Kunnallisvaaliehdokkuus

Olen halukas ryhtyä ehdokkaaksi kunnallisvaaleihin, miten pitää toimia ehdokkaaksi hakemiseksi ?

Täyttää hakemus liikenyt sivulla.

https://www.liikenyt.fi/s/ehdokkaaksi

Hakemus jätetty jo tovi sitten, yhteyden ottoa odotellessa. Piti vaan tämäkin vähän söhlätä mut ei auta :confused:

Joo, homma tosiaan menee siten, että täyttää hakemuksen: https://www.liikenyt.fi/s/ehdokkaaksi ja sitten alueen vaalipäällikkö tai vastaava ottaa sinuun yhteyttä.

Kiitos!
-pp

ma 19. lokak. 2020 klo 21.38 Jan Kauppinen sivustolta Liike Nyt Nettiparlamentti (liikenyt@discoursemail.com) kirjoitti:

Mä olen valtuustossa. En seuraa valtakunnan politiikkaa.
Lähdin alunperin puolustamaan luontoa. On pitänyt oppia lukemaan karttoja ja kaavamerkintöjä. Se on ollut raskainta.

Tärkeintä mun mielestä on, että on kykenevä ottamaan virkamiehiin ja luottamushenkilöihin yhteyttä, halukas oppimaan miten kuntatalous toimii ja välittämään tietoa kuntalaisille sekä kyky vertailla saamaansa tietoa eri näkökulmista.

Varoitus kyllä, että opittuaan ja päästessään vaikuttamaan, niin politiikasta on vaikea enää haluta lähteä pois.

2 tykkäystä

minulla on kokemusta niin kaupan alalta kuin elämästä yleensäki josta varmasti o hyötyy.laitoin ehdokas hakemukseni jo

2 tykkäystä

Mistä näkyvät ehdokaslistat?
Olisiko mahdollisesti laittaa niitä näkyville että kuka on ehdolla.

Joku viisaampi vastannee. Muttei ole taidettu vielä julkaista. Toki ainakin Helsingin ensinmäisen “julkkikset” julkaistiin. Löytyy sivulta.

Minä mietin myös, että olenko ehdokas virallisesti vai en. En ole varsinaisesti saanut mitään yhteydenottoa jossa asiasta olisi kunnolla sovittu. Hieman hukassa oleva olo, varsinkin näin uutena kasvona.

Jos rehellisiä ollaan, ei ainakaan täällä Satakunnan alueella taida olla juuri mahdollisuuksia, yhdellä tai parilla ehdokaalla?

Tässä vielä tullut muutama asia mieleen, kun pari viikkoa aikarajaan…

  1. Tukeeko puolue ehdokkaitten toimintaa? Jos niin miten? Monet puolueet lie tarjoavat ainakin FB-sivut yms?
  2. Otetaan hypoteettinen kysymys. Jos kävisi niin, että Nyt saisi Poriin vaikkapa 3 valtuutettua. Miten äänestystilanteet käytännössä tapahtuu? Eli jos 1/3 äänestäisi “jaa” ja 2/3 “ei” ? Tuleeko tässä sitten joku ryhmän linjaus, vai saako todella äänestää eriävällä tavalla? Kuinka tämä käytännössä toimii? Tämän uumoilen tulevan nimenomaan Nytillä joskus ongelmaksi, jos/kun ei ole niin vahvoja ideologisia linjoja…
  3. Tuosta päästäänkin siihen, että mihin äänestäjä voi meissä luottaa? Kun täällä on keskustelufoorumillakin aika monenlaista mielipidettä asioista?
  4. Ottaako täällä puolueen johto/vaikuttajat näihin keskusteluihin koskaan kantaa? Vai jääkö tämä pelkäksi “futisfoorumiksi”? Tosin nythän täällä voi kuka tahansa kirjotella mitä vaan, olematta jäsen ja/tai kuulumalla jopa toiseen puolueeseen? :thinking:
  5. Mitkä kriteerit oikeasti on asetettu ehdokkaille? Tai miten ne kelpuutetaan? Toistan itseäni, mutta onko ns. tavallisella duunarilla Liike Nytissä sittenkään jalansijaa?