Tampereen pormestarikoalitio

“Tampereen pormestarikoalition muodostavat tulevalla valtuustokaudella kokoomus, sdp, vihreät, keskusta ja kristillisdemokraatit. Perussuomalaiset jätettiin ja vasemmistoliitto jättäytyi koalition ulkopuolelle.” Aamulehti 6.7.2021

Mitä mieltä olette? Onko hyvin ja demokraattisesti toteutettu?

Kokoomuksen Anna-Kaisa Ikonen toivoo, ettei syntyisi hallitus-oppositio asetelmaa koalitiossa olevien ja ulkopuolella olevien välille? Miksi ei syntyisi? Onko mielestänne tämmöisen välttäminen edes mahdollista, jos vihreiden Olga Haapa-Aho jopa toivoi, ettei joudu tekemään perussuomalaisten kanssa yhteistyötä?

Jos vihreiden perusajatus alkujaan on “heidän kanssaan emme yhteistyötä tee”, niin mihin se muuttuu? Odotan mielenkiinnolla vihreiden “pyrimme yhteistyöhön” käytännön toteutumista seuraavat 4 vuotta.

Vasemmistoliitto ilmoitti itse jäävänsä “oppositioon” eli heillä on kertomansa mukaan jo selkeästi eriäviä mielipiteitä koalitiossa istuvien välillä. Tässä on jo “eipäs-juupas” asetelma valmiina.

Sdp olisi halunnut, että Lauri Lyly jatkaa pormestarina. Hyvä ettei jatka, 4v. riittää siihen hyvin ja sitten “vallanvaihto”.

Koalitiossa olevilla on nyt 50 valtuutettua, perussuomailisia jäi ulos 10 ja vasemmistoliittolaisia 7.

Mutta edelleen samoja valtuutettuja vuodesta toiseen, samat ideologiat, kaverit ja periaatteet. Tunkkaista.

Valta pitäisi jakaa tasaisesti kaikkien kesken, kaikille tasaisesti “pomon” paikkoja.

Pystyykö edes koalitio keskenään yhteistyöhön, jos jättävät ulos ryhmiä, joiden kanssa eivät ainakaan pysty yhteistyöhön?

Mitä kuntalaiset ajattelette? Millainen “hallitus” meillä nyt on?

Jos tämmöinen koalition muodostaminen on pakkomielle, millaisen olisit itse rakentanut?

Minun vaihtoehto: Kokoomus, Kdp, Keskusta, Perussuomalaiset, Liike Nyt (tietty :wink:)

1 tykkäys

Ehdottamallasi oikeistokoalitiolla olisi vähemmistö valtuustossa, eli se olisi tarvinnut joitakin hajaääniä tai ainakin hiljaisen hyväksynnän muilta puolueilta.

Olen kyllä kanssasi samaa mieltä siitä, että kaupunkien ja kuntien politiikassa on turhaa ja ehkä jopa hieman haitallista apinoida eduskuntaa ja enemmistöhallituksia. Luottamustoimien jakaminen suhteellisesti ryhmien kesken olisi toiminut ihan hyvin.

1 tykkäys

mä tietysti toivon että Liike Nyt olisi syönyt SDP:n ääniä pois ja paljon :grinning_face_with_smiling_eyes: sit oltais enemmistö :muscle:

mutta just oikein ilmaistu toi, suhteellisesti ryhmien kesken.