Jonna Aaltonen nr.78

Hyvää uutta vuotta 2022!

ja tervehdys Häme! Oma alueeni on aluevaaleissa Kanta-Häme ja kotikunta Riihimäki.

Tekniset ongelmat nettiparlamentin suhteen on nyt selätetty ja pääsen esittäytymään teille :slightly_smiling_face:

Riihimäellä olen syntynyt ja kasvanut. Viimeiset 15v. asuin Tampereella ja siksi nettiparlamentin oikeudetkin jumittivat pirkanmaan foorumilla.
Kuntavaaleissa olin ehdolla Tampereella ja nyt huhtikuussa tulee täyteen 1 vuosi Liike Nyt puolueessa.

Ihmisluontoni on aina ollut sellainen, että autan apua tarvitsevia. Vaikka kaikkea en ole aina voinut ratkaista, pienikin neuvo, tuki ja apu on helpottanut lähimmäisen tilannetta juuri sillä hetkellä. Kenties tässä syy, miksi hakeuduin lukion jälkeen sairaanhoitajakouluun. Myös vanhempien ja isovanhempien esimerkki siitä, että toisia autetaan kun pystytään, on sitä veren perintöä. Olen sodanjälkeisen sukupolven lapsi. Isoäitini syntyi v.1917 ja hän sai nimekseen Rauha.

Sanotaan, että poliitikot eivät ymmärrä tavallista kansaa. Tämä on osin totta, jos on aina ollut tilillä perheeltä perittyä vanhaa rahaa. Rahalla on saanut ja hevosella päässyt. Myöskin, jos urautuu, tavoittelee omaa etuaan ja päätökset tehdään “kaverille kans”-periaatteella.

Miksi olisin yhtään sen kummempi? Mikään ylläolevista ei päde minuun. Lapsena elin 90-luvun laman, mennyt läpi 2 konkurssin, sairastanut ja menettänyt sen takia kyvyn tehdä fyysisesti raskasta työtä. Täyttänyt viranomaisille samoja lappuja moneen kertaan. Kertonut kymmenille lääkäreille saman tarinan. Turhautunut, suuttunut ja muutamaksi päiväksi täysin luovuttanut. Ovet on suljettu edestäni. Kerran jo tein suunnitelman, minkä sillan alle etenen, jos uutta vuokra-asuntoa en saa. Olen nähnyt, kokenut ja kuullut asioita, joita 90% poliitikoista juoksee karkuun.

Pidän itseäni kansalaisena, joka on aina halunnut vaikuttaa ja tuoda äänen ihmisille, jotka eivät itse pysty taistelemaan. Terveys- ja sosiaalipuolen asiakkaissa näitä henkilöitä on. Sairaanhoitajana, taistelen myös sote-henkilöstön työhyvinvoinnista, työehdoista ja resurssien jakamisesta.

Tiedän, mistä olen tullut enkä unohda sitä.

Mieheni toimii isänsä omaishoitajana ja appiukko kyllä muistuttaa, että hyvinvointi alkaa läsnäolosta. Tiedän, mitä on huolehtia muistisairaasta kotona ja vanhainkodissa.

Nyt opiskelen talous- ja finanssipuolen tradenomiksi. Hyvinvointialueella, aluevaltuustossa, yhdistän osaamiseni: sairaanhoitaja, potilas, yhteiskunnan avusta riippuvainen, lähimmäisestä huolehtiminen, talousosaaminen.

Olen yrittäjäperheen kasvatti ja ilman yrittäjän ominaisuuksia, en olisi tässä.

Aluevaltuustossa tarvitaan sitkeitä, pitkäjänteisiä ja rohkeita tekijöitä. Pitää pystyä elämään epävarmuudessa ja pysyä rauhassa kaaoksen keskellä. Pitää ymmärtää, että hyvinvointialueella on äärimmäisen tiukat budjetit. Kansalle pitää alusta asti olla rehellinen, että rakenteet, toiminnot ja palvelut muuttuu.

On varmasti leikattava. Minä haluan viedä turhat tuolit pois hallinnosta, en terveyskeskusten odotustilasta.

Keskustellaan lisää :slightly_smiling_face: saa kysyä!

Jonna Aaltonen, ehdokas nr. 78
Kanta-Häme

2 tykkäystä

Hei !
Paljon oli asiaa tuossa sinun insertissä !
Otan osaa tiettyihin asioihin mutta monella meillä on juuri läheisiä mitä erilaisimmissa hoitokodeissa !
Tärkeätä olisi nyt se että pelastus ja poliisi sekä heidän yhteostyö saadaan toimimaan !

Pelastustoimi+poliisi sekä sosiaalitoimi+poliisi

Poliisin resurssit ei kuulu hyvinvointialueen valtuutetuille, mutta poliisien tarve ja työ linkittyy väistämättä tähän työhön.

Olen miettinyt itse juuri sitä, vaikka saisimme esim. lastensuojeluasioissa kiirellisen toiminnan sujumaan ilman viivytyksiä, niin se ei riitä, jos poliiseilla ei ole resursseja. kun on kohteita, joihin sosiaalityö voi mennä vain poliisin virka-avulla.

Valtakunnallisesti olen jälleen valmis leikkaamaan muualta, jotta poliiseille saadaan lisää rahaa virkoihin, koulutukseen ja poliisiasemiin. Ilman riittävää määrää poliiseja, moni muu yhteiskunnan sektori rapautuu. Kuten juuri pelastustoimi ja sosiaalityö.

Kannatan turvallisuutta yhteiskunnassa. Se on ensimmäinen asia, joka valtiossa pitää olla kunnossa. Ei hyödytä patsaat, valoshowt tai pitkät puheet, jos meillä ei ole perustukset kunnossa: rajaviranomaiset, puolustusvoimat, poliisi, yhteistyössä toistensa sekä pelastustoimen, sosiaalipuolen ja eri päättäjien kanssa.

Moikka !
Ei poliisiasememia tule lisätä koska nykyisiäkin asemia ajetaan alas !
Turvallisuus alalla tulisi keskittää ja hajasijoittaa tarvittavat resurssit niin että koko valtakunnassa hälytys valmius olisi sellainen että apu olisi tarvittaessa kohtuullisella viiveellä paikalla👍

1 tykkäys

Moikka !
Laitan vielä täällä oman mielipiteeni .
Poliisitoimiala on vain yksi osa toimivaa yhteiskuntaa ? Se on vain laillistetun yhteiskunnan väkivalta organisaatio :+1:
Tärkeä osa yhteiskuntaa on toimiva sosiaaliala ja pelastusala !
Vain nämä kaksi alaa pelastavat ihmisiä takaisin kilteiksi veronmaksajiksi jotka tämän järjestelmän maksavat :stuck_out_tongue_winking_eye:

to 6.1.2022 klo 9.48 Jonna Aaltonen sivustolta Liike Nyt Nettiparlamentti <liikenyt@discoursemail.com> kirjoitti:

ensihoito ja sosiaalityöntekijät eivät voi mennä kaikkiin kohteisiin yksin!

Poliisi turvaa muiden virkahenkilöiden työtä ja siksi heitä tarvitaan ja heidän resursseihin pitää panostaa.

Olet väärässä, jos ymmärsin oikein sanomasi, ettei poliisi pelasta. Kun sosiaalityöntekijä puukotetaan kiireellisessä lastensuojelutehtävässä, kenen olisi pitänyt olla hänen työtään turvaamassa?

Ymmärsit tadella väärin !
Itse olen ollut aikaisemmin 18 v poliisina sittemmin yksityisellä turvallisuusalalta ja EU turvallisuudessa eli meriittejä on ihan riittävästi nykyisin siis vaikutan jätäkeskuslaitoksrsss :grin:
Onko sinulla latoa tiskiin jotakin nokittavaa vai annatko minun kertoa ihan oikeaa faktaa ???

to 6.1.2022 klo 10.57 Jonna Aaltonen sivustolta Liike Nyt Nettiparlamentti <liikenyt@discoursemail.com> kirjoitti:

Eli olet alan ammattilainen :muscle:

Miksi poliisi on väkivaltaorganisaatio? Sehän kuulostaa huonolta :thinking:

Mitä siis itse toivot kaiken tuon kokemuksen nojalla hyvinvointialueelle , liittyen poliisin, hätäkeskuslaitoksen, pelastustoimen ja hätäkeskuksen yhteistyölle?

Uskotko, että siinä tulee olemaan ongelmia?

Kuka sopisi ja miten organisoimaan tätä, kuten itsekin kysyit? Tarvitaanko siihen koordinaattori?

Osallistuisitko itse asiantuntijana lautakunnan valmisteluun? Kertomaan siis kaiken sen mitä tiedät parinkymmenen vuoden ajalta?

Kuulisin mielelläni, mitä tarkalleen ottaen haluat viestittää?

Siis tiivistetysti :grin:
Jos sinulla on kokemusta vain yhdestä näkökulmasta vaikka esim sossutädin näkökulmasta tai KELA ihmisen näkökulmasta niin se ei vastaa sitä realiteettia mikä oikeasti vallitsee kaduilla🤬
Siellä ei ankkuritoiminta ja päähäntaputtelu nykyään tehoa jos todellisuutta katsoo ihan kentällä :face_with_symbols_over_mouth:

to 6.1.2022 klo 11.13 Ville Limo <villelimo@gmail.com> kirjoitti:

Tulen lukemaan seuraavan kerran, kun saan vastauksia kysymyksiin.
Sitä ennen vaikea jatkaa, kun en saa tietää, mistä kenkä puristaa? Mikä on homman nimi? Miksi vihahymiö? Kerro!

Unohda koko asia jos et todella ymmärtänyt mistä kenkä puristaa !
Kannattanee ottaa oikeisiin asioihin sitten kantaa kun on tehnyt niiden parissa riittävästi töitä jotta on edes pikkasen meriittiä muutoinkin kuin poliittisessa mielessä :+1:

to 6.1.2022 klo 11.42 Jonna Aaltonen sivustolta Liike Nyt Nettiparlamentti <liikenyt@discoursemail.com> kirjoitti:

Kiitos sinulle :+1:
Respect :+1:

Yhteistyö työ on tärkeää… Mutta itse työskentelen kotihoidossa vanhusten parissa. Tiedän sen työvoima pulan mikä sillä alalla on esim ensihoitajat niiden tulo kestää välillä kohtuuttoman pitkään. ja se taas vaikuttaa moneen asiaan… Mutta asiakas on tärkein tuossa työssä ja usein koti hoidossa tehdään päivässä 15-20 asiakas käyntiä+ siirtymät kohteesta kohteeseen niin voitte laskea että aika ei ole kovin pitkä mitä asiakkaan luona ollaan… Ja siksi pitäisi terveyden huollossa tukea ns 2 ja 3 sektorin palveluja saadaan tuotettua laadukasta kotihoitoa asiakkaalle. Ja asiakas usein haluaa olla kotona ja kun toiminta kyky sen sallii, niin silloin se pitää mahdollistaa… Ja silloin se vapauttaa myös laitoksista sairaaloista paikkoja sellaisille jotka niitä tarvitsee. Eli enemmän tukea yksityisille kotihoidon tuottajille sekä suunnataan työvoimaa enemmän julkisella puolella tuohon kotiinhitamiseen… Mutta kokonais valtaisesti ala tarvitsee lisää koulutettuja työn tekijöitä siihen pitää panostaa…Ja jokaisella on oikeus arvokkaaseen hoitoon ja arvokkaaseen vanhenemiseen! Ja pitäisi tarkastella asiaa kokonaisvaltaisesti että saadaan toimimaan esim tuo poliisin ja ensi hoitajien kotihoidon yhteistyö… Alalla on hirveä työvoima pula ja silloin se tarkoittaa töitä on tarjolla vain tekijät puuttuu.