Yrittäminen tutuksi nuorille

Hei! Minä haluaisin avata keskustelun jonka ideana olisi, että miten Liike nyt voisi vaikuttaa, että saataisiin nuoria innostumaan yrittämisestä eikä pelkäisi aloittaa. Nykyään on helppo alkaa esimerkiksi kevytyrittäjäksi. Eikä siinä tarvita edes liikeideaa vaan voit aluksi myydä omaa ammattitaitoasi. Sitä kautta oppii yrittämisen ja voi halutessaan laajentaa.

Haluaisin mielipiteitä/ehdotuksia.

6 tykkäystä

Hyvä ja tarpeellinen idea. Omalla kotipaikkakunnallani on toiminut siten, että yrittäjyydestä kiinnostuneet opettajat ovat olleet yhteyksissä tuntemiinsa yrittäjiin ja yrittäjäyhdistykseen, ja myös toisin päin. Tunneille pääsee kertomaan oman yrittäjätarinansa, markkinoinnista, asiakaspalvelusta tai muusta yrittäjyyteen liittyvästä aiheesta kuten opettajan kanssa edeltä sovitaan. Kevytyrittäjyys olisi hyvä aihe. Yhtenä yhteistyökanava on myös nuorisovaltuusto, jos sellainen paikkakunnalla toimii.

En tiedä miten poliittisen puolueen edustamiseen suhtauduttaisiin. Jotain tiettyä yritystä tai sen tuotteitakaan ei saa mainostaa, esim. yrityksen logolla varustettuja heijastimia ei ole saanut koululaisille antaa. Yleisellä tasolla on voinut yrittäjyydestä kuitenkin kertoa. Olen käynyt pari kertaa pitämässä tunnin IT-alan yrittäjyyteen liittyen. Myös urheiluvälinekaupan, autohuoltamon ja kuntosalin yrittäjät ovat vierailleet kouluissa kertomassa yrittäjyydestä.

1 tykkäys

Juuri näin. Perustulo olisi mielestäni myös hyvä idea, olettaisin, että se vähentää myös paperitöitä ynnä muita ja sitä on yksinkertaisempi hakea. Perustulo tulisi kuitenkin olla niin, että raja menee jossain ettei suurituloisimmat sitä saa kun eivät sitä tarvitse.

Ja tuo on erittäin hyvä, että kouluissa yrittäjyydestä puhutaan. Ajattelisin, että nämä asiat tulisi tehdä selväksi kun puhutaan nuorille yrittäjyydestä.

Arvonlisäveron alarajahuojennus

Toiminimi yrittäjät joiden liikevaihto jää alle 30 000 euroon ovat oikeutettuja arvonlisäveron alarajahuojennukseen. Alarajahuojennus on tehty tukemaan pienellä liikevaihdolla toimivia yrittäjiä, tarjoten heille huojennusta tilitettävästä arvonlisäverosta.

Ja myös se, että saa starttirahaa.

Se, että ihmiset alkaisivat yrittäjiksi enemmän toiminimillä on myös mielestäni suunta vapaampaan markkinatalouteen

Ja yrittäjyyden aloittamisesta Liike voisi puhua somessa mm. YouTube kanavallaan ja innostaa sitä kautta yrittämiseen ruohonjuuritasolla.

Oikein relevantti asia. Olen itse matkailuteollisuudessa ja nyt on riski että palveluinfra sulaa. 30 % meidän alan työvoimasta on alle 26 v ja se luku ei taida sisältää vuokratyövoimaa mikäli olen ymmärtänyt oikein. Olen kuitenkin hieman eri mieltä että ei tarvitse liikeideaa - kyllä ammattitaidonkin myymiseen sitä tarvitaan hieman - mutta ei toki mikään show stopper. Hyvä aihe - ja kaikkialla maailmassa trendit menevät mikroyrittämiseen. Minusta jos tuohon saadaan rohkaisua kaupungin puolelta niin sopisi hyvin Liike Nyt pirtaan. Jatketaan tästä.

1 tykkäys

Yrityksellä pitää aina olla liikeidea. Se, että osaa jotain (“voit aluksi myydä omaa ammattitaitoasi”), jolla voi tehdä liiketoimintaa on jo se liikeidean perusta.

1 tykkäys

Itse näin nuorena näen, että yrittämisen pitäisi olla houkuttelevaa. Vaikka olisi perustulo (hyvä idea) ja hyvä liikeidea, ei ole järkevää lähteä yrittäjäksi, jos Suomessa ei ole siihen kunnon kannustimia. Kannustimilla etenkin tarkoitan ilmapiiriä, verotusta. Samat asiat tulevat vaivaamaan nuoria yrittäjäksi lähtemisessä kuin nykyisiä olemassa olevia yrityksiä Suomessa. Lisäksi näen, että erityisesti toisen asteen tutkinnossa tulisi opettaa talousasioita ja miksei jopa järjestää yrittäjyys kursseja? Ehkä tätäkin kautta nuorten kiinnostus heräisi, kun perusasioista tiedettäisiin.

Yksi idea, mikä mieleeni juolahti olisi, että nuoret yrittäjät saisivat alkuaikoina verotuksessa tehdä vähennyksiä. En tiedä voisiko käytännössä toimia, mutta ainakin tämä saattaisi kannustaa lähteä yrittämään ja luultavasti helpottaisi alkuajan toimintaa. Mitä mieltä olette, voisiko edes toimia?

Enemmän yritys- ja sijoitustietoutta nuorille. Yrittäjät pitävät kunnat pystyssä, duunarit kiireisinä ja kuluttavaisina.

Pieni riski on aina olemassa ja liiketoimintasuunnitelma on aika olennainen osa yrityksen perustamista - oli sitten kevytyrittäjä, toiminimi tai osakeyhtiö. Pitää miettiä missä on hyvä ja mitä tekee, miten mainostaa, mistä asiakkaita ja millä hinnalla.

Kouluissa olisi hyvä olla pienesti yrittämisestä ja sijoittamisesta. Varsinkin jälkimmäinen voi olla nuoren yksi tärkeimmistä päätöksistä mitä näin vanhana todellakin arvostaisi. Minulle ei kukaan opettanut yrittämisestä tai sijoittamisesta, mutta olisin kyllä arvostanut suuresti näin jälkikäteen kun asioita miettii. Nuoren olisi hyvä tehdä “leikkiyritys” ja tutustua sen kautta mitä kaikkea yrittäminen sisältää.

Perustin oman yritykseni, toiminimen, vuonna 2016 ja tänä vuonna siirryin lähes samalla nimellä osakeyhtiöksi. Tulot ovat vuosittain kasvaneet, mutta valitettavasti vielä on ihan liian pientä toimintaa - tosin yksin kun pyörittää kaikkea, niin ei oikein kerkeä töitäkään enempää tehdä.

Osakeyhtiössä voi helposti fiksata ensimmäisinä vuosina lopputulosta niin, ettei verottajalle jää mitään. Firman kautta voi ostaa puhelimet, tietokoneet ja muut mukavuudet sekä maksaa palkkana kaiken ylimääräisen. ALV pitää maksaa aina.

Itse olin noin 15 vuotta yrittäjänä, myös muutama työntekijä oli, mutta omille lapsilleni en ole todellakaan sellaista sanonut, että rupeaisivat yrittäjiksi! Pitkiä päiviä, paljon vastuuta, veroja ym. kuluja sekä hirmuisesti vaivaa…
Tällainen koulutus olisi ollut aiheellinen silloin.

1 tykkäys

Hei, maiden kulttuurit ovat erilaisia ja aina voi miettiä eroja ja mistä ne johtuvat. Olen tehnyt Islannin kanssa paljon töitä ja muistan muutamien vuosien takaa vertailun että 26 % Islantilaisista yliopiston opiskelijoista pitivät yrittäjyyttä keskeisenä vaihtoehtona - luku muissa pohjoismaissa oli selkeästi alle 10 % - ja jos jollain verkostossa ajantasaista tietoa voi olla hyödyllinen.

En koe nykyisessä Suomessa yrittäjyyttä mahdollisuutena. Ehdot, rajat ja velvoitteet ahdistavat ja rajoittavat tervettä kilpilua sekä yrittäjyyttä. Suurin työ tulevaisuudessa on tehdä uudet normit yrittäjyydelle.

Hyvä keskustelunavaus. Haasteena on juuri se, miten nuoret saadaan innostumaan yrittämisestä, rohkeus aloittaa ja miten kynnys aloittamiselle saadaan madallettua sekä alkutaipaleen riskit minimoitua/hallittua. Kun päätös yrittäjyydestä ja liikeideasta on syntynyt eteneminen on jo helpompaa. Apua saa vaikka Suomen yrittäjät ry:stä, liittymällä paikallisyhdistykseen ja lähtemällä sen toimintaan mukaan asiat lähtevät rullaamaan.

Suomen Yrittäjillä on myös erikseen Nuoret Yrittäjät, joka on suunnattu nuorille, aloittaville ja yrittäjäksi haluaville opiskelijoille. Myös yksinyrittäjille on omaa toimintaa, ja näiden avulla syntyvät tarvittavat verkostot nopeasti. Esim. paikallisyhdistyksen puheenjohtajaan voi olla yhteydessä aluksi, itse toimin Outokummun Yrittäjät ry:n puheenjohtajana.

Tervetuloa mukaan Suomen suurimpaan yrittäjien omaan järjestöön!

1 tykkäys

Hyvä idea jota kannatan.
Yrityksen aloituskynnystä madalletaan kansalaispalkalla, joka toimii myös sosiaaliturvana.
Aloittavalla yrittäjällä on monesti myös sosiaaliset paineet (oma kokemus). Häpeän pelko epäonnistumisesta ja ympäristön säälivä huomio.
Kouluihin työharjoittelu valinnaiseksi aineeksi.

Virossa alvin alaraja 40 000 €, miksi ei meilläkin voisi olla sama? Viron verotus kaikin puolin paljon kannustavampaa niin yritystoiminnan aloittamiseen kuin sen laajentamiseen (tuloksen verottaminen). Kustannukset alhaiset ja päättäjien asenne yritystoimintaan kannustavaa. Tässä olisi hyviä kannusteita myös Suomeen.