"Toimivat kyläkoulut kuuluvat sivukylien maalaisidylliin ja ovat siten myös kylien sydän."

Uuteen valtuustoon tarvitaan myös koulujen toimintojen puolustajia ja kyläkoulujen puolesta toimivia luotettavia päättäjiä.

Itse olen ammatiltani koululaisten aamu- ja Iltapäivätoiminnan ohjaaja. Olen Oulun aikaan työskennellyt eri kouluilla erityislasten henkilökohtaisena koulunkäynninohjaajana sekä apip-toiminnan ohjaajana. Nyt olen eläkeläinen.

Olen syvästi järkyttynyt, kuinka viedään työsopimuksia määräaikaisena, joka jatkuu ja jatkuu. Kesän ajat ovat useimmiten työttömänä. Miksi ei välitetä ohjaajien työn tärkeydestä?

Työskentelimme opettajien parina ja usein valmistimme myös oppitunteja sekä olimme koululaisten kanssa myös välitunneilla. Sijaitsimme usein myös opettajia ja palkkaus oli niiltä tunneilta epäpätevän sijaisen palkka. Palkkaus on ohjaajien työmäärään nähden törkeän huono.

Usein myös joutui kotona vielä tekemään ylimääräisiä töitä kuten opettajatkin, kun työtunnit eivät riittäneet päivisin. Usein joutui myös selvittämään päivisin kiusaamistilanteita.

Itse näin kouluilla varsinkin maanantaisin koululaisilla todella suurta levottomuutta, rauhattomuutta jopa aggressiivisuutta sekä nälkää. Huono viikonloppu kotona oli syynä usein, kun keskusteltiin oppilaiden kanssa.

Mammuttikouluilla hiljaisemmat ja arimmat oppilaat jäivät usein huomioimatta ja tukematta, koska oli oppilaita joiden kanssa sai olla, ettei sattunut mitään vahinkoa. Pienillä kouluilla ehti tukea kaikkia tasapuolisesti.

Huomioitavaa on myös se, että jos joltain koululta sai tietoa kysyttäessä “onko koululla kiusaamistapauksia tai miten paljon ja miten ollaan täällä suhtauduttu ja hoidettu asiat?”. Jos vastauksena oli, ettei täällä ole lainkaan kiusaamisia ilmennyt, niin silloin niitä ei ole huomattu ja kiusaamista oli joka nurkan takana. Sellaista koulua ei ole jossa kiusaamistapauksia ilmenee!

Eli tällä kirjoituksella on tarkoitus, että huomioidaan opettajien lisäksi koulunkäynnin ohjaajien sekä aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajien tärkeys eri kouluilla ja koululuokissa. Meille on koulumaailmaan suuri luotto, kuten pitääkin olla.

Pyydän kuitenkin huomioimaan kodeissa sen, että koulu ei ole se lapsen kasvattaja, vaan se kasvatus ja hyvien käytösten oppi kuuluu kodille. Toivon käsi sydämellä, että nähdään henkilökunnan riittävyys suuremmalla kapasiteetilla eikä sinne osoiteta höyliä yhtään.
Pienillä kouluilla lapset tuntevat henkilökunnan ja päinvastoin. Meillä on Pudasjärvellä vielä muutama kyläkoulu jopa tunturikoulu Syötteellä. Kun annamme niistä kyläkouluista lisää tietoa ympäristölle, joissa lähikoulu toimii, silloin myös saamme uusia perheitä alueellemme.

Älkäämme siis alas ajako kyläkouluja! Toimivat kyläkoulut kuuluvat sivukylien maalaisidylliin ja ovat siten myös kylien sydän. Turvaamalla koulut elävöitetään kylämme.

1 tykkäys