Ratikka liikkuu Tampereella jo testien ja opetusajojen muodossa. Jatkosta puhutaan ainakin Pirkkalan ja Kangasalan suuntaan. Pitäisikö reittiverkostoa laajentaa ympäristökuntiin? Mitä hyötyjä tai haittoja se toisi?
Eipä kai siitä mitään haittaa ole. Itse liputan tietenkin Ylöjärven linjan puolesta. Mäkkylään ja Teivoon on tulossa kovasti uusia asuntoja ja Lielahti menisi minusta jopa tuon nykyisen Lentävänniemen linjan ohi tärkeydessä.
Kannatan ratikan jatkosuunnitelmia.
Ensimmäinen vaihehan ei käytännössä palvele lainkaan Kangasala-Pälkäne suuntaa. Sairaalan alueella kukaan ei vaihda autosta ratikkaan, koska siellä on maksullinen pysäköinti ja muutenkin vaikeaa löytää tilaa. Sammokadun Prisman seutuvilla saattaisi löytyä ilmainen parkki, josta vaihtaa ratikkaan.
Kauempana löytyy park-and-ride-parkkeja, mutta ei varmasti saa suurta kannatusta vaihtaa autosta bussiin ja sitten vielä ratikkaan. Eli autoilu Tampereelle jatkuu ensimmäisen vaiheen aikana ennallaan.
Jos, ja toivottavasti kun, ratikka Kangasalle saadaan, ja sille toivottavasti hyvät pysäköintipaikat ja nopea yhteys Tampereelle, niin silloin on mahdollista saada käyttäjiä kauempaakin kuin vain reitin varrelta. Toivottavasti siis jatkoa tulee itäänkin päin.
Naapurikuntiin jatkaminen on hieman kaksipiippuinen asia.
Näen Pirkkalan ehdottomana jatkona, koska alue on jo valmiiksi tiivistä Tampereen osalta ja Pirkkalakin saadaan tiivistettyä riittävästi. Tällöin asiakas-/matkustajapohja on jo riittävän kustannustehokas jatkolle rakennettaviin kilometrehin nähden. Hieman samansuuntainen on myös Kangasalan suunta jos raiteet viedään myös Lamminrahkaa pidemmälle.
Ylöjärven suuntaan näkisin kuitenkin matkan kasvaessa loogisempana ja varteen otettavampana vaihtoehtona hyvin suunnitellun lähijunaliikenteen toimivampana mallina ja alueellisen kokoojaliikenteen busseilla. Perusteluna on tosiaan rakemtamisen kilometrikustannukset saavutettuun hyötyyn ja valmiiseen käyttäjänkuntaan nähden. Toki lähijunaliikenteessä on ongelmana Ylöjärven suuntaan hankala kannas ja muu junaliikenne, jolloin ajoittain aikataulujen sovittaminen saattaisi olla hankalaa. Oikorata ratkaisisi tämän ongelman ja reitti vapautuisi lähijunaliikenteelle paremmin käytettäväksi.
Alun perin olisin varmaankin vastustanut Ratikan rakentamista. Kumipyörillä ja sähköllä kulkevat kaupunkibussit voivat hyvinkin tulla kilpailukykyisiksi jo lähivuosina. Mutta kun Ratikka kerran päätettiin Tampereelle tehdä, niin pakkohan sitä on laajentaa. Omaa keskustaan kulkemistani Atalasta Ratikka tulee lähinnä vaikeuttamaan. Ei kuitenkaan mennä asioiden edelle. Ensin pitäisi päättää laajentamisesta Tampereen sisällä Linnainmaalle ja Lielahteen. Yhteyttä ympäristökuntiin kannattaa miettiä tarkemmin vasta, kun toimivuudesta esim. talvikelissä saadaan lisää kokemusta. Eikös tämä ole maailman pohjoisin raitiotie? Kalleimmaksi tulevat epäonnistuneet investoinnit.
Ja euroja jostain!