Helsinki ja Suomi tarvitsee matkailua

Helsinki tarvitsee matkailua – mutta aliarvioimmeko yhä sen merkityksen ?
Meillä ei ole varaa menettää matkailutuloja ja palvelualan infrastruktuuria, ja siksi ne on varmistettava ja minua kiinnostaa Nyt aktiivien näkemys tähän.

Matkailu luokitellaan liian usein olemaan vain osa vapaa-aikaa ja huvia. Kyse on elämänlaadusta, ja sisällöstä, josta kaupungin asukkaat haluavat, ja mistä vierailijat saavat nauttia. Matkailun keskeinen rooli ja sen merkitys viihtyvyyteen ja sosiaaliseen kanssakäymiseen unohtuu usein. On kiistatonta, että matkailu työllistää ikään, sukupuoleen ja koulutukseen katsomatta laajasti ja tuo verotuloja meille. Suomessa toimiala työllistää n. 150.000 josta 40 % pääkaupunkiseudulla. Työvoimasta n. 30 % on alle 26-vuotiaita nuoria.
Ravintolat, kulttuuritapahtumat, kuljetusyhtiöt, majoituselinkeino, aktiviteetti – ja luonto-oppaat, isännät, design kauppiaat, taiteilijat ja kohtaamisten kautta kaupungin vieraanvaraiset asukkaat ovat kaikki osa palveluiden rakennetta. Verkostoluonteen vuoksi sitä on vaikea verrata moneen perinteiseen teollisuuden alaan. Jos tämä on syy siihen, toimiala ohitetaan usein eikä siihen investoida riittävästi, on korkea aika tehdä muutos.
Helsinki linjaa selkeästi ja kunnianhimoisesti kaupungin asukkaiden viihtyvyyden, kestävän kehityksen ja halunsa olla kansainvälinen edelläkävijä. Kaupunkilaiset pitävät matkailun hyötyjä merkittävästi suurempina kuin sen mahdollisia haittoja. Tämä on hyvä lähtökohta.
On korkea aika, että toimialan merkitys ymmärretään paremmin. Se tulee ottaa kansallisessa ja alueellisessa päätöksenteossa vakavasti ja vahvasti huomioon. Suomen matkailun tulot 2018 olivat n. 16 mrd., josta kansainvälinen tuontiin verrattava tulo oli n. 5 mrd. ja liikevaihtoverot maksetaan Suomeen, toisin kuin vientiteollisuudessa yleisesti.
Helsinki on matkailun veturi Suomessa, ja koska erityisesti työ - ja kokousmatkailun osuus on suuri. Suomen matkailun kokonaistuloista n. 8 mrd. kohdistuu Helsinkiin ja Uudenmaan alueelle. (TEM 11-2020)
Talous on vain yksi mittari – mutta juuri siksi matkailuun tulee investoida suhteessa sen tuomaan lisäarvoon. Nyt rajoitusten ja viruksen hallinta vie kaiken energian. Kaupungin on nopeasti linjattava resurssit ja paras strategia nopeaan palautumiseen. Helsingin kansainvälinen ja kotimainen positio varmistetaan parhaalla tarjonnalla, vahvalla markkinoinnilla ja että vieraat kokevat olevansa tervetulleita.
Kansainväliset ja kotimaiset matkailijat arvostavat Helsinkiä ja haluavat maksaa käyttämistään palveluista, kun tämä vain ymmärretään ja siihen annetaan mahdollisuus. Matkailu tukee Helsingin kaupungin jo verovaroin rahoitettua perusrakennetta, ja on juuri se tarvittava lisä, jotta yhtälö toimii.
Pekka Mäkinen

4 tykkäystä

Kiitos Pekka hyvästä alustuksesta tärkeän asian osalta!

2 tykkäystä

Ainoastaan ulkomaan vientikaupasta ja matkailusta tulee uutta tuoretta rahaa Suomeen.
Suomeen suuntautuvasta matkailusta tulee rakentaa yksi uusi talouden tukijalka.

4 tykkäystä

Matkailutuotteiden muotoilu opettaa myös ymmärtämään muita kulttuureita ja arvostamaan erilaisuutta.

Kaiken Suomelle rahaa tuovan toiminnan toimintaedellytyksiä tulee tarvittaessa tukea, jos ne tarvitsevat tukea. Ideologiat hiiteen, jos jokin kannattaa niin siihen tarvittaessa panostetaan.

Noin on, kaikkea vientitoimintaa pitää käsitellä yhdessä yhtenä kokonaisuutena. Matkailu ei ole sen tärkeämpää kuin mikään muukaan vientitoiminta. Vientitulot ovat aivan yhtä tärkeitä tulivat ne mistä tahansa. Tukitoimilla ei Suomesta tehdä menestyvää matkailumaata, päinvastoin Suomi muutetaan tukibyrokratiaksi. Tukitoimilla ei voi kilpailla muita maita vastaan.

Jos nyt aikuisten oikeasti halutaan, että yritystoiminta mukaan lukien vientitoiminta ja matkailuala Suomessa nousisi lentoon niin yritysveroja pitää keventää kauttaaltaan. Suomesta pitää luoda Euroopan paras alusta jossa toimia yrittäjänä. Tämä tarkoittaa verotasojen massiivista laskemista. Ja kaikki tämä on tehtävissä supistamalla julkisen sektorin hallintoa ja karsimalla humpuuki toimintoja julkiselta sektorilta.

On aivan turhaa (suorastaan lapsellista) julistaa, että Suomesta tehdään matkailun tukijalka jos ei edes sitä tosiasiaa tajua, että kaiken estää Suomen korkea verotus ja valtava byrokratia. Lausumilla, julistuksilla ja avustuksilla ei saada aikaan muuta kuin byrokratiaa. Massiivisilla veronalennuksilla ja valtavalla byrokratian karsimisella saadaan tuloksia. Mutta näitä perustotuuksia ei ymmärrä ellei itse ole toiminut yrittäjänä vientisektorilla. Palkolliset ovat yleensä aivan pihalla näistä asioista.

1 tykkäys

Erittäin hyvin sanottu ja perusteltu. Lapin matkailu joka on ottanut miljardin turpaan tänä vuonna , ei mitkään tuet riitä paikkojaan vajetta. Verotuksen muuttaminen on ainoa oikea tue.

Helsingillä on yksi leirintäalue hyvien kulkuyhteyksien päässä ja seuraavaan alueeseen on matkaa 50 kilometriä. Esimerkiksi Budapestillä on viisi isohkoa leirintäaluettakeskustan tuntumassa ja kaikki metroyhteyksien päässä. Automatkailuturistit ohittavat Helsingin, jos Rastila on täynnä. Kuitenkin automatkailuturismi on hyvässä nousussa koko Suomessa ja näyttelee nyt melkoista osaa koko Suomen turismin rahavirrasta.

1 tykkäys

Lapin matkailussa kotimaan osalta on unohdettu koko muu Suomi. Vr mainostaa yöjunalla Lappiin ja auto mukaan, mutta esim täältä Kuopiosta se vaatii ensin ajon Helsinkiin tai Tampereelle. Täältä voit ajaa omalla autolla tai istua 7-9h päiväjunassa että pääset Rovaniemelle, ja siellä kuljet taksilla, vuokra-autolla tai jalan. Mikkelistä tai Joensuusta vielä pidempi istuminen.
Lapin matkailu mielletään kalliiksi ja sitä se toki on, ei pakkanen ja revontulet ole suomalaiselle eksotiikkaa, mutta näin poikkeusvuonna olisi Lappikin kokemus. Ja yöjunalla säästäisi 2 hotelliyön hinnan, kun olisit heti aamulla perillä ja viimeisenä iltana ”hotelli” veisi kotiin.

1 tykkäys