Hei hei boomeri... ja kaikki muut nettirajoitteiset

Luin hetki sitten vanhemman rouvan kirjoituksen siitä, kuinka hankalaa on, kun kaikki perustuu siihen, että osaat ja pystyt käyttämään nettiä, älypuhelimia yms., sekä toisen kirjoituksen, onko oikein, ettei perustoimeentuloon kuulu kuitenkaan kyseiset vempeleet. Tähän asiaan liittyen olen taistellut kolmisen viikkoa Kelan kanssa läheiseni puolesta, valtakirjalla tottakai.

Perustoimeentulotuki ja asuminen, sitä kuvitteee että ne on asioita jotka Suomessa kuuluu kaikille - tai ainakin itse olen kuvitellut. Läheinen joutui törkeän ryöstön uhriksi, meni kaikki. Onneksi kotivakuutus yms muut oli kunnossa, ja sairaalassa sai mainiota hoitoa - voisiko sanoa, että oli onni, että tuli ryöstetyksi lähellä keskusssairaalaa soteuudistuksen tässä vaiheessa?! Mutta sittenpä tuli hetki, kun Kelalle piti toimittaa tiliotteet tukia varten, kuten joka kuukausi. Kolme viikkoa soittelin Kelaan, ja palvelu oli kyllä ystävällistä, ensimmäisessä puhelussa neuvottiin hakemaan tuki paperilomakkeella ja kertomaan, ettei saa nyt tiliotteita. Mutta sen jälkeen alkoi se byrokratia, kun aina uusi virkailija halusi ne tiliotteet. Kun kerroin, ettei niitä saa pankista, koska ei henkkareita, neuvottiin automaatille. Kun kerroin, ettei pääse automaatille, koska ei ole korttia (Posti kadotti PIN-koodin, joten kortin saapumisen jälkeen piti vielä pyytää uusi PIN, joka sekin olisi jo tarina kerrottavaksi), neuvottiin verkkopankkiin. Kerroin, ettei verkkopankkiin pääse, koska henkilön tiedoissa on väärä puhelinnumero, jonne menee vahvistuskoodi, ja sitä ei pankki vaihda, koska ei ole niitä henkkareita. Tätä oravanpyörää pyöriteltiin puhelu toisensa jälkeen eri suuntiin. Nyt en tiedä, tuliko vuokra maksettua ja saiko läheinen tukensa, kun en enää jaksanut ja pystynyt soittamaan ja selvittämään - yksinkertaisesti loppui voimat. Laki määrä hänelle kuitenkin asunnon, joten jos jää vuokrasta osa maksamatta, niin kaipa tuon loppupeleissä Kela jostain maksaa, mene ja tiedä.

Tässä samalla meni pankkitunnukset jumiin lapselta, ja lähdettiin pankkiin selvittämään. Ei ollut tajunnut käydä pankissa 2kk sisällä täysi-ikäistymisestä, joten siinä syy. No ei paha, kyllähän ne vapautetaan - piti vaan ensin mennä valokuvaan ja sen jälkeen hankkia passi, ja nyt odotellaan 1-2 viikkoa passia, että pankki, jonka asiakas lapseni ollut yli 10 vuotta, pääsee todentamaan henkilöllisyyden, ja sen jälkeen avataan pankkitunnukset uudelleen. Siihen saakka saa laskut kerääntyä Omapostiin ja muu tunnistautumista vaativa asioiden hoito on jäissä. (En tiedä, olisiko se lapsellani ollut ajokortti riittänyt ennen sen 2kk määräaikaa pankissa tunnistautumiseen ja tunnukset olisi jääneet lukkiutumatta - jos olisi, niin en näe mitään logiikkaa tässä…)

Onhan se hyvä että edistys edistyy ja meillä on hyvät nettipalvelut. Mutta aika haavoittuvat ne on, lapseni ei nyt pysty ostamaan esim junalippua muualta kuin Ärrältä, eli yöaikaan ei matkustella ex tempore. Ja jos sinut ryöstetään, toivottavasti rosvo on niin kohtelias, että jättää edes henkkarit.

Tässä taistellessa on tullut monta kertaa mieleen, että kuka taistelee niiden vanhusten puolesta, joille ei nämä asiat ole niin tuttuja? Tai niiden puolesta, joiden koti on katu, ja omaisuus kulkee muovipussissa? Nyt kaikki palvelut rakentuvat sen varaan, että olet kykenevä käyttämään erilaisia nettipalveluita ja sinulla on voimassaoleva passi/henkkarit sekä pankkikortti. Onko se ihan ok, että jos sinut ryöstetään, niin sen lisäksi että menetät kenties terveytesi ja turvallisuudentunteesi, joudut byrokratian rattaisiin ja mahdollisesti menetät sen takia jopa asuntosi, jos väsyt taisteluun ja nostat kädet pystyyn? Aika huonosti Kela ja pankki olivat varautuneet poikkeustilanteeseen, joka kuitenkin voisi sattua kenelle meistä tahansa.

7 tykkäystä

Kiitos Senja hyvästä huomiosta - mielestäni meillä tässä yhteiskunnassa tulee olla kaksi kaistaa asioiden hoitoon. Digipalvelut niille jotka sen taitaa ja tukeva- sekä ohjaavakaista niille joille nämä uudistukset ovat liian haastavia. Henkilökuntaa on tässä maassa riittävästi tämän tason palveluun, emme voi olettaa että kaikki näihin uudistuksiin kykenee. Tämä tulisi ottaa myös huomioon tässä meidän uudessa moderneimmassa puolueessa heti alkuaskeleilla. Ikääntyviä ja tukea tarvitsevia on paljon ja varsinkin määrä ikääntyvien osalta on suuressa kasvussa. Digitalisaatio on mahdollisuus palvelusektorin kehittymiseen mutta se ei saa olla ainut vaihtoehto.

7 tykkäystä

Samaa mieltä siitä että digitalisaatio ei saa olla ainoa keino varsinkaan julkishallinnon palveluiden käyttämiseen, tärkeimpänä perusteena se, ettei kaikilla ole taitoa käyttää niitä mutta toisena perusteena se, ettei kaikilla ole myöskään varaa hankkia tarvittavia laitteita (älykännykkää, tietokonetta jne.) ja lisäksi huomioitava sekin, että vaikka tänä päivänä julkishallinnon palveluiden pitäisikin olla saavutettavia, silti myös erilaiset rajoitteet voivat edelleen hankaloittaa digitaalisten palveluiden käyttöä - ehkä sokeat osaavat hyödyntää ruudunlukuohjelmia jne, mutta kun itse työn takia niitä joskus on joutunut testaamaan, eivät ne ainakaan minusta mitenkään helppoja ole eli hyvin vaikea seurata sivuja pelkän kuullun (luetun) perusteella puhumattakaan että osaisi sen jälkeen käyttää niitä sivuja (läheskään samalla tasolla kuin näkevänä niitä osaisi käyttää - ja kun niiden käyttö voi olla jo näkevällekin varsin hankalia byrokratian ja toki myös osittain sivujen suunnittelun takia).

Ja lisäksi voi tosiaan tulla vastaan niitä muita hankaluuksia - niistä yhtenä myös esimerkiksi minua kauhistuttanut henkilökortit - esimerkiksi niiden uusimisen hinta. Vaikka itselle se hinta nyt ei ole rajoittava, niin kuitenkin tulee mieleen, että on se 50 euroa (+ passikuvat jne,) kerran 5 vuodessa uusittavasta henkilökortista varmaan joillekin melko iso raha - ja jos vielä siihen lisää sen, että voi viedä kuukausia, ennen kuin saa palveluajan sinne poliisille. Eikä se nyt muutenkaan välttämättä kovin helppoa ole - kun ensin pitää hankkia ne kuvat, sitten käydä poliisiasemalla (ainakin joskus - netin kautta taitaa onnistua vain joka toinen kerta) ja sitten käydä hakemassa kortti jostain ties mistä (joka voi todella olla sellaisen matkan päässä, että on oltava auto jotta saa sen noudettua sieltä R-kioskilta tms.) ja kun kaikki eri aikaan. Kaikilla kun ei ole sitä autoakaan eikä sitä R-kioskia kävelymatkan päässä, eikä sitä julkista liikennettä. Eli oikeasti saattaa joutua noitakin reissuja järjestelemään.

5 tykkäystä

Totta Tarja puhut. Kuopiossa varasin aikaa, oli saatavissa kuukauden päähän siinä vaiheessa. Lähetin lapsen ilman ajanvarausta, kun asialla oli kiire. Jos olisin lähtenyt mukaan, olisi se puolestaan vaatinut joustoa työnantajaltani.
Asiat voi kuulostaa helpolle, ”mene poliisilaitokselle ja hae henkkarit”, mutta ei se käy käden käänteessä ja kaikki eivät pääse sinne kesken työpäivän jonottelemaan. Suomi pyörii kuitenkin aika pitkälti joko palveluajalla ma-pe 8-16 tai netissä.

3 tykkäystä

Hei senja! Minulla on kokemusta toimiessani digikummina ja tietotekniikan opettajana vastaavista vaikeuksista. Olisin liittänyt mukaan oman kirjoitukseni, mutta se on ensin vaihdettava kuvatiedostoksi, koska näyttää sille että vain kuvan voi lisätä liitteeksi. ( Puute sivustolla). Teen kuvan ja liitän sen sitten.

1 tykkäys

Kiitos Timo! Hyvä kirjoitus, osaako joku Nytin it-puolelta sanoa saisiko kuvaa liitettyä tänne?

Timo siis kertoi törmänneensä digikummina siihen, kuinka paperisia lomakkeita täytettäessä tukihenkilö pystyy auttamaan esim vanhempia ihmisiä hakemuksissa.

Tästä tuli mieleen nyt jo edesmenneen mummini tapaus. Hän oli näkövammainen (paitsi omasta mielestään ei, kun toisella silmällä erotti valon…) Oli sitten poikennut antikvariaattiin kysymään jotain kirjaa. ”Rouva on hyvä ja katsoo netistä!” oli ohjeistettu. Onneksi rouva otti sen huumorilla…

Tunnistan tämän haasteen myös oman äitini kohdalla. Hänellä ei ole kyvykkyyttä hoitaa itse asioitaan huonontuneen toimintavalmiuden vuoksi.

Teen osittain vapaaehtoistyötä ikäihmisten parissa. Pyrin auttamaan siinä, että ikäihmisillä olisi paremmat valmiudet hoitaa omia asioitaan. Opetan siis sivutoimisesti Mukanetti yhdistyksessä digitaitoja ja näiden valmiuksien vahvistaminen ja toiminnan ylläpito tulee omanaan myös kantava teema aluevaaleissa. Maailma digitalisoituu, mutta kukaan ei kyseenalaista sitä, millä taidoilla kansalaiset netissä asioitaan hoitavat. Osittain vielä pakotetusti, kun muuta palvelua ei ole tarjolla.

Jatkossa on hyvin epävarmaa, kuka rahoittaa Mukanetin kaltaista toimintaa. Nyt se on ollut kaupunki ja STM, mutta jatkosta ei kenelläkään ole kuin arvailuja.

2 tykkäystä

Antikvariassa oli ihmisläheistä palvelua. :frowning_face:
Ikäihmisten ja rajoitteisten asemaan ei osata asettua … ei empatiakykyä.

Kuvan voi yrittää tänne liittää vanhalla keinolla:

  • tallenna ensin kuva työpöydällesi
  • sen jälkeen, napsauta (kun olet avannut viesti-ikkunasi) yläpalkissa valokuvan symbolia ja liitä kuva tekstiisi