Eipä ole koronarokotuksista asiallisen oppositiopolitiikan aiheeksi. Samalla alla hyvä opastus siihen miten julkinen terveydenhuolto vaan toimii, vaikkei joku yksittäinen puhelimeen vastannut henkilö olekaan osannut edes ohjata oikean tiedon äärelle. Nämä asiat on mediassa uutisoitu jo moneen kertaan.
Mielenkiintoista, että kun asioihin pitäisi reagoida nopeasti tai jos tietoa pitäisi välittää kansalaisille ei sitä tietoa anneta. Ihan kuin entiseen Kekkosen aikaan (joka siihen aikaan vaati erilaiset lähestymistavat kuin nyt) tietoa pimitetään mahdollisimman pitkään. Nyt pitäisi tehdä ja ennakoida. Onneksi tällaisia henkilöitäkin jo o ja toivottavasti etenee eikä jää puhumisen tasolle. Tässä uusin esimerkki:
Miten tietoa on pimitetty ja mitä tietoa? Mielestäni tiedotusta ja uutisointia on ollut yllin kyllin.
Ehkä sana “pimitetty” on väärä muoto, mutta hallituksen reagoiminen näihin asioihin oli hidasta ja laiskaa . Esimerkiksi maskien saannissa oli epäselvyyksiä tai ei ollut tarpeeksi saatavilla työntekijöille saatikka väestölle.
Tiedostusta oli, mutta valikoitua. Lainatakseni termiä “ei makeaa liian kanssa” -tyylinen tiedostus oli mielestäni alussa… Onneksi niiden määrää on runsaasti lisätty sitten viime vuoden kevään. Hyvä niin. Uutisoinnista piti (ja pitää) taas media huolen, välillä jopa liiankin kanssa.
Pakkotoimenpiteiden takia tai niiden vuoksi koronan leviäminen saatiin aisoihin, mutta “tuleen ei pidä jäädä makaamaan” vaan tarvitaan tulevaisuuden keinoja. Niitä tarvitaan nyt ja on hyvä, että on liuta ihmisiä, jotka ovat näitä miettiineet rokotteiden, käsihygienoiden sekä maskikäyttöjen lisäksi.
Julkisten hankintojen Hilma palvelusta käy ilmi, että HUS on toteuttanut nyt tammikuun alussa pikakilpailutuksen ja suorahankinnan rokotuksen ajanvarausjärjestelmään. Siis samanlainen kuin esimerkiksi parturin ajanvaraus tms.
Siihen käytettiin 530 000 eur alv 0, sisältäen 11kk ylläpidon. Ja järjestelmä on jo olemassa, eli mitään kehitystyötä ei varmasti juuri tarvitse tehdä.
Tarjonneella yrityksellä 400 000e liikevaihto ja ei työntekijöitä. Tämä oli bisnestä, sillä valittu toimittaja toimittaa jo samaa järjestelmää mm huslabille. Mutta koska korona ja kiire, ei summalla ole väliä.
On syytä kysyä järjestelmätoimittajan moraalin perään, mutta vielä enemmän ostajan osaamaisen ja järjen perään. Sisältyykö jokin suuritöinen integraatio rokotustietokantaan (jos sellainen on olemassa) jolloin näkee esim. henkilön iän, mahdollisen riskiryhmän ja onko jo ensimmäinen rokotus jo annettu, millä rokotteella ja milloin, tms?
Ajanvarausjärjestelmiä sinänsä, valmiiksi testattuja, on pilvin pimein sourceforgessa. Pankkitunnuksilla kirjautuminen on sekin jo valmis komponentti, jonka käyttö maksaa jonkin verran (saattaakin olla ostajalle kuuluva, käyttöön liittyvä kustannus?) Palvelintila ei paljoa maksa, ja palvelinpäivitykset (ml. tietoturva) eivät valtavasti aikaa vie.
Ollaanko jo turtuneita siihen, että julkisin varoin tehdyt IT-hankinnat tulevat järjettömän kalliiksi vrt. yritysten IT-hankinnat? Tätä tulee runsain mitoin lisää jos/kun “hyvinvointialueet” toteutuvat.