Vantaalaista ratikkasuhmurointia

Kansalaisten näkemyksillä ei ole juurikaan väliä, kun Vantaalla päätetään pienessä piirissä ryhtyä rakentamaan ratikkaa. On päätetty käyttää 20 miljoonaa ratikan suunnitteluun. Esittäessäni kriittisiä näkemyksiä asiaan, saan vastaukseksi selityksen, että varsinainen päätös ratikasta tehdään vasta vuonna -23.
Selitys on surkea ja koko homma tekee demokratialle pilkkaa. Ratikasta pitäisi tehdä kansanäänestys. Mikäli suurin osa Vantaalaisita äänestäjistä kannattaa ratikkaa, niin tehdään se sitten.
Minun on vaikea uskoa, että Vantaalaisten enemmistö kannattaisi ratikkaa, siksi tämä valittu menettely sapettaa. Kuka voi uskoa, että 2-3 vuoden työn ja 20 miljoonan kuluttamisen jälkeen päädyttäisiinkin siihen, että eipäs tehdäkään ratikkaa.
Jos joku perustelee suunnittelun aloittamisen tarvetta sillä, että tieto kustannuksista tarvitaan päätöksenteon pohjaksi, sanon: höpö höpö. Kustannusarvioksi riittää karkea laskelma.
Liike Nytin pitäisi vaatia kansanäänestystä ratikasta. Harmi vaan, että valtuutettuja ei ole – vielä.

8 tykkäystä

Tämä saattaa liittyä myös siihen, että Vantaan päättäjät haluavat autot pois, Joka paikasta. Mutta joka tapauksessa tuo ratikkakysymys kaipaisi lisäselvitystä ilman ennakkopäätöksiä. Onko tuo se linjaus, jonka ympärille kaupunkia lähdetään kehittämään jatkossa?
Minusta se tulisi olla lähtökohta jos ratikka yleensäkkään tarvitaan. En pidä ratikkaa mitenkään Vantaan kehityksen mittarina. Yhtä hyvin voimme miettiä, mikä olisi sellainen uusi nähtävyys Vantaalla, tai mitä kehittäsisimme sellaiseksi, jolla saisimme turistit houkuteltua Vantaalle.

Uskallanpa melkein väittää, että suurin osa länsi-vantaalaisista ei edes tunne kovin tarkasti koko ratikkahanketta. Silti he ovat yhtälailla maksamassa sitä, ja hyöty on pyöreä nolla. Myös kartoitus muista vaihtoehtoisista liikennevälineistä on ollut jokseenkin epämääräinen. En myöskään usko ratikasta tehtyihin matkustajamäärien arvioihin. Onkin mielenkiintoista nähdä, onko koronalla ollut pysyvämpiä vaikutuksia julkisten liikennevälineiden matkustajamääriin. Itse uskon että on.

Investoinnin hintalappu, arvio 393 milj. euroa on järkyttävä. Siihen voidaan suurella todennäköisyydellä vielä lisätä 10% budjetin ylitys. Vaikka koko potti ei tulekaan vantaalaisten veronmaksajien maksettavaksi, Vantaan nykyiseen alijäämäiseen talouteen suhteutettuna hanke on järjetön. Haluaisin nähdä hankkeesta tehdyt investointilaskelmat, jotta investoinnin rahoituspohja aukeaisi paremmin.

5 tykkäystä

Kysymys siitä, onko ratikkainvestointi perusteltu on ilman muuta relevantti ja keskeinen.
Kuitenkin jo ennen kuin siihen kysymykseen mennään, on syytä miettiä menettelytapoja, joilla tuohon kysymykseen ylipäätään haetaan vastausta. Nyt on siis valittu menettely, jossa veronmaksajia ei edes haluta kuulla tässä asiassa. Asia on tosiasiallisesti jo päätetty, vaikka muodollisesti väitetään, että siitä päätettäisiin vasta vuonna -23.
Kunnallinen demokratia siis ei toimi ja juuri tähän toivoisin Liike Nytin puuttuvan.
Ylipäätään yhteiskunnallisessa päätösten teossa on aina sama ongelma: siinä vaiheessa kun jostakin asiasta nousee kunnollinen julkinen keskustelu, on jo myöhäistä. Asia on jo päätetty ja juna kulkee jo. Kriittiset äänet eivät pääse julkisuuteen ajoissa ja siksi keskustelua asiaan ei ajoissa pääse syntymään.

2 tykkäystä

Hyviä näkökulmia Petri. Olen kanssasi täysin samaa mieltä, että tämän mittakaavan hankkeissa täytyisi aina kuulla veronmaksajien näkökulmaa asiaan. Ja kuten toteatkin, ”esiselvitykseen” käytetyn rahapotin jälkeen tuskin kenelläkään on kanttia todeta että ei toteuteta. Siinä vaiheessa suunnitelmat ovat jo pitkällä.

2 tykkäystä

Periaatteessa ratikka idea on hyvä sivuttaisliikenteelle, mutta varmaan pitäisi selvittää todellinen tarve missä se kulkisi ja onko olemassa muita hyviä keinoja kehittää julkista liikennettä.

1 tykkäys

Rata tekee turhan käännöksen lentokentälle, jonne pääsee jo junallakin. Mielestäni olisi parempi jatkaa Myyrmäen kautta kohti Espoota.