Lehdissä on nyt liikaa artikkeleita 17-vuotiaiden kuljettajien ikävistä edesottamuksista ja onnettomuuksista.
Heinäkuun 2018 jälkeen lupia on myönnetty 23000. Vuonna 2020 lupia myönnetty jo 9500, jonossa on lähemmäs 3400 hakemusta.
Arviolta vain 5% hakemuksista hylätään.
Poikkeuslupien hakemukset räjähtivät käsiin kun kevytautoasetusta ei EUssa hyväksytty???
Nyt puhutaan poikkeuslupaehtojen kiristämisestä ja sanktioiden koventamisesta.
Miksi ei puhuta ajoneuvon nopeuksien rajoittamisesta? Nykytekniikalla rajoitus olisi varsin helppo toteuttaa ja rajoittimen olemassaoloa kyetään katsastuksen yhteydessä tai poliisin toimesta valvomaan. Nuoren kuljettajan ollessa ratissa, autossa voisi hyvin olla soveltuva kyltti ilmoittamassa asiasta, jolloin liikennetta valvovilla viranomaisilla olisi helppoa päätellä ajonopeuden sallittu ajonopeus.
Tulisiko Liike Nytin tehdä aloite kansanedustajamme tekemänä nuorten kuljettajien ajoneuvojen nopeuksien rajoittamisesta?
Aiemmin oli käytössä ns. 80 lätkä joka ilmoitti ratissa olevan nuoren kuljettajan, mutta tämä lätkä ei ole rajoitin. Nuorten kuljettajien asennekäytös huolestuttaa.
Ehdottan että alle 18-vuotiaan ajoneuvon suurin nopeus tulisi rajoittaa 80 km/h nopeuteen.
Lisäksi ehdotan että 18-19 vuotiaiden ajoneuvon suurin nopeus tulisi rajoittaa 90 km/h nopeuteen.
Lisäksi ehdotan että 19-20 vuotiaiden ajoneuvon suurin nopeus tulisi rajoittaa 100 km/h nopeuteen.
Sanktiot rajoittimien poistoista olisi kovia ja ehdottomia. Muissa rikkeissä myös kovennetut sanktiot.
Vasta 20-vuotiaana voisi nuoren kuljettajan asenteen ja ajokyvyn olettaa kasvaneen riittävälle tasolle, kun todellista ajokokemusta olisi vähintään 2 vuotta takana.
Lisäksi Liike Nyt tulisi käytettävissä olevin keinoin edesauttaa kevytautoasetuksen läpimenemistä jollakin kansallisen edun perusteella. Suomi ei ole keski-eurooppa. Suomessa on pitkiä välimatkoja kouluihin ja harrastuksiin sekä toimimaton joukkoliikenne maaseutualueilla.