Kansalaisaloitteiden, kuten myös kansanedustajien aloitteiden ja lakiehdotusten, aikaa vievin käsittely tapahtuu valiokunnissa. Kansalaisaloitteet lähetetään johonkin valiokuntaan, joka voi harkintansa mukaan pyytää lausuntoja muilta valiokunnilta. Valiokunnan tekemästä mietinnöstä voidaan äänestää täysistunnossa. Tyypillisesti aika mietinnön antamisesta mahdolliseen äänestykseen täysistunnossa on varsin lyhyt. Myös valiokunnassa voidaan äänestää mietinnön yksityiskohdista.
Liikkeen ainoa kansanedustaja Hjallis Harkimo on Tulevaisuusvaliokunnan jäsen. Tulevaisuusvaliokunta ei yleensä käsittele lakiehdotuksia, ei siis myöskään tee mietintöjä kansalaisaloitteista.
Se millainen kansalaisaloite on, ei vielä kerro varmuudella mitään siitä johtaako aloite sen sisällön mukaiseen lainsäädäntömuutostavoitteeseen tai jonkinlaiseen muutettuun versioon siitä. Tämä nähdään vasta valiokuntakäsittelyn l. mietinnön valmistumisen jälkeen. Joskus jätetyt aloitteet ovat jo jossain muodossa hallituksen jo valmisteleman lainsäädännön sisällä.
Yritän tällä tekstillä kuvata lainsäädäntötyön monimutkaisuutta ja toisaalta yllätyksellisyyttä. Jonkin hallituspuolueen myönteinen kanta yksittäiseen poliittiseen kysymykseen voi viedä kansalaisaloitteen tavoitetta eteenpäin hallituksen oman esityksen kautta ja toisaalta voi käydä tismalleen päinvastoinkin. Tänään muodostettu kanta johonkin asiaan ei välttämättä enää voi päteä, kun lopullinen äänestys on edessä.
Kysyit, miten voimme varmistaa, että äänestäjillä on puolueettomat tutkimustulokset päätöksen tukena. Vastaus on: ei mitenkään. Asiahan on juuri noin kuten, sanot, “tutkittuja faktoja” on aina puolesta ja vastaan. Henkilön oma kokemus ja viitseliäisyys eri näkökulmiin perehtymiseen on aina yksilökohtainen tilanne ja valinta. Samahan pätee kansanedustajiin. Modernissa yhteiskunnassa tietoa on käytännössä rajattomasti saatavilla, mutta ei voida olettaa jokaisella olevan resursseja siihen perehtymiseen. Tällöin voidaan olettaa, että moni äänestyspäätös tehdään tunteen ja arvojen pohjalta. Se on inhimillistä.
Liike ei voi kannattaa sen perusperiaatteiden vastaisia kansalaisaloitteita. Sellaisista ei voi myöskään järjestää Nettiparlamentin vastaisia äänestyksiä. Koska kaikki elää ajassa, myös se hetki koittaa ennen pitkää, jolloin perusperiaatteita on tarkasteltava uudelleen ja mahdollisesti päivitettävä.
Kansalaisaloitteet ovat nimensä mukaisesti kansalaisten tekemiä aloitteita. Niiden saavutettua riittävän määrän allekirjoituksia eduskuntakäsittelyä varten voidaan lisätä äänestys siitä tukeeko Liike (tai sen jäsenet) aloitteen tavoitetta vai ei. Näin voidaan toimia sikäli kuin aloite ei ole ristiriidassa perusperiaatteiden kanssa. Samalla on voitava tässä ääneen esittää myös se kysymys että mikä on riittävä määrä kantaa ottaneita, jotta äänestystuloksen voidaan katsoa riittävässä määrin heijastelevan kansalaisten (tai Liikkeen jäsenten) tuntoja asiassa.
Pohdin yllä kuvaamiani asioita itse paljon. Nettiparlamenttia ja sen äänestysmahdollisuuksia on käytettävä nimenomaan siihen mitä varten ne on luotu: perusteltujen näkemysten ja ideoiden saamiseksi, jotta voimme vaikuttaa asioihin ja ottaa kantaa, kun kannanmuodostuksen aika on. Tästä esimerkkinä on Valtakunnan politiikka -osioon lisäämäni keskustelu perhevapaauudistuksesta. Oma käsitykseni on, että mihin tahansa asiaan vaikutetaan parhaiten juuri valmisteluvaiheessa. Eduskunnan käsittelyssä vain pieni osa asioista enää muuttuu ainakaan merkittävästi. Tämä koskee myös kansalaisaloitteita. On erittäin tärkeää toimia yhteisten pelisääntöjen mukaan, mutta koska Liike on kaikille avoin vaikuttamiskanava, on myös äärimmäisen vaativaa laatia säännöt, jotka eivät sulje pois kenenkään vaikuttamismahdollisuuksia. Tällöin keskeisenä elementtinä on se, mitä kysytään Liike Nyt -puolueen jäseniltä ja mitä Nettiparlamentilta yleisesti. Haluan tuoda nämä näkökulmat tässä esille yleisesti, koska eduskuntaryhmän ja toisaalta puoluetoimiston tavoite on tuoda keskustelu eri aiheista mahdollisimman lähelle poliittisista asioista kiinnostuneita.
Tällä hetkellä eduskunnan käsittelyssä ovat seuraavat kansalaisaloitteet:
- Raiskauksen määritelmä suostumusperustaiseksi - Suostumus2018
- Dieselautojen käyttövoimaveron poisto
- Verkkokalastus kiellettävä saimaannorpan levinneisyysalueella
- Lakialoite avohakkuiden lopettamiseksi valtion mailla
- Terapiatakuu mielenterveyspalveluihin pääsyn nopeuttamiseksi
- Lakialoite F2 ja F3 luokkiin kuuluvien pyroteknisten tuotteiden käytön rajoittamiseksi
- Kesäaika pysyväksi ajaksi
- Lentovero
- Vesi on meidän - kansalaisaloite vesihuollon yksityistämisen estämiseksi
- Valkoposkihanhen metsästyksen salliminen
- Suden kannanhoidollisen metsästyksen aloittaminen ja susivahinkojen estäminen
- Kansalaisaloite Kannabiksen käytön rangaistavuuden poistamiseksi
- Kansanäänestyksen järjestäminen EU:n elpymispaketista
- OmaTahto2020 – Päivitetään Suomen aborttilaki 2020-luvulle!
- Kansalaisaloite laiksi sähkömarkkinalain sekä sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetun lain muuttamisesta
- Vaatimus sairaanhoitajien palkkatason nostamiseksi
Oletan, että osa listatuista päätyy täysistuntoon äänestettäväksi, mutta osa myös raukeaa. Tästä esimerkkinä kenties EU:n elpymispaketti, joka ehditään hyväksyä ennen kuin kansalaisaloite on edes käsitelty valiokunnassa.