Aluevaalit / Kanta-Häme

Ehdokkaiden ja aktiivien esittäyminen.

Kysyttävää aluevaaleista?

Miksi äänestää? Uskotko demokratian toteutumiseen vaaleissa vaikka yksi kunta saisikin enemmän valtuutettuja ja toiset kunnat ei yhtäkään?

Esittäydyn tässä, numeroni on 84. Olen Rafael (Sävel) Hellsten.
Olin mukana jo Hämeenlinnan kuntavaaleissa 2021, en tullut valituksi, mutta kokemus on aina hyväksi.

Aluevaaleissa esiinnyn verotuksen ja valtiontukien
asiantuntijana. Olen myös kriittinen, koska ilmeisesti hyvinvointialueelle valitaan johtajiksi niitä samoja, jotka ovat tähänkin asti olleet kyvyttömiä hillitsemään kustannuksia tai kohtelemaan perushenkilökuntaa asiallisesti.

Hyvinvointialueen valtuustossa tarvitaan siis ainakin yksi, joka
osaa ajatella numeroilla ja vaatia selkeitä raportteja kustannusten välttämättömyydestä sekä johtajien määrästä. En tunne sinänsä sote-alaa, mutta luen numeroita sujuvasti, olen tilastotieteilijä (myös matemaatikon koulutus). Onko toisaalta lääkäri aina paras koulutus ison sote-organisaation johtoon?

Lisäksi olen lopputyötä vaille valmis julkisoikeuden maisteri (HTM). tunnen kuntalain ja nykyiset hyvinvointialueen lait. Ainakin yksi sellainenkin tarvitaan valtuustossa etteivät ne uudelleenvalitut johtajat vie kuin pässiä narussa. Esimerkiksi nykyiset sairaanhoitopiirit toimivat melkeinpä röyhkeästi, kuin valtio valtiossa ja niiden poliitikkovaltuutetut ovat vain kumileimasimia.

2 tykkäystä