LIIKE NYT
- Uskalla olla erilainen
- Velkaralli seis. Tulevan vaalikauden valtion talouden tasapainotustavoitteen tulee olla vähintään 6 miljardia. Reunaehdot ovat Liikkeelle, että sosiaali- ja terveydenhuollosta eikä koulutuksesta leikata. Talouden kasvua hidastavia leikkauksia ei tule myöskään tehdä.
- Suomen historian suurin kuntauudistus. Laki rajaamaan kunnan vähimmäiskooksi 10 000 asukasta. Kuntien määrä kolmannekseen pitkällä aikavälillä. Tällä karsitaan kustannuksia ja vapautetaan työvoimaa työmarkkinoille.
- Talous kasvuun yrittäjyydellä. Vihreän siirtymän piilaakso Suomeen. Yritysten tuloksesta ei tarvitse maksaa veroa jos tekee investointeja. Byrokratiaa on purettava. TKI-investoinnit 4% BKT:sta ja vientituotteiden jalostusarvo kasvuun.
- Työkykyiset ja työikäiset töihin. Työllisyysaste nostettava 85%. Puretaan kannustinloukkuja. Saksan oppisopimuskoulutusmalli. Yleissitova työehtosopimusjärjestelmä purettava. Opintotuen tulorajat pois. Eläkeläisten ansiotulot verotettava eläkkeestä erillisenä tulona, ei korkeasti verotettuna lisätulona.
- Koulutus ja sivistys ovat yhteiskunnan perusta. Oppivelvollisuuden laajentaminen kaksivuotiseen esiopetukseen. Pienemmät luokkakoot. Luokkiin opiskelurauha. Opettajille oikeus asettaa rajat. Ei puhelimia tunneilla. Opettajien saatava keskittyä opettamiseen. Lukiouudistus ja todistusvalinta peruttava. Lisää aloituspaikkoja korkeakouluihin. Yhteistyötä yritysten ja korkeakoulujen välillä.
- Sote uusiksi. 21 sijaan 5 hyvinvointialuetta. Perusterveydenhuolto ja hoitojonot kuntoon perhelääkärimallilla ja Kela-korvausta nostamalla. Vanhustenhoitoon saatava lisää resursseja. Omaishoitajille parempi korvaus ja lomapäiviä. Hoitajille lisää palkkaa, paremmat työolot ja enemmän arvostusta.
- Loppu vallan väärinkäytölle. Suomalainen korporatismi on talouden kasvun ja yhteiskunnan uudistumisen este. Liittojen ja lobbareiden valta on purettava. Ei poliittisia virkanimityksiä. Maan ja kansalaisten etu, sulle-mulle -politiikan edelle.
- Lasten ja nuorten hyvinvointi. Katujengien sijaan jokaiselle mahdollisuus liittyä urheilujengiin harrastussetelillä. Koulujen tukihenkilöstöön resursseja. Matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut. Koulujen, viranomaisten ja perheiden yhteistyö. Loppu koulukiusaamiselle.
- Valikoiva maahanmuutto. Työtä tekevät ja yhteiskuntaan sopeutuvat tervetuloa. Tarvitaan vetovoimatekijöitä työperäisen maahanmuuton edistämiseksi. Humanitäärinen maahanmuutto rajoitetaan kiintiöpakolaisiin. Laittomasti maassa oleskelevat ja rikoksia tekevät ulkomaalaiset poistettava maasta välittömästi.
- Suomi kokoansa suurempana maailmalla. EU-jäsenyydelle uusi strategia, mallioppilaan sijaan myös omia etuja ajettava. EU osaamista ja oikea-aikaista vaikuttamistyötä lisättävä. Naton jäsenenä Suomi vahvistaa turvallisuuttaan ja asemaansa osana länttä.
- Sisäinen ja ulkoinen turvallisuus. Katujengien johtohenkilöt vankilaan. Venäläisten kiinteistöomistukset käytävä läpi ja tarvittaessa pakkolunastettava. Puolustusvoimille, poliisille, pelastusalalle ja tuomioistuimille tarvittavat resurssit kansalaisten turvallisuuden ja oikeusvaltion toimivuuden takaamiseksi.
- Kotitalouksien ostovoimakriisiin helpotusta. Ruoan arvolisäveron 14:sta 10 prosenttiin. Rikkinäinen sähkömarkkina korjattava lunastamalla sähköverkot valtion omistukseen ja luomalla todellisia kustannuksia vastaava hinnanmuodostusmalli.
- Loppu holhousyhteiskunnalle. Nuuskan myynti lailliseksi. Alkon ja Veikkauksen monopolien purku. Viinit ruokakauppoihin. Lisää vapauksia, vähemmän sääntelyä. Apteekkien sääntelyä ei tule purkaa, jotta saatavuus ja turvallisuus voidaan taata.
- Inhimillinen ja tasa-arvoinen työelämä. Parannetaan naisten asemaa työelämässä perustamalla vanhempainvapaarahasto, johon työnantaja maksaa saman vakuusmaksun miehistä ja naisista. Tarvitaan työelämän kulttuurinmuutos, jossa työntekijöitä kuunnellaan, työn kuormittavuutta seurataan ja ymmärretään työntekijän hyvinvoinnin merkitys työn tuottavuudessa.
Esipuhe
Suomi on haastavassa tilanteessa. Talous ei ole kasvanut 15 vuoteen. Samassa ajassa valtion velka on lähes kolminkertaistunut. Hyvinvointivaltion kivijalat, koulutus ja sosiaali- ja terveydenhuolto ovat molemmat historiallisessa kriisissä. Edessämme on taantuma.
Suomea hallitsevat liittojen ja lobbareiden vallassa olevat vanhat puolueet. Se on este yhteiskunnan uudistumiselle ja talouden kasvulle. Politiikan päämääräksi on ihmisen sijaan tullut valtapeli. Liike vastustaa tätä suomalaista korporatismia.
Hyvinvointiyhteiskunnan uudistamisessa 2000-luvulle on epäonnistuttu. Liike kannattaa hyvinvointiyhteiskuntaa, jossa vallitsee mahdollisuuksien tasa-arvo. Se tarkoittaa mahdollisuutta menestyä, ja epäonnistuessa tai sairastuessa saada turvaa ja yrittää uudestaan. Nyky-Suomi on hyvinvointiyhteiskunnan sijaan tulonsiirtoyhteiskunta, jossa valtio verottaa ankaralla kädellä ja jakaa tukia tukien päälle. Tukia saa 80% kansalaisista!
Vanhat puolueet ovat ajaneet Suomen ahdinkoon. Jos tämä meno jatkuu, meillä ei ole enää varaa ylläpitää Pohjoismaista hyvinvointivaltiota. Vanhat puolueet keskittyvät konkreettisten ratkaisujen sijaan myymään kansalaisille mielikuvia. Vallan menetyksen pelossa kukaan ei kanna vastuuta ja uskalla korjata rakenteita. Liikkeelle poliittisen toiminnan tarkoituksena on yhteisten asioiden hoitaminen.
Tulevaisuuden suomalainen menestystarina rakentuu seuraavalle reseptille. Panostukset sosiaali- ja terveydenhuoltoon, koulutukseen sekä lasten ja nuorten hyvinvointiin. Edistetään investointeja Suomeen verotuksen ja byrokratian karsimisen avulla. Vallan väärinkäytölle on tehtävä loppu, jotta voimme kasvaa ja uudistua. Kansalaiset on osallistettava paremmin mukaan päätöksentekoon. Työn ja yrittämisen arvostusta ja kannattavuutta on parannettava.
Liike Nyt on vaihtoehto vanhoille puolueille. Emme tee politiikkaa ideologiat, vaan asiat edellä. Meitä eivät ohjaa liitot tai lobbarit. Olemme valmiita tekemään uudistuksia ja kantamaan vastuuta. Teemme politiikkaa tutkittuun tietoon ja tosiasioihin perustuen. Kuuntelemme kansalaisia ja haluamme löytää parhaita ratkaisuja hyvinvoinnin ja talouden kasvun edistämiseksi. Arvostamme työtä ja yrittämistä. Uskallamme olla erilaisia.
Velkaralli seis
Suomen bruttokansantuote per asukas on samalla tasolla, mitä se oli vuonna 2007. Viimeiset 15 vuotta olemme pyörittäneet hyvinvointiyhteiskuntaa velkarahalla. Sinä aikana valtion velka on lähes kolminkertaistunut. Elämme yli varojen, tulevien sukupolvien piikkiin.
Vielä jokin aikaa sitten vasemmistopoliitikot uhosivat kuinka velka on ilmaista ja sitä ei pidä maksaa takaisin. Nyt olemme sen edessä, että joudumme tänä vuonna maksamaan lähes 2,6 miljardia korkomenoja. Talouden realiteetit yllättivät velkarahanjakajat.
Vanhat puolueet myyvät kansalaisille todellisuuden vastaisia mielikuvia leikkauksista ja talouskasvusta. He ovat huolissaan valtion velkaantumisesta, mutta todellisuudessa eivät ole valmiita luopumaan mistään, vaan päinvastoin lisäävät velkataakkaa voidellessaan äänestäjiään ja eturyhmiään. Kun katsoo viimeiset 15 vuotta taaksepäin, niin voi todeta, että kaikki vanhat puolueet ovat vastuussa tämänhetkisen velkapommin rakentamisesta.
Valtion menoja on pystyttävä priorisoimaan. Vaikka kuinka kivaa se olisikin, niin kaikille ei voida jakaa kaikkea. Vastuuttoman talouspolitiikan on loputtava.
Liike Nyt esittää 3,26 miljardin euron vuotoisia sopeutuksia. 600 miljoonaa euroa pois kehitysavusta, 400 miljoonaa euroa pois asumistuesta, 400 miljoonaa euroa pois yritystuista, 400 miljoonaa euroa lisää haittaveroista (sokeri, tupakka, alkoholi), 300 miljoonaa euroa pois valtion hallinnosta, 200 miljoonaa euroa lisää ay-jäsenmaksujen verovapauden poistosta ja työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen sijoitustuottojen verovapauden poistosta, 200 miljoonaa euroa lisää asunto-osakeyhtiöiden yhtiölainojen verovähennysoikeuden poistosta, 200 miljoonaa euroa pois ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta porrastuksen avulla, 200 miljoonaa euroa lisää harmaan talouden torjunnalla, 200 miljoonaa euroa lisää nuuskan myynnin verotuloista, 150 miljoonaa euroa pois eli neljännes Yleisradion kustannuksista ja 10 miljoonaa euroa pois puoluetuesta.
Liike on asettanut muutaman reunaehdon leikkauksille. Ne eivät saa olla talouskasvua hidastavia tai koulutukseen ja sosiaali- ja terveydenhuoltoon kohdistuvia.
Valtion talous on saatava tasapainoon, jotta voimme rakentaa kestävän tulevaisuuden tuleville sukupolville. Nykyinen suunta rapauttaa hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohjan. Mitä kauemmin odotamme, sitä vaikeampia päätöksiä joudumme tekemään.
Suomen historian suurin kuntauudistus
Suomi on kunnantalojen ja virastojen luvattu maa. Byrokratiaan hukataan liikaa resursseja. Liika byrokratia syö rahaa, rajoittaa markkinoita ja sitoo työvoimaa, joka olisi yhteiskunnan näkökulmasta tehokkaammassa käytössä työvoimapulasta kärsivällä yksityissektorilla.
Liitokset ja yhteistyö kuntien välillä ovat ainoa mahdollisuus laadukkaiden lakisääteisten palveluiden ylläpitämiseksi.
Kuntarakennetta on sopeutettava väestönkehitykseen. Valtio tekohengittää kuntia eikä se ole yhteiskunnan resurssien käytön kannalta järkevää. Liike Nyt haluaa Suomeen lain, jonka mukaan alle 10 000 asukkaan kuntia ei saisi olla. Tämä tarkoittaisi, että nykyisen 309 kunnan sijaan tavoiteltaisiin pitkällä tähtäimellä 100 kuntaa.
Julkisen sektorin kokoa ja byrokratiaa on karsittava määrätietoisesti. Ei juustohöylällä, vaan järkevästi sieltä missä sitä vähemmän tarvitaan.
Yrittäjyys kunniaan
Yritykset ovat yhteiskunnan kehityksen ja talouden kasvun moottoreita. Niissä syntyvät innovaatiot ja työpaikat tuovat lisäarvoa yhteiskuntaan. Yrittäjyyden kannattavuuden ja investointien edistäminen luovat kasvua, työtä ja hyvinvointia.
Investointien edistämiseksi Liike Nyt esittää, että yrityksen tuloksesta ei tarvitse maksaa veroja jos yritys tekee investointeja. On koko yhteiskunnan etu, että Suomi on houkutteleva kohde investoinneille. Tarvitsemme radikaaleja toimia kilpailukyvyn ja yritystoiminnan edistämiseksi. Suomesta on tehtävä vetovoimainen kohde yrityksille.
Haluamme parantaa erityisesti pk-yritysten toimintaedellytyksiä ja kasvumahdollisuuksia. Pk-yritykset ovat Suomen talouden vetureita. Yritystuet tulee ensisijaisesti suunnata pk-yritysten kasvun ja kehityksen tukemiseen.
Julkiset hankinnat ovat tärkeä osa toimivaa paikallistaloutta. Kuntien in-house-yhtiöt vievät tilaa yrittäjyydeltä kiertämällä hankintalakia ja kilpailutuksia. Julkisen tahon tehtävä ei ole harjoittaa yritystoimintaa. Yrittäjyydelle pitää antaa enemmän tilaa ja toimivat markkinat ovat koko yhteiskunnan etu. Tähän asiaan on puututtava.
Byrokratiaa pitää purkaa isolla kädellä. Yrittäjyydelle pitää olla tilaa ja mahdollisuuksia. Sääntö-Suomen sijaan haluamme yrittäjä-Suomen.
Vihreän siirtymän piilaakso
Vihreä siirtymä on yksi tämänhetken kansainvälisistä megatrendeistä. Se luo Suomelle mahdollisuuksia. Meillä on suuri määrä cleantech -patentteja ja hyvät mahdollisuudet saada houkuteltua vihreän siirtymän investointeja Suomeen.
Liike Nyt haluaa Suomeen vihreän siirtymän piilaakson. Tarkoitamme sillä erityistalousaluetta, johon tulevat yritykset saavat veroetuja, maata ja löytävät synergioita logistiikan ja muiden toimintojen osalta. Samalla on huolehdittava, että kansainvälisiä osaajia saadaan houkuteltua alueelle innovoimaan ja kehittämään. Nyt on tartuttava toimeen ja hypättävä mukaan tähän megatrendiin. Mukaan tarvitaan valtio ja yritykset.
Lainsäädäntö on laitettava kuntoon, jotta uusille innovaatioille ja teknologioille on tilaa ja mahdollisuuksia kasvaa. Esimerkiksi pienydinvoimalat ja vetyteknologia edustavat energiateollisuuden tulevaisuutta, joiden kasvun ei saa antaa törmätä sääntöviidakkoon. Jos haluamme olla edelläkävijöitä, on meidän panostettava siihen. Valtio ei saa olla esteenä kehitykselle, vaan mahdollistaja antaen tukea ja tilaa yrityksille toimia.
Työkykyiset ja työikäiset töihin
Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta on tuotava 2020-luvulle. Työn ja yrittäjyyden arvostus on palautettava. Työmarkkinoita ja sosiaaliturvaa on uudistettava ja turhaa byrokratiaa poistettava. Meidän pitää yhdessä luoda Suomelle visio, millä tähtäämme tulevaisuuteen.
Liikkeen tavoitteena on 85% työllisyysaste ensi hallituskauden aikana. Työ on hyvinvoinnin perusta. Kaikkien työkykyisten ja työikäisten on tehtävä töitä. Selvästi nykyistä korkeamman työllisyysasteen saavuttaminen on edellytys sille, että meillä on varaa ylläpitää pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan palveluita.
Työmarkkinoiden tulee olla joustavammat. Työntekijän palkkaamisen riskiä on madallettava pidentämällä koeaikaa ja helpottamalla irtisanomista. Yleissitova työehtosopimusjärjestelmä on purettava. Tarvitsemme työpaikoilla kulttuurin muutoksen, suomenkielen osaamisen vaatimuksista on karsittava, jotta ulkomaisen työvoiman vastaanottaminen on ylipäätänsä mahdollista.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen on tärkeää. Hyväksi todettu Saksan mallin mukainen oppisopimuskoulutus perustuu siihen, että kaikki tahot hyötyvät siitä. Koulutuksen sisällöt on suunniteltu yhdessä yritysten kanssa. Nuorten merkitys tulevaisuuden työvoimana on ymmärretty. Kumpikin osapuoli on joustava ja sitoutunut. Oppisopimuskoulutuksen kautta saamme nuoria töihin ja paikattua työvoimapulaa.
Kannustinloukkuja pitää aktiivisesti purkaa. Sosiaaliturvasta tulee tehdä työntekoon kannustava mm. porrastamalla ansiosidonnainen työttömyysturva. Sosiaaliturvan pitää olla joustavampi, jotta töitä kannattaa aina ottaa vastaan ja mahdollisuudet osa-aikaiseen työntekoon paranevat. Työttömyysturvan suojaosaa pitää nostaa nykyisestä reilusti ylöspäin. Ulosoton suojaosuutta tulee nostaa reilusti. Opintotuen tulorajat on poistettava. Eläkeläisiä ei tulisi rankaista työnteosta korkealla veroprosentilla, vaan tukea työntekoon verottomalla työntekoa eläkkeestä erillisenä ansiotulona.
Työntekoon tulee kaikissa tilanteissa kannustaa, ei rakentaa esteitä sille.
Hyvinvointiyhteiskunta rapistuu ilman radikaaleja uudistuksia
Vanhat puolueet ovat liittojen ja lobbareiden hallinnassa. Ne haluavat kaikin keinoin ylläpitää nykyisiä valtarakenteita. Vuosien saatossa on moneen kertaan nähty, että hallituskokoonpanosta huolimatta mikään ei muutu. Tämä on este talouden kasvulle ja yhteiskunnan uudistumiselle.
Asumistuelle on asetettava katto. Tuen yhteenlaskettu määrä kasvaa jatkuvasti. Rahat valuvat asuntosijoitusyhtiöille, ja sieltä esimerkiksi ay-liikkeen saamien verovapaiden osinkotuottojen kautta vasemmistopoliitikkojen vaalikampanjoihin. Kunnat on saatava rakentamaan enemmän edullisia vuora-asuntoja. Eri ammattiryhmien mahdollisuus asua kasvukeskuksissa on tärkeää työvoiman saatavuuden näkökulmasta.
Sähköverkkojen myynti valtion omistuksesta oli suuri virhe. Sähköverkot ovat luonnollinen monopoli. Huoltovarmuuden sekä turvallisuuden kannalta sähköverkot ovat elintärkeää infrastruktuuria. Sähköverkot on lunastettava takaisin valtion omistukseen myymällä muita valtion ei-strategisesti merkittäviä omistuksia.
Työeläkeyhtiöt pitää yhdistää kahdeksi yhtiöksi. Työeläkeyhtiöiden yhteenlasketut toimintakulut ovat noin 500 miljoonaa. Yhdistämisellä saataisiin aikaan satojen miljoonien säästöt. Samalla on muutettava liian kireitä vakavaraisuussäännöksiä, jotta sijoitustoiminnan riskinottoa voidaan maltillisesti kasvattaa.
Ei-luonnolliset monopolit Veikkaus ja Alko tulee purkaa. Valtion sääntelyä ei tarvita siellä, missä se ei ole tarpeen. Veikkauksen monopolin tilalle linsenssijärjestelmä. Viinien myynti ruokakaupoissa ja alkoholin etämyynti tulisi sallia. Nuuskan myynti kaupoissa tulisi sallia.
Ammattiyhdistysliikkeellä on kohtuuton valta-asema yhteiskunnassa. Niiden verovapaat osinkotuotot on laitettava verolle. Poliittiset lakot ja suhteettoman suuret tukilakot on kiellettävä. Ay-liikkeen ylläpitämät jäykät työmarkkinat ovat kasvun este ja siihen on saatava muutos.
Suomessa on luotu mielikuva, että olemme korkean teknologian vientimaa. Todellisuus on valitettavasti kuitenkin toinen. Pääasialliset suomalaiset vientituotteet eivät ole korkeaa teknologiaa, vaan matalan jalostusarvon tuotteita. Korkeakoulutettujen määrässä Suomi on kehittyneiden maiden keskikastin alapuolella. TKI-investoinnit laahaavat verrokkimaiden perässä. TKI-investoinnit on nostettava 4% BKTsta ja korkeakoulujen aloituspaikkoja on lisättävä reilusti. Suomi on tehtävä kotimaisille ja kansainvälisille yrityksille houkuttelevaksi kohteeksi sijoittaa, kehittää ja innovoida.
Jos mikään ei muutu, niin mikään ei muutu. Nyt on aika ryhdistäytyä ja tehdä uudistuksia, joilla ihmiset saadaan töihin ja yrittämään.
Valikoiva maahanmuutto: työtä tekevät ja yhteiskuntaan sopeutuvat, tervetuloa!
Liike ajaa valikoivaa maahanmuuttoa. Oli kyse sitten Suomeen saapuvista työntekijöistä tai kiintiöpakolaisista, niin jokaisen kohdalla on käytävä läpi henkilön edellytykset sopeutua ja toimia suomalaisessa yhteiskunnassa. Oleskelulupa Suomeen tulee myöntää ainoastaan edellytysten täyttyessä. Toivotamme lämpimästi tervetulleeksi heidät, jotka tulevat töihin ja sopeutuvat suomalaiseen yhteiskuntaan.
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäisen maahanmuuton edistämiseksi tarvitaan vetovoimatekijöitä. Vetovoimatekijöinä meillä Suomessa on lähinnä turvallisuus, puhdas luonto ja hyvinvointiyhteiskunnan palvelut ja tuet. Saadaksemme ulkomaista työvoimaa meidän pitää parantaa vetovoimatekijöitä ja edellytyksiä, kuten antamalla verohelpotuksia Suomeen määräaikaisesti töihin tuleville.
Monet puolueet esittävät, että työperäistä maahanmuuttoa edistetään poistamalla byrokratiaa. Se perustuu virheelliseen ajatukseen siitä, että Suomeen olisi pitkä jono osaavia työntekijöitä, jotka vain odottavat luvan saamista. Ruotsi ainoana OECD-maana poisti työvoiman saatavuusharkinnan ja se johti mm. kasvaneeseen jengirikollisuuteen, ihmiskauppaan ja turvapaikanhakuun. Se oli yksi niistä ruotsalaisten poliitikkojen nyt myöntämistä epäonnistuneista päätöksistä, jotka ovat johtaneet nykyiseen tilanteeseen Ruotsissa. Liike Nyt ei tue maahanmuuttopolitiikkaa, joka johtaa “Ruotsin -tielle”.
Liike Nyt haluaa perustaa työperäisen maahanmuuton edistämiseksi oman ministeriön. Työperäisen maahanmuuton edistäminen on yksi Suomen suurista kysymyksistä. Siihen on panostettava, ja asiaa on lähestyttävä käytännönläheisesti, ei ideologisesti.
Sote uusiksi
Ahkerasti veroja maksava suomalainen haluaa oikeutetusti vastinetta verorahoillensa. Nykyisessä tilanteessa kun hyvinvointiyhteiskunnan peruspalvelut sakkaavat moni miettii, mistä syystä ylipäätänsä veroja maksetaan ja minne ne kaikki rahat häviävät. Valtion menoja on pystyttävä priorisoimaan. Perusterveydenhuolto ja vanhustenhoito ovat kohteita, joihin yksinkertaisesti pitää ohjata tarvittavat resurssit.
Liike Nyt ratkaisisi perusterveydenhuollon ongelmat ottamalla käyttöön perhelääkärimallin. Perhelääkäri toimii yksityisenä elinkeinonharjoittajana. Mallin todettuja etuja ovat nopea hoitoon pääsy ja kokonaisvaltainen ennaltaehkäisevä hoito. Perhelääkäristä on useita onnistuneita esimerkkejä Euroopassa.
Lisäksi, Kela -korvaus on palautettava ja nostettava tuntuvasti, jotta perusterveydenhuolto saadaan toimimaan paremmin ja hoitojonot purettua. Yritykset on nähtävä osana ratkaisua toimivassa terveydenhuoltojärjestelmässä.
Hoitajapula on akuutti asia ja tulee yhä pahenemaan. Hoitoa tarvitsevat vanhukset jätetään heitteille ja sairaita lapsia ei pystytä leikkaamaan. Hoitajapula on ratkaistava parantamalla työoloja ja palkkausta. Hoitajien työtä on arvostettava enemmän. Tarvitsemme eri pätevyysvaatimuksia täyttäviä työntekijöitä, jotka suorittavat tehtäviä, joiden tekemiseen ei tarvita laajaa terveydenhuollon koulutusta. Eläköityneitä hoitajia pitää houkutella töihin veroporkkanoilla. Ulkomaalaisten hoitajien tuloa Suomeen pitää edistää parantamalla vetovoimatekijöitä.
Jokaiselle ikäihmiselle kuuluu arvokas vanhuus. Tarvitsemme lisää resursseja kotihoitoon ja lisäpaikkoja hoitokoteihin. Hoitajamitoituksen nosto pitää peruuttaa, koska sillä tulee olemaan kauhistuttavat vaikutukset vanhusten elämään. Kotihoito kärsii ja osastoja joudutaan sulkemaan. Vanhukset joutuvat yhä enemmän viettämään aikaa sairaaloiden osastoilla, jotka eivät ole siihen tarkoituksenmukaisia tai edesauta vanhuksen hyvinvointia.
Omaishoitajat ovat erityisen tärkeä osa suomalaista yhteiskuntaa. Heidän jaksamista ja hyvinvointia tulee tukea tarjoamalla heille palveluja ja mahdollisuutta “lomaan”. Myös taloudellisen tuen lisääminen omaishoitajille on yhteiskunnan sekä yksilön hyvinvoinnin näkökulmasta perusteltua.
Panostukset perusterveydenhuoltoon ja vanhustenhoitoon ovat Liikkeelle kynnyskysymys.
Soteuudistuksen tuloksena rakennetut hyvinvointialueet ovat vanhojen puolueiden ideologioiden ohjaama poliittinen projekti. Hyvinvointialueita tulisi olla 21 sijaan 5. Nämä viisi aluetta tulisi rakentaa yliopistollisten keskussairaaloiden ympärille ja nille tulisi antaa verotusoikeus, jotta vastuu ja rahoitus kulkisivat käsi kädessä. Ainoastaan vanhustenhoito ja sosiaalitoimi tulisi jättää 21 alueelle, lähemmäs avuntarvitsijoita.
Nykyinen hyvinvointialueratkaisu, jossa kaikki valta on keskitetty sosiaali- ja terveysministeriöön ja yksityiset palveluntarjoajat on jätetty ulkopuolelle on kestämätön ja muistuttaa lähinnä sosialismia. Nykyinen ratkaisu on resursseja imevä ja toimimaton hallintohimmeli. Me haluamme, että rahat laitetaan hoitoon, ei hallintoon.
Mielenterveysongelmiin puututtava uusin konstein
Kun mieli järkkyy on apua saatava helposti ja nopeasti. Tämä on yksilön ja yhteiskunnan etu. Mielenterveyden ongelmat ovat suurin sairauspäivärahan ja merkittävä ennenaikaisen eläköitymisen aiheuttaja. Poliitikkojen olisi viimein herättävä tähän Suomea ravisuttavaan mielenterveysepidemiaan ja puheiden sijaan tehtävä jotain.
Nykyinen tapa, jolla palvelut on organisoitu ei toimi. Se on kankea ja byrokraattinen. Hoitoonpääsy on ruuhkautunut ja apua tarvitsevat eivät saa sitä. Poliitikot puhuvat terapiatakuusta ilman sisältöä. Liike haluaa vastata ongelmaan uudella lähestysmistavalla. Tarvitsemme monipuolisia ja joustavia mielenterveyspalveluita.
Avaintekijänä on, että henkilö, joka kokee tarvetta mielenterveyspalveluille saa niitä samantien. On rakennettava monipuolisia matalan kynnyksen palveluita. Moni asia voi ratketa kun pääsee puhumaan ammattilaisen kanssa kerran tai kaksi. Jos on tarvetta jatkohoidolle, niin sitten hoitoa jatketaan. Tärkeintä on, että hoidon piiriin pääsee samantien kun tarve on, jotta asiat eivät eskaloidu.
Mielenterveyspalveluiden saatavuutta on parannettava korvaamalla psykoterapiakoulutus sairaanhoitajille ja lääkäreille. Resursseja on lisättävä. Jokainen mielenterveysongelmien kanssa kamppaileva käy läpi inhimillisen tragedian. Myös yhteiskunta häviää. Jokaisesta on pidettävä huolta on Liikkeen yksi perusperiaatteista.