopii, voisin ottaa tämän myös osaksi kuntavaalikampanjaani joka rakentuu pitkälti lasten ja nuorten asioiden ympärille.
Sami Salminen
Liike Nyt Helsinki
Sopii mainiosti! Nimenomaan painopiste talousopissa yleisesti!
Juhapekka Salmi
pe 18. jouluk. 2020 klo 15.53 Sami Salminen sivustolta Liike Nyt Nettiparlamentti <liikenyt@discoursemail.com> kirjoitti:
Kannatan. Perusmatematiikka: prosenttilasku, korkojen lasenta ja todennäköisyyslaskenta pitää opettaa niin huolella että kaikki nämä sisäistävät. Ovat yksinkertaisia asioita ja hyvä opetus voi saada useimmat kiinnostumaan. Harjoitukset ja esimerkit pikavipeistä, veikkauksen peleistä, sijoittamisesta ja korkoa korolle ihmeestä pitää saada kaikkien ymmärtämään. Näitä tarvitaan jokapäiväisessä elämässä selviämiseen.
Hyvä aihe. Kysyisin ennemmin voisiko sitä olla/lisätä. Voisihan sitä ja kannatan.
Lukiossa voisi olla 2 vuotta kestävä kurssi, jossa tiimeissä ensi töikseen omaa uteliaisuutta ja luovuutta seuraten perustavat laillisen toiminnan, jossa ovat hallituksessa. Voi olla yhdistys, osakeyhtiö, osuuskunta … kunhan on tase ja tuloslaskelma, jonka myötä saavat tuntea vastuun kehoissaan ja oppivat yhdistämään arkijuttujen vastaavuuden numeroissa.
Idean otin Jyväskylän Tiimiakatemiasta, jossa opiskelijat aloittavat perustamalla yrityksen ja oppivat siinä sitten.
Kauppaopisto ja kauppakorkeakoulu erikoisosaamisen oppilaitoksia.
Talouoppi ja medialukutaito. Siinä kaksi nykyajan kaksi tärkeätä.
Kannatan talousopin lisäämistä.
Kannatan talousopin lisäämistä, ensin oman talouden sitten yritystalouden ja edelleen, jos kiinnostusta riittää soveltaminen valtakunnan talouteen.
Hyvä avaus. Itse ehkä juuri itse sijoittamista en lähtisi ajamaan vaan yleisesti taloustietoa, jonka ymmärtäminen on tärkeämpää kuin itse sijoittaminen, sillä siihen kuuluu koko talouden kiertokulku ja saa paremman käsityksen omista taloudellisista arvoista. Kansantaloustietoa on vain yksi kurssi toisella asteella eikä sen aikana opi paneutumaan edes riittävästi aiheeseen.
Hyvä avaus. Ehdottomasti pitäisi taloutta opiskella jossain muodossa pienestä pitäen. Mielestäni sijoittamistakin siinä mielessä, että se mahdollistaa (lähes) kenelle tahansa varallisuuden lisäämistä. Päättäjinä on liian paljon taloutta ymmärtämättömiä.
Kyllä taloustieto kuuluu lukion yhteiskuntaopin opintosuunnitelmaan ja yllättävän laajanakin. Millaista opintosuunnitelman laajentamista tähän olit ajatellut?
https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/lukio/1372910/oppiaine/1376852/kurssi/1378686
Kyllä kuuluu mutta ideana on se että aletaan opettelemaan asiaa jo peruskoulussa, monet eivät valitse lukiota seuraavaksi oppipaikaksi. Ihan perus talousoppi, rahankäyttöä ja vastuullisuutta.
Alkaa pienestä esim 4 luokalla ja siitä ylöspäin.
Kovin monet nuoret kompastuvat raha-asioihin ja sen käyttöön ku muuttavat omilleen. Ja laina-asioiden Vastuupuoli on myös hakoteillä. Velkaa ei voi ottaa loputtomiin.
Hei. Jp. Jos kaikki oltais siottajia. Mistä tulee se arvo?? Jonkun kun jotain pitää tuottaa.
Pitäiskö pelkkiä yliopistoja pistää maa täyteen. Sit myytäis toinen toisillemne jotain?
Tiedon lisääminen koulussa ei paljoa auta, jos pohjalla on vanhemmilta ja muilta läheisemmiltä aikuisilta opittu vääristynyt tunnepitoinen suhtautuminen asiaan. Monilla ihmisillä elämä pyörii täysin talouden ympärillä. Rahaa on näillä ihmisillä aina liian vähän.
Kysehän ei ole siitä että olisimme tai opettaisimme sijoittamista, vaan rahan käyttöä yleisesti. Tämä on tärkeä asia
Juuri siksi siitä olisi hyvä puhua myös koulussa, kotona tapahtuvaan vaikkutamiseen onkin sitten vaikeampi puuttua sille ei voi mitään, eikä se ole tarkoitus. Ainostaan tiedon lisääminen.
Tiedon lisääminen tehoaa vain niihin oppilaisiin, joita koulunkäynti muutenkin kiinnostaa. Esim. huumeiden vaaroista on opetettu kouluissa jo vuosikymmeniä, mutta silti aina löytyy heitä, jotka pilaavat niillä elämänsä.
matti valkeisaho Ymmärrän pointtisi. Raha on jokapäiväinen asia ja se kontrolloi isoa osaa meidän elämästämme, siksi ihmettelenkin että miksi siitä ei puhuta enemmän koulussa? Pitäisin tärkeänä että siitä puhuttaisiin ja nostettaisiin sen vastuullista käyttöä ym asioita esille. Ei siitä ainakaan mitää haittaa olisi, päinvastoin. Ne ketkä tämän sisäistäisivät paremmin eivät joutuisi ongelmiin sen takia. Näen että tällä olisi jopa positiivisia vaikutuksia yhteiskunnallekin. Raha ja sen käyttö kun sitä ei osaa aiheuttaa paljon kaikenlaista ikävää yhteiskunnalle.
Itse kannattaisin laajemminkin jonkinlaista kansalaistaito-oppiainetta, jonka kautta opeteltaisiin raha-asioiden lisäksi muitakin arjen tärkeitä taitoja esimerkiksi erilaisten hakemuksien täyttämistä jne. Virastokokemukseni perusteella tuntuu ihmisillä olevan suuria vaikeuksia osata täyttää hakemuksia oikein tai edes sinnepäin.