Puoluekokous 2024 Tampere 29.6 Puoluehallituksen luottamustehtävät

Lisätietona: 29.6.2024 ei voida vielä hyväksyä puolueen uusia sääntöjä ja tästä johtuen tulevassa puoluekokouksessa ei valita 2. ja 3. varapuheenjohtajaa puoluehallitukseen. Koska kuitenkin olemme saaneet ehdotuksia myös näihin luottamustehtäviin, pidämme ne täällä näkyvissä ylimääräistä kokousta varten.

Kokouksen alussa vahvistettavissa Liike Nytin uusissa säännöissä todetaan seuraavasti
11 § Puoluekokouksen henkilövaalit
Puoluekokous valitsee puoluehallituksen puheenjohtajan, 1. varapuheenjohtajan, 2. varapuheenjohtajan, 3. varapuheenjohtajan, puoluehallituksen muut jäsenet, puoluevaltuuston puheenjohtajan, puoluevaltuuston varapuheenjohtajan ja puoluevaltuuston muut jäsenet.
Vaalikelpoisia puoluehallitukseen ja -valtuustoon ovat jäsenmaksun maksaneet henkilöjäsenet, joita jokin henkilöjäsen esittää. Puoluehallituksen ja -valtuuston toimikausi alkaa heti, kun se on valittu.

20 § Puoluehallituksen kokoonpano
Puolueen asioita hoitaa 12-jäseninen puoluehallitus. Puoluehallituksen puheenjohtajaa kutsutaan puolueen puheenjohtajaksi ja puoluehallituksen varapuheenjohtajia puolueen varapuheenjohtajiksi.
Puoluekokous valitsee puolueen puheenjohtajan sekä 1., 2. ja 3. varapuheenjohtajan sekä puoluehallituksen muut jäsenet.

Vaalikelpoisia ovat jäsenmaksun maksaneet puolueen henkilöjäsenet. Puoluehallituksen kaksivuotinen toimikausi alkaa heti, kun puoluekokous on valinnut puheenjohtajan, varapuheenjohtajat ja hallituksen muut jäsenet.

Puheenjohtajan, varapuheenjohtajien sekä puoluehallituksen muiden jäsenten erottamisesta päättää puoluekokous. Mikäli puoluehallituksen jäsen eroaa tai erotetaan ennen toimikauden päättymistä, valitsee puoluevaltuusto hänen tilalleen uuden jäsenen jäljellä olevaksi toimikaudeksi. Puheenjohtajan tai varapuheenjohtajat valitsee puoluekokous.
Sama henkilö ei voi toimia sekä puoluehallituksen että -valtuuston jäsenenä.

21 § Puoluehallituksen tehtävät
Puoluehallituksen tehtävänä on sen lisäksi, mitä näissä säännöissä on erikseen määrätty:

  • johtaa puolueen toimintaa
  • huolehtia puoluekokousten ja puoluevaltuuston päätösten täytäntöönpanosta
  • hyväksyä puolueen poliittiset ohjelmat, kannanotot ja linjaukset mukaan lukien valtakunnalliset vaaliohjelmat, poislukien puolueohjelma
  • valita puoluesihteeri
  • päättää kuka toimii puoluesihteerin sijaisena, mikäli hän on tilapäisen esteen vuoksi estynyt hoitamasta tehtäväänsä
  • valita uusi henkilö puoluesihteerin tilalle seuraavaan puoluekokoukseen asti, jos puoluesihteeri eroaa tai on pysyvästi estynyt hoitamasta tehtäväänsä
  • ottaa puolueen palvelukseen muut tarpeelliset toimihenkilöt, sopia heidän paikoistaan ja määritellä heidän tehtävänsä
  • nimetä tarpeelliseksi katsomansa puolueen työryhmät ja valita niille puheenjohtajat ja jäsenet
  • nimetä edustajat valtionyhtiöiden hallintoneuvostoihin, ministeriöiden hallinnonaloihin kuuluviin työryhmiin, neuvottelukuntiin ja vastaaviin, joista nimityspyyntö on tullut Liike Nyt r. p.:lle
    nimetä edustajat kunta-alan valtakunnallisiin luottamuspaikkoihin suunnitella ja ohjata puolueen kansainvälistä, valtiollista ja kunnallista toimintaa sekä vaalivalmisteluja
  • päättää puoluekokousten aika ja paikka, kutsua puoluekokous koolle sääntöjen mukaisesti, valmistella puoluekokoukset ja sääntöjen määräämät asiat puoluekokoukselle sekä käsitellä puoluekokoukselle esitetyt aloitteet
  • päättää sääntömääräisten puoluevaltuuston kokousten aika ja paikka, kutsua puoluevaltuusto koolle sääntöjen mukaisesti ja valmistella puoluevaltuuston kokoukset
  • vastata puolueen vaalikampanjasta valtakunnallisella tasolla - nimetä edustajat tärkeimpiin tiedotusvälineiden vaalitentteihin - vahvistaa piirijärjestöjen asettamat eduskuntavaaliehdokkaat - asettaa puolueen ehdokkaat europarlamenttivaaleihin kuultuaan piirijärjestöjä
  • päättää puolueen hyväksi tapahtuvista varainkeräyksistä
  • vastata puolueen varojen ja omaisuuden hoidosta sekä muusta taloudellisesta toiminnasta ja päättää lainan ottamisesta sekä takauksen antamisesta
  • nimetä piirijärjestöt
  • nimetä paikallisyhdistykset ja määrätä niiden toiminta-alueet
  • hyväksyä ja erottaa puolueen henkilöjäsenet
  • hoitaa muut puolueen toimintaan liittyvät tehtävät

22 § Puoluehallituksen kokoontuminen ja päätösvaltaisuus
Puoluehallitus kokoontuu puheenjohtajansa tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta tämän pitäessä sitä tarpeellisena tai kolmen puoluehallituksen jäsenen sitä
puheenjohtajalta kirjallisesti vaatiessa erikseen ilmoittamansa asian käsittelyä varten.
Puoluehallitus on päätösvaltainen, kun läsnä on yli puolet puoluehallituksen jäsenistä.

Luottamustehtäviin valitaan joka toinen vuosi

puolueen puheenjohtaja
puolueen 1. varapuheenjohtaja
puolueen 2. varapuheenjohtaja
puolueen 3. varapuheenjohtaja
puoluehallituksen muut jäsenet

Nyt sinulla on mahdollisuus hakea näihin tehtäviin! Vai tiedätkö jonkin muun, jonka haluaisit yo tehtäviin? Jos, niin kerro!

1 tykkäys

11 § Puoluekokouksen henkilövaalit
Puoluekokous valitsee puoluehallituksen puheenjohtajan, 1. varapuheenjohtajan, 2. varapuheenjohtajan, 3. varapuheenjohtajan, puoluehallituksen muut jäsenet, puoluevaltuuston puheenjohtajan, puoluevaltuuston varapuheenjohtajan ja puoluevaltuuston muut jäsenet.
Vaalikelpoisia puoluehallitukseen ja -valtuustoon ovat jäsenmaksun maksaneet henkilöjäsenet, joita jokin henkilöjäsen esittää. Puoluehallituksen ja -valtuuston toimikausi alkaa heti, kun se on valittu.

12 § Henkilövaaleissa käytettävät vaalitavat
Puoluekokouksessa käytävissä vaaleissa noudatetaan enemmistövaalitapaa, jossa kokouksessa läsnäoleva äänioikeutettu henkilöjäsen voi antaa äänen enintään viidelle eri ehdokkaalle. Ehdokkaiden keskinäinen järjestys tasatilanteessa ratkaistaan arpomalla.
Henkilövaalit voidaan käydä joko suljetuin lipuin tai sähköisesti. Puoluevaltuuston varajäsenien järjestys määräytyy heidän saamansa äänimäärän mukaan ja tasatilanteessa arpomalla.

13 § Puoluekokouksen äänivaltaiset edustajat
Niillä puolueen kuluvan vuoden jäsenmaksun maksaneilla henkilöjäsenillä on puoluekokouksessa läsnäolo-, esitys-, puhe- ja äänioikeus, jotka ovat ilmoittautuneet puoluekokoukseen puoluekokouskutsussa ilmoitettuun päivämäärään mennessä.

7 § Puolueen jäsenyys
Puoluehallitus voi hyväksyä hakemuksesta puolueen jäseniksi henkilöjäseniä, joiden on oltava 18 vuotta täyttäneitä hyvämaineisia Suomen kansalaisia ja sellaisia 18 vuotta täyttäneitä hyvämaineisia ulkomaalaisia, joilla on vakituinen kotipaikka Suomessa.

2 tykkäystä

Puoluehallitus vastaa puolueen päätöksenteosta, strategioiden suunnittelusta ja puolueen toiminnan yleisestä johtamisesta. Puoluehallitus myös asettaa puolueen tavoitteet ja linjaukset. Lisäksi se voi käsitellä jäsenten välistä yhteistyötä ja konflikteja sekä varmistaa puolueen toiminnan lainmukaisuuden.

Tässä muistutukeena mm. puoluehallituksen jäsenten roolista.
Nyt vaan kannustan mahdollisimman monia mukaan ehdolle!

Terveisin Danita, puoluehallitus

1 tykkäys

Puoluekokouksessa valitaan myös 1., 2., ja 3.s varapuheenjohtaja, eli 3 varapuheenjohtajaa.

Oletko sinä kiinnostunut lähtemään ehdolle rooleihin, tai onko sinulla esittää ehdotuksia rooleihin kannatettavista ihmisistä?

Tässä ketjussa voi käydä myös keskustelua tästä.

1 tykkäys

info@liikenyt.fi sähköpostiin olemme saaneet seuraavia ehdotuksia. Nämä ovat siis meille saapuneita ehdotuksia, välttämättä ehdotetulta ei ole saatu suostumusta tai se ei välttämättä ole puoluehallituksen tiedossa:

Lisätietona: 29.6.2024 ei voida vielä hyväksyä puolueen uusia sääntöjä ja tästä johtuen tulevassa puoluekokouksessa ei valita 2. ja 3. varapuheenjohtajaa puoluehallitukseen. Koska kuitenkin olemme saaneet ehdotuksia myös näihin luottamustehtäviin, pidämme ne täällä näkyvissä ylimääräistä kokousta varten.

Puolueen puheenjohtajaksi (puoluehallituksen puheenjohtaja) ehdotettu:
Harry Harkimo
Nora Stenvall
Kristian Meurman

1 varapuheenjohtajaksi ehdotettu:
Kristian Meurman
Panu Peitsaro

2 varapuheenjohtajaksi ehdotettu:
Maria von Flittner
Petteri Redsven
Marjo Vacker

3 varapuheenjohtajaksi ehdotettu:
Nora Stenvall

Hallituksen muiksi jäseniksi ehdotettu:
Timo Kallioja
Eeva Korhonen
Kristiina Paananen
Miia Immonen
Mikko Luomala
Toni Korhonen
Marjo Vacker
Hannu Lyyra

Lisäksi puoluesihteeriksi on ehdotettu Danita Westphalia. Tiedoksi: Puoluekokous ei kuitenkaan valitse puoluesihteeriä vaan valinnan tekee puoluehallitus.

2 tykkäystä

Hyvä puolueväki!

Jos koet haluavasi lähteä ehdolle johonkin rooliin, niin täällä Nettiparlamentissa kannattaa tehdä itsestään esittely 2022 puoluekokousta edeltävän ajan tyyliin. Näin kasvot tulevat kaikille tutuksi.

Terveisin Danita Westphal, puoluehallituksen jäsen

1 tykkäys

Arvoisat kollegat,

Olen tullut Liike Nytin toimintaan mukaan vuoden 2021 kuntavaalien aikana. Olen ollut ehdolla vuoden 2021 kuntavaaleissa, vuoden 2022 aluevaaleissa, vuoden 2023 eduskuntavaaleissa sekä viimeisimpänä vuoden 2024 eurovaaliehdokkaana.

Olen ollut perustamassa Vaasan paikallisyhdistystä ja toiminnut siellä puheenjohtajana. Luovuin puheenjohtajavuudesta vuoden 2023 eduskuntavaaleissa, koska halusin olla ehdolla Uudellamaalla. Olen eduskuntavaalien jälkeen toiminut Liike Nytin sisäisen turvallisuuden työryhmässä ja saimme aikaiseksi poliittisen muistion työryhmässä.

Olen tässä tehnyt selvityksiä, että mitkä vaalikampanijointitavat toimivat ja vuoden 2024 eurovaaleissa pystyin osoittamaan, että kenttätyöllä on mahdollista vaikuttaa vaalien alla ja olen sen avulla saanut enemmän ääniä verratuna vuoden 2023 eduskuntavaaleihin.

Olen antanut noin 4 vuotta elämästäni tähän puolueeseen ja haluan että se kehittyy sekä kasvaa, että meistä tulee merkittävä puolue, joka muuttaa Suomen politiikan. Minulla on 2 tieteellistä julkaisua ja olen töissä Teknologian Tutkimuskeskus VTT Oy:ssa Research Scientistinä. Tarkoitukseni on pyrkiä siihen, että saisin väitöskirjani valmiiksi ennen vuoden 2025 kuntavaaleja. Olen ollut mukana rakentamassa Mikkeliin yksityistä hälytyskeskusta, joka on luonut työpaikkoja Mikkelin alueelle.

Koen että minulla on annettavaa Liike Nytille ja haluan luoda meistä uskottavan puolueen muiden 8 puolueen rinnalle. Olen pyrkinyt jokaisessa vaalikampanijassani tukemaan jokaista ehdolla olevaa ehdokasta, koska yksin emme ole mitään, vaan yhdessä olemme enemmän. Me tarvitsemme toisiamme ja erityisesti ihmisiä, jotka näkevät että tiimi on tärkeämpi kuin yksilölliset tarpeet. Politiikka on yhteistyötä.

Koen että minulla on annettaa Liike Nytille puoluehallituksessa, mutta tarvitsen siihen teidän luottamustanne. Haluaisin olla puoluehallituksen muu jäsen roolissa.

Julkaisuni
https://www.researchgate.net/profile/Mikko-Luomala

Asemani Vaasan yliopistolla
https://www.uwasa.fi/fi/henkilo/2541762

Työtehtäväni VTT Oy:ssa

2 tykkäystä

EDIT: 25.6.2024

Joudun harmikseni ilmoittamaan, etten ole käytettävissä luottamustehtävään puoluehallituksessa.

Kiitän teitä, jotka minua ovat esittäneet, luottamuksesta.

Kuitenkin tavataan lauantaina Tampereella :blush:

ystävällisin terveisin
Eeva Korhonen
aka Sydämellinen Järjenääni

eeva@sydamellinenjarjenaani.fi

Hyvät puoluekollegat,

Olen tämän jo puoluehallitukselle tiedottanut, joten nyt tiedoksi kaikille puoluekokoukseen osallistuville.

Olen valitettavasti estynyt osallistumasta puoluekokoukseen itse. Kiitän kuitenkin minua eri luottamustehtäviin esittäneitä henkilöitä/yhdistyksiä ja ilmoitan täten olevani käytettävissä kaikkiin niihin tehtäviin, johon minua on tähän päivämäärään (15.6.2024) mennessä esitetty.

Ystävällisin terveisin,

Kristian Meurman
Puoluehallituksen 2022–2024 jäsen
Suomenruotsalaisen Liikkeen pj
Puolueen viestintäryhmän jäsen (05/2024 asti)

1 tykkäys

Olen ollut puolueessa kohta kolmisen vuotta ja ollut monessa luottamustehtävässä. Olen tämän kauden ollut Puoluevaltuuston jäsen ja jatkaisin siinä mielelläni myös seuraavan kauden. Minusta on tärkeätä että sekä Puolue hallituksessa että valtuustossa jatkaisi ainakin pari henkilöä jotka on ollut edellisenä kautena mukana, tämä jotta on mukana joku joka tietää mitä on edellisvuosina käsitelty ja sovittu.
Puolue kokouksessa tavataan!

Iloisin terveisin
Ann-Christine Teir
Vantaan paikallisyhdistyksen jäsen
Puoluehallituksen 2022-2024 jäsen
Suomenruotsalaisen Liikkeen vpj
Uudenmaan piirin jäsen 2023

2 tykkäystä

Kannatan Ann-Christine Teirin jatkoa puoluevaltuustossa ja esitän häntä puoluevaltuuston varapuheenjohtajaksi.

-KM-

Esittäisin Minna Innalaa puoluehallitukseen. Hän on tarkka ja täsmällinen, hallitsee ohjeet ja säännökset. Tehnyt erittäin hyvää työtä puoluevaltuustossa.

Hei kollegat

Ollaan jännän äärellä kun puoluekokous on ihan ovella. Viime kerralla minulla jäi puoluekokous väliin sairastumisen vuoksi, joten olen innolla tulossa mukaan Tampereelle. Olen nyt ehdolla puoluehallitukseen. Minä asun nykyisin synnyinkaupungissani Joensuussa. Lapsuuden olen viettänyt Imatralla ja nuoruus meni Tohmajärvellä. Koulutukseltani olen sairaanhoitaja (Amk), syöpähoitaja ja terveystieteiden kandidaatti (TtK), maisteriopinnot on vielä hiukan kesken. Yliopisto-opinnoissa minulla on pääaineena terveyshallintotiede ja sivuaineena valtio-oppi. Olen myös saanut IFIC:n Integrated Care sertifikaatin ja suorittanut HHJ-kurssin. Olen pitkän linjan sotealan ammattilainen. Tällä hetkellä olen Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella 63 paikkaisen hoitokodin palveluvastaavana.

Liike Nytin jäseneksi liityin edellisten kuntavaalien alla ja olin kuntavaaleissa ehdokkaana. Olen Joensuussa meidän valtuustoryhmän jäsenenä. Aluevaaleissa olin ehdolla ja olen meidän 1. varavaltuutettu. Eduskuntavaaliehdokkaana olin myös ja sain kannatusta melko tasaisesti Karjalan ja Savon puolelta. Olen ollut myös Joensuun paikallisyhdistyksen puheenjohtajana ja vaalipäällikkönä aluevaaleissa. Nyt on menossa toinen kausi Liikkeen Naisten hallituksessa. Kuntavaalituloksen perusteella minut valittiin myös Joensuun Yrityskiinteistöjen hallituksen jäseneksi.

Minusta meidän pitää saada selkiytettyä meidän tavoitteita ja jämäkkyyttä toimintaan. Ihmisille pitää saada kirkkaaksi se minkä asioiden eteen teemme työtä, mitkä on meidän tavoitteet ja miten aiomme saavuttaa ne. Osallistaminen ja yhdessä tekeminen on tärkeää. Meidän pitää olla erilaisia ja tehdä asioita eri tavalla kuin ennen. Vaalikampanjaan pitää keksiä jotain uutta, kun joskus se telttailu on aiheuttanut tietynlaista riippuvuutta (oheinen linkki liittyy vahvasti asiaan) Redirecting...

Minun sukunimi oli vielä viime vuonna Heikkinen, niin minut löytää netin syövereistä @heimiia nimellä. Jatkossa olen sitten varmaan semmonen eli @mimmonen, vaan odotellaan hetki tätä. Niin ja kohta kymmenen vuotta olen ollut neljän lapsen yksinhuoltajana. Meillä on siis teinienergiaa talo täynnä.

Nähdään puoluekokouksessa ja tehdään hyviä päätöksiä :+1:

Terveisin

Miia Immonen

3 tykkäystä

Miksei Varsinais-Suomen ehdokkaita ole tänne laitettu? On aikoja sitten ilmoitettu.

Puoluehallitukseen ehdolla Mia Uutela ja puoluevaltuustoonTero Kanerva.

Olen ehdokkaana puoluehallitukseen alkavalle kaudelle! :slightly_smiling_face:

  • Täytin tammikuussa 40 vuotta. Olen kotoisin Varsinais-Suomen Kaarinasta, tällä hetkellä asustelemme Loimaalla maaseudun rauhassa.

  • Työkokemus: Viimeisen 10 vuoden aikana olen työskennellyt asiakaspalvelujohtajana Telialla, MTV3:lla sekä C Morella. Minulla on kattavasti kokemusta asiakaspalvelusta ja sen rakentamisesta sisältäen strategian, tavoitteet, sekä toimintasuunnitelmat eri tilanteisiin. Toimenkuvani sisälsi myös operatiivisen johtamisen: varmistin yhteistyössä sidosryhmien kanssa, että sovitut toimenpiteet tukevat osastoa onnistumaan tavoitteissaan. Projektijohtaminen, organisointi, on minulle tuttua ja tykkään siitä valtavasti!

  • Koulutukseltani olen ylioppilasmerkonomi. Juuri nyt olen opintovapaalla opiskellen tradenomiksi Turun ammattikorkeakoulussa. Aineitani ovat mm. juridiikka, liiketoiminnan kehittäminen ja palvelukonseptointi. Opintoni ovat erinomaisessa vauhdissa, nyt puolessa välissä.

  • Miksi asetuin ehdolle puoluehallitukseen? Meidän pitää saada Liike Nyt kasvamaan. Seuraavat kunta- ja aluevaalit ovat meille tärkeä näytön paikka. Haluan auttaa meitä onnistumaan tässä. Kaipaamme lisää aktiiveja jäseniä ympäri Suomen. Teemojemme pitää koskettaa kansalaisia herättäen monipuolista keskustelua. Liike Nytin ratkaisut tulee olla konkreettisia, helposti ymmärrettäviä ja puoleensavetäviä. Koen, että voisimme selkeyttää tavoitteitamme vielä kirkkaammaksi helpottamaan yhteistä määränpäätä. Minulta löytyy annettavaa näihin teemoihin.

  • Kannatan läpinäkyvää viestintää ja haluan edistää sitä osaltani. Puoluehallituksen, puoluevaltuuston sekä jäsenistön sujuva yhteistyö perustuu toimivaan viestintään.

  • Olen saanut palautetta että työskentely kanssani on helppoa, ja asiat edistyvät vauhdilla. Tartun nopeasti tuumasta toimeen ja olen valmis laittamaan myös omat kädet saveen. Asioista voi ja saa olla eri mieltä: tärkeintä on rakentava keskustelu eri näkökulmista, koska siten syntyy paras lopputulos.

Jäikö jotain olennaista kertomatta? Kysy pois, vastaan mielelläni :slightly_smiling_face: Innolla odottelen puoluekokousta, kiva päästä näkemään kaikkia kasvotusten!

T: Mia Uutela

2 tykkäystä

Hämeestä löytyy erittäin osaava ja kokenut Heli Lehtilä-Salmi. Heli on koulutukseltaan hallintotieteiden maisteri ja hän työskentelee opettajana toisella asteella.
Helillä on ylivertainen kokemus poliittisesta toiminnasta. Hän on tällä hetkellä aluevaltuutettu sekä Lopen kunnanvaltuutettu ja tarkastuslautakunnan puheenjohtaja. Helillä on myös laaja kokemus puoluetoiminnasta ja hän on ollut eri luottamustehtävissä jo ennen Liike Nytiin liittymistä. Hän on läpikäynyt useat eri vaalit ja toiminut myös vaalipäällikkönä.

Helistä saisimme kokeneen, osaavan ja tekevän henkilön puoluehallitukseen.

Kiitos, Ann-Christine, lämpimistä sanoistasi ja luottamuksesta. Tällä hetkellä joudun kieltäytymään puoluehallituksen jäsenen tehtävästä. En pysty järjestämään tehtävän hoitamiseen niin paljoa aikaa, kuin puolueen toiminnan saattaminen uudelle tasolle käytännössä vaatii.

Puoluevaltuustossa jatkaisin mielelläni. Koen, että puoluevaltuustolla on merkittävä rooli siinä, että Liike Nyt saadaan toimimaan käytännössä omien periaatteidensa mukaisesti. Liike Nytin ajama muutos pitää vihdoin saada näkyväksi.

Minna Innala
aktiivisesti Liike Nytin toiminnassa mukana vuodesta 2018
puoluevaltuuston jäsen 2022-2024

Sitten katsotaan että pääset puoluevaltuustoon
Olisi mukava jatkaa työtä kanssasi.

Kesä terveisin
A-C

to 27. kesäk. 2024 klo 1.39 Minna Innala sivustolta Liike Nyt Nettiparlamentti <notifications@liikenyt.discoursemail.com> kirjoitti:

Hei,

Oletteko laittaaneet ehdotuksenne info(at)liikenyt.fi sähköpostiin? Listalle on lisätty ainoastaan sinne tulleet ehdotukset, kuten sivun yläosassa on ilmoitettu käytännöksi.

Pasi Hautala on tämän viestin teille lähettänyt ja samalla itselleni on tullut kopio viestistä. Tuntuu että moni muukin viesti jää unholaan, eikä niihin reagoida.