Kovin vähän Liike Nytissä keskustellaan Covid-19-strategiasta

Aika vähän nettiparlamentissa on käsitelty koronaa, vaikka puolueen kansanedustajakin on asiasta julkisesti sanonut mielipiteitään.

Itse olen huolissani, että kunnallisvaaleihin valmistautuminen aiheuttaa erittäin lyhytnäköisiä kommentteja ja päätöksiä puolueissa. Varmasti on kiva myötäillä protestoijia ja persuja, mutta Uuden-Seelannin ja Australian maahantulon täyssulut ja ulkomailta tulijoilta itse maksettavat kahden karanteenit kolmen negativisen näyteen kanssa ovat näyttäneet tehonsa ja, ennen kaikkea, aiheuttaneet kaikkein vähiten haittoja talouteen ja normaaliin elämään.

Eli tiukat toimet muutamaksi viikoksi tai kuukaudeksi ja sitten sisämarkkinat vapaaksi siihen asti kunnes tilanne taas pahenee. Ja maahantulolle tiukat ehdot. Vaikka perustuslaki salliin suomalaisten maahan kotiintulon ei se tarkoita karanteenivapaata maahantuloa.

Mielestäni on käsittämätöntä, ettei tartuntatautilain 6§ tulkita kirjaimellisesti. Siinä nimenomaan korostetaan, että viranomaisten ja asiantuntijalaitosten sekä kuntien ja kuntayhtymien on järjestelmällisesti torjuttava tartuntatauteja sekä varauduttava terveydenhuollon häiriötilanteisiin. Niiden on ryhdyttävä välittömiin toimiin saatuaan tiedon torjuntatoimia edellyttävän tartuntataudin esiintymisestä tai sellaisen vaarasta toimialueellaan. Nyt “vatuloidaan” tahallaan kun päätöksiä tehdään tulevan kunnallsivaalin kannatuksen varmistamiseksi.

2 tykkäystä

Hyvä näkemys! Itse olen ollut samoilla linjoilla, ja esim. eräässä FB-keskustelussa esitin hyvin pitkälle samankaltaisen postauksen. No, sen eräskin Demari torppasi sanomalla, ettei Suomi ole “suljettu saari”, kuten juuri Uusi-Seelanti, eikä täten vertailukelpoisia…

Nythän tässä ollaan kaikin puolin myöhässä, kaikkien toimien suhteen. Keskustelu ja toimet ovat jo aikaa sitten politisoituneet, ja puheet jostain yhteisestä määränpäästä on lähinnä jääneet sanahelinäksi.

En esimerkiksi mitenkään ymmärtänyt, mihin perustui miltei kahden viikon odotusaika, ennen eilen loppunutta kolmen viikon sulkutilaa? Ja tuo niin paljon puhuttu “loppukiri” taisikin olla alkulämmittelyä…

Rokotejärjestyksen muuttaminen myöskään ei ihan täysin kohtaa oman oikeustajuni kanssa? Aika kohtuutonta, että kuuliaisesti jo vuoden verran ohjeistusta noudattaneet joutuvat kärsimään niitä rikkoneiden takia!

Jospa valtaosa suomalaisista ja hallitus ottaisi pään pois pensaasta ja teki aluksi sen mitä pitää, siis ihan minimin maan tarpeiden pohjalta, jossa vasta puhutaan maskipakosta. Se on ollut arkea monelle jo pitkään Maskipakko on arkea sotetyöläisille - YouTube

En tiedä kuka tätä maata johtaa, mutta tuntuu, että käskyt tulee jostain muualta.
Ravintolat, stadionit, puttisalit, museot, koulut, ym. kiinni…Mutta se halpatyövoima pitää saada kulkemaan rajan yli millä hinnalla hyvänsä.
Laivoilla tulee porukkaa pilvin pimein ilman maskia, ilman karanteenia, ilman koronatestejä.
Ruotsin ja Tallinnan laivoista mainittakoon: laivoissa on virolainen miehistö, joidenka palkat suomalainen veronmaksaja maksaa.

1 tykkäys

Hallitus on hallitsevinaan ja oppositio kritisoivinaan. Siinä askelmerkit päivän poliittiseen peliin.