Kirjoitan nyt eräästä todella ongelmallisesta asiasta. Nimittäin KeuSoten edunvalvonnasta.
Keissi on pitkä (yli vuoden kestänyt prosessi)
Yksin asuva isäni sai viime vuoden toukokuussa aivoinfarktin. Toimitimme hänet ensin Hyvinkään sairaalaan, josta hänet akuuttivaiheen jälkeen Kiljavan sairaalaan kuntoutukseen. Eipä isäni kauan ehtinyt Kiljavalla olla, kun hän sai toisen aivoinfarktin. Eipä se siihen jäänyt. Uudestaan sama reissu. Hyvinkäältä Kiljavalla ja muistaakseni alkusyksystä hän pääsi kotiin.
Kotona hän ehti olla alle viikon, kun kolmas ja ratkaiseva aivoinfarkti iski.
Olin jo yhteydessä toisen infarktin jälkeen Kiljavan sairaalan sosiaalityöhön, jossa ehdotin että isälleni haetaan edunvalvoja yleisen edunvalvonnan piiristä. Mitään konkreettista ei tapahtunut ja kun isä viimein kotiutui Mäntsälän terveyskeskuksen vuodeosastolle odottamaan laitospaikkaa, niin silloin alettiin vasta puhua edunvalvonnasta.
Olin ainoana lähiomaisen tietysti hoitanut kaiken mahdollisen. Isäni tavaroiden siirtäminen hänen silloisesta vuokra-asunnosta, asunnon siivous, jne. kaikki muuttoon liittyvät asiat. Isäni laskut (sairaala, rästivuokrat, tms.) tulivat minun osoitteeseen ja piti keksiä keino, mikä maksaa useamman tuhannen euron kertyneet laskut. KeuSote siinä kyllä auttoi ensialkuun, kun sosiaalihoitaja järjesti asian niin, että isäni allekirjoitti laskit alle ja maksupalvelun kautta hoitoon.
Kun teimme marraskuussa 2020 edunvalvonta hakemuksen, niin jonot olivat jo puolen vuoden mittaiset. Odotettavissa oli siis tuskaista odottamista ja asioiden hoitoa.
Aloin kummastella, kun joskus tämän vuoden alussa minulle tuli sähköpostia, jossa pyydettiin isäni pankkisaldoa, saatavia, omaisuutta koskevia asiakirjoja pankista sekä verotietoja verotoimistosta.
Minulla kun ei ollut mitään oikeutta kysellä isäni pankki tai verotietoja, niin asiasta meinasi tulla entistä hankalampi, kun itselläni meinasi lopullisesti terveys pettää.
Tällä hetkellä asia pyörii yhä. Tällä kertaa byrokratian rattaissa. Yli 8kk on nyt kulunut.
Voisiko tässä olla eräs vaikuttamisen kohde, muutenkin niin huonosti toimiville soteille.