Tässä asiassa koen itseni olevan asiantuntija.
Kyllä kannatan kannabiksen laillistamista. Mutta pitäisi informoida ihmisiä kannabiksen pitkäaikaiskäytön haitoista
“Kyllä se lähtee kasvatuksesta, että nuori tajuaa pysyä poissa.” Toivon kovasti, että tämä on vain yksittäinen mielipide. Kasvatus lähtee kotoa, kotona on vanhemmat kasvattajina → onko vanhempien vika, jos nuori käyttää huumeita?
Onko mahdollista, että nämä 300 vanhemman lapset olisivat välttyneet ongelmakäytöltä jos ei olisi uhkana rangaistus?
Minulla on nuoruudesta kokemus, ettei kellekkään uskaltanut sanoa päihteistä koska pelkona oli leimaantuminen ja rangaistus. Mielestäni ongelmakäyttäjät eivät ole syy sille että pidettäisiin malli samana.
Tässä ketjussa on jo melkein 100 viestiä, ihan kaikkia en ole syvällisesti lukenut.
Epäilen kannabiksen vapauttamista/laillistamista, koska tällä hetkellä sitä ei myönnetä edes lääkkeeksi sairaille ihmisille (mm. neurologia, krooninen kipu).
Valvira valvoo reseptin kirjoituksia ja vie lääkäreiltä lupia.
“Kannabis-lääke” olisi puhdasta, vaikuttavat ainesosat ja määrät tiedossa.
Toivon, että edes lääkinnällinen käyttö sallittaisiin vapaammin ja sairaat saisivat avun, jos/kun mikään muu ei auta.
Muuta kantaa minulla ei vielä tähän ole, koska en ole perehtynyt tutkittuun tietoon.
Se näkymys minulla on vahva, että addiktio on addiktio, mikä tahansa pakonomainen riippuvuus on sairaus, enkä toivoisi sitä kenellekään. Ei koske siis pelkästään kannabista ja huumeita tämä näkemys.
Käyttöhuoneista olen ymmärtänyt, että ne ovat olleet hyödyllisiä. oliko mm. Tanska? Näissä tosin tulisi olla saatavilla sos.- ja terv.huollon palvelut sekä päihdehoitoon pääsyn ohjaus.
Vihreät sai juuri joukon uusia äänestäjiä yli puoluerajojen. Kannattamalla kannabiksen laillistamista
Porttiteoria on todettu aikoja sitten epäpäteväksi. Jokainen joka käyttää huumeita on varmasti juonut myös ekana päihteenä alkoholia. Kieltolaki ei ole toiminut aiemmin eikä toimi nytkään. Nykyisen lainsäädännön kanssa käyttäjiä ei pitäisi olla ollenkaan, jos sen kieltäminen kerran auttaa asiaa.
Mielestäni käytöstä rankaisu on typerää. Ainakin se tulisi saada pois kokonaan. Lait eivät estä ihmisiä käyttämästä huumeita. Se estää monia saamasta/hakemasta apua.
Kannabis tulisi saada myös super valvottujen lääkkeiden listoilta pois. Jokaisen joka lääkettä tarvitsee, tulisi se saada. Kannabis on turvallisempi ja vähä haittaisempi kuin moni muu helpommin saatava kipulääkitys ja usein jopa tehokkaampi. Nyt tilanne on se ettei monet lääkärit enää uskalla sitä potilaalle määrätä vaikka tämä sitä tarvitsisi.
Suomi ja suomalaiset eivät tosin ole vielä valmiita täyteen kannabiksen sallimiseen. Kannabisbisneksellä voitaisiin saada hyvin verotuloja ja uusia yrityksiä, mutta kannabiksen leima tulee pysymään vielä pitkään.
Edit. Lisäksi on pakko kysyä, kun argumenttina käytetään paljon sitä että käyttö räjähtää käsiin laillisuuden myötä, alkaisiko joku teistä käyttämään jos se olisi sallittua? Itse en.
Kannabis näkyy seuloissa kauan. Jos se olisi ok, pitäisi olla sitten ihan ok että esim kirurgi antaa positiivisen huumeseulan ennen vaativaa leikkausta. Toisaalta kaikki ne nuoret, jotka ei nyt pääse mt-hoitoon, tulisi hoitaa → Kuopiossa ei hoitotakuu toteudu nytkään, kuinka se sitten toteutuisi kun tulisi enemmän porukkaa hoidettavaksi?
Sallivampi päihteiden käyttö on askel lähemmäksi rappeutuvaa yhteiskuntaa. Säännöt ja hyvät reunaehdot kaikille yhteisiksi ovat turvallisen yhteiskunnan rakennuspalikat.
Jaahas että kannabis vapaaksi!
Kuinka vapaaksi se sallittaisiin, mihin saakka ollaan suunnitelmissa menty? Mihin tutkimustuloksiin pohjautuen? Tuolla viime vuoden marraskuussa joku kirjoitti jotta YK:n tekemistä 10 vuoden tutkimuksista missä vapaan myynnin salliminen vähensi haittoja. Olisiko nyt niin että ‘vapaa’-sana pitäisi sisällään sen että kuinka vahvaa ja kuinka puhdasta tuote on!
Periaatteessa olen vapautuksen kannalla mutta vielä viivästyttäisin sen Suomeen tuomista koska meidän olosuhteisiin soveltuvaa tutkimusta en ole löytänyt. Ja noihin Amerikan juttuihin en usko! Esim taannoinen opiaattipaniikki aiheutti ikäviä seuraamuksia kipukroonikoiden toimivissa lääkityksissä, pahimmillaan johti itsemurhiin! Tämän päivän lääkityksissä ollaan hiljalleen palaamassa aikaan ennen tuota yllä mainittua paniikkia. Senkin pääosissa oli WHO!
Ennemmin haluaisin tuonne lääkepuolelle enemmän kannabista. Se on siellä valvotusti kasvatettu ja jalostettu käyttövalmiiksi. Ja nykyinen reseptikäytäntö on hienosti valvottua jotta väärin käytökset sitä kautta ovat ehken promillen luokkaa.
Sanon tän nyt suoraan. Jos puolueemme alkaa tukea huumeiden käyttöä, mä lähden ainakin menemään. Liikaa nähnyt ystävien kärsivän siitä paskasta, enkä todellakaan halua auttaa ihmisiä tuhoamaan elämäänsä. Lääkäri jos määrää, niin on eri asia.