Liike Nyt Kiteen ensimmäinen kuntavaaliehdokas esittely

Tästä se alkaa, Liike Nyt Kiteen historian ensimmäinen kuntavaaliehdokkaiden esittely.

Koen, että tämä on miulle suuri kunnia päästä puheenjohtajana avaamaan tämä “peli”!

Tervetuloa kaikille mukaan tekemään kehittyvää ja parempaa Kitteetä sekä koko Keski-Karjalaa!

Tero Nenonen, 45-vuotias kahden lapsen iskä.

Koulutukseltani olen työteknikko.

Työuraani olen tehnyt erilaisien koneiden ja laitteiden parissa, niin raskaalla kuin kevyemmälläkin puolella. Nykyään kädet ehkä pysyvät hivenen puhtaampana mitä ihan työurani alkuvuosina. Tällä hetkellä työskentelen pääsääntöisesti Keski-Suomessa, Suolahdessa, Valtran tuotekehityksen testikuljettajana. Työnkuva on hyvin laaja, johon kuuluu myös paljon matkustamista ympäri Suomen.

Vapaa-aikani on aikaisemmin mennyt monessa eri järjestötoiminnassa, pääsääntöisesti lasten ja nuorten toiminnan pyörittämisessä, mm. partio ja lentopallo. Tällä hetkellä toimin Suomen lentopalloliiton Itä-Suomen aluejaoston puheenjohtajana sekä Suomen lentopalloliiton liittovaltuuston jäsenenä.

Hyppäys politiikan syövereihin tuli hivenen puskista, mutta ei ollut missään nimessä vieras ajatus. Useammat puolueet ovat kyselleet minua mukaan aikaisemmin riveihinsä, mutta en niistä mistään suunnatonta innostumista ole saanut. Voisiko sanoa, että ei oo pirskahdellu… Kuitenkin oman kunnan kuulumisia ja tapahtumia olen aktiivisesti seuraillut. Joihinkin asioihin jopa hivenen kommentoinutkin ja tuonut samalla myös omia näkökantojani esille.

Kuitenkin tämä poikkeusaika toi mukanaan jotakin ihmeellistä. Kuntavaalien siirto ja avoin keskustelu muutamien ihmisten kanssa, toi mahdollisuuden aloittaa Kiteellä jotakin uutta poliittisella rintamalla. Tämä mahdollisuus oli Liike Nyt. Ei mennyt montaa päivää, kun nipussa oli innokas ihmislauma, joka halusi olla porukassa tekemässä ja perustamassa uutta puoluetta Kiteelle. Ihmiset, jotka toimivat taustalla tai ovat laittaneet itsensä ”likoon” yhteisen hyvän puolesta, ovat uskomattomia! Ei ollut vaikeaa lähteä tähän puolueeseen jopa puheenjohtajaksi. Meillä on loistava joukkue, jopa yli kuntarajojen, sillä teemme yhteistyötä Tohmajärven kanssa. Tällä yhteistyöllä, haluamme olla suunnannäyttäjinä muille ja olla rakentamassa sekä tukemassa koko Keski-Karjalaa.

Mikäli saavutan äänestäjien luottamuksen ja saan mandaatin lähteä hoitamaan meidän kaikkien yhteisiä asioita, tässä muutamia omia tavoitteita kunnallisessa politiikassa.

  • Jatkaa lasten sekä nuorten jaksamisen tukemista. Jatkaa sitä samaa työtä heidän parissaan, mitä olen eri järjestötoiminnoissa jo aikaisemminkin tehnyt. Nyt tietenkin hieman toisenlaisesta perspektiivistä katseltuna.
  • Vanhempien kunnioittaminen: Pyrkiä turvaamaan samalla ikääntyville heidän arvon mukainen eläminen loppuun saakka.

En mainitse erikseen tavoitteekseni kotikuntani kehittämistä ja paremman tulevaisuuden luomista itsellemme ja jälkipolvillemme, koska koen sen olevan automaattisesti meidän kaikkien ehdokkaitten velvollisuus. Mutta lupaan tuoda uuden puolueemme mukana mahdollisuuden keskustella yhteisistä asioistamme avoimemmin, hyvässä ja rakentavassa hengessä

-Tero-

6 tykkäystä

Hyvä esittely !! Menestystä Tero ja muut

Jatkammeko tähän keskusteluun Kiteen ja Tohmajärven ehdokkaiden esittelyitä, vai kuinka toimitaan?

Tehdään Tohmajärven ehdokkaille oma keskustelun aloitus.

Kiteellä ehdolla olevan Aki Sutisen videoesittely FB-sivulla: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=113170524217010&id=100413832159346

Kiteellä tulevissa kuntavaaleissa on ehdolla myös kokenut valtuutettu Kirsi Hirvonen, tutustu Kirsiin!

Olen 57- vuotias yrittäjä. Perheeseeni kuuluu puoliso, kaksi aikuista poikaa ja viisi lastenlasta. Koulutukseltani olen koulunkäyntiavustaja, ja työkokemusta on karttunut monesta eri hommasta, toimistotöistä, vakuutusalalta ja pitopalvelustakin. Tällä hetkellä olen maatalous- ja pubiyrittäjä. Harrastaa en paljon ehdi, mutta vapaalla tykkään lukea. Kesällä seurataan totta kai vanhimman lapsenlapsen pesispelejä.

Kiteen kaupungin luottamustehtävissä olen ollut mukana kolme valtuustokautta toisen ryhmän edustajana. Olen myös Kiteen evankelis-luterilaisen seurakunnan kirkkovaltuutettu. Alkoi tuntua siltä, että nyt olen tehtäväni tehnyt kaupungin luottamustehtävissä, enkä enää lupautunut entisen puolueen ehdokkaaksi. Olen kuitenkin kiinnostunut kaikesta uudesta, uusista toimintatavoista ja valmis opettelemaan uutta! Siksi koin, että haluan olla ehdolla Liike Nyt:n riveissä Kiteen kaupunginvaltuustoon.

Yrittäjänä koen, että nyt ei ole aika ” laittaa päätä pensaaseen”, eikä” heittää kirvestä kaivoon”, ei Kiteellä eikä Tohmajärvelläkään. Meillä on töitä tarjolla, voimme parantaa työllisyyttä ja luoda uusia, pysyviä työpaikkoja.
Luodaan yhdessä seutukunnalla positiivista yrittäjähenkisyyttä ja uskoa tulevaan, niin että lause ”viimeinen sammuttaa valot” menettää merkityksensä!

Kiteeläinen Pekka Partanen on yritys- ja koulutusmyönteinen maatalousyrittäjä. Pekan juuret ovat tiukasti Kiteen Koivikolla, mutta katse avaralla ja pitkäjänteisesti tulevaisuudessa. Pekka on ehdolla Kiteen valtuustoon tulevissa vaaleissa LiikeNyt:n joukoissa. Tutustu Pekkaan!

Olen 49-vuotias maatalousyrittäjä Kiteen Puhoksesta. Koulutukseltani olen agrologi. Ensimmäiset mukavat, tekemisen meininkiä täynnä olevat muistot yltävät jo varhaislapsuuteen, jolloin kävimme kylässä silloisten Koivikon henkilökunnan perheissä, puolin ja toisin. Seuraavaksi muistuu mieleen, kun isä ajoi traktorin Koivikolle kyntökilpailuihin, koska minulla ei ala-aste ikäisenä ollut ajokorttia. Mitään osaamista ei tietenkään ollut, oppi haettiin yrityksen ja erehdyksen kautta. Myös Koivikolla järjestetyt 4H- kerhon traktorin taitoajokilpailut olivat lähes jokavuotinen tapahtuma.

Peruskoulun jälkeiset opinnot tapahtuivat myös Koivikolla. Silloin asetin itselleni suureellisia tavoitteita, jotka myöhemmin ovat toteutuneet. Jos silloin olisin sanonut, että vuonna 2021 omistan Koivikon maatilan yhdessä lankomieheni kanssa ja luomumaito lypsetään robotilla tai biokaasulaitoksessa tuotetaan kierrätys ravinteita, niin kylähullun leima olisi ollut varma. Tosin taidetaan sitä vahvasti epäillä vielä tänäkin päivänä. Tie tähän päivään on ollut monivaiheinen, ja siihen on kuulunut onnistumisia ja epäonnistumisia, molemmista on yritetty ottaa opiksi. Olen ollut perustamassa Kiteelle useita uusia yrityksiä, joista suurin osa toimii edelleen. Nämä yritykset ovat mahdollistaneet perheiden asumisen tai muuttamisen Kiteelle työpaikan vuoksi. Tällä hetkellä nämä yritykset työllistävät yli 20 henkilöä suoraan ja välilliset vaikutukset ovat merkittäviä.

Kaikissa toiminnoissa nämä osaavat ihmiset ovat kehityksen ydin. Oppia olen hakenut lähes kaikista Keski-Europan maista, mutta myös USA:sta ja Kanadasta. Erityisen tärkeänä yhteistyökumppanina näen Riverian ammattiopetuksen. Olen ollut mukana luomassa uudentyyppistä mallia, jossa yksityinen yritys toimii käytännöntyön oppimispaikkana. Tosin viime vuosien lähiopetuksen vähentymisen, aikuisuuden kynnyksellä oleville nuorille näen huonona asiana.

Koivikko on ollut osa Kiteen historiaa jo vuosisatojen ajan ja historiaan kuuluu nousuja ja laskuja. Aina kuitenkin Koivikon ihmiset ovat olleet vaikuttamassa Kiteen elämään enemmän tai vähemmän. Katson velvollisuudekseni lähteä luomaan Kiteen kunnallispolitiikkaan jotain uutta. Elämme nyt kuitenkin vuotta 2021, vaikka perinteitä pitää kunnioittaa, niin maailma muuttuu halusimme sitä tai emme, ja jos emme tee itse mitään, toiset muuttavat sitä suuntaan, jota me kaikki emme halua. ”Kehityksen pittää kehittyy”
Taaksepäin katsoessa voi leikkisästi todeta, että kun 20-vuotiaana laitoin tavoitteita itselleni, niin nyt heti 30 vuoden päästä ne ovat toteutuneet.

Myös kunnan asioiden hoitaminen on pitkäjänteistä työtä. Nopeita muutoksia on mahdoton luvata ja juurilla on iso merkitys oman kunnan kehittämisessä. Kun olimme esittelemässä Kiteen valtuustolle aikoinaan biokaasulaitoksen perustamista Kiteelle, niin eräs valtuutettu totesi, että kukapa sitä omaan kuntaan ilkeää itseään tulla nolaamaan.

Tavoitteeni Liike Nyt:ssä on löytää kuhunkin asiaan paras mahdollinen käytettävissä oleva tieto tai kyseisen alan osaaja. Tämän päivän päätökset vaikuttavat tulevaisuutemme.

1 tykkäys

Virpi Pakarinen on puutarha-alan yrittäjä ja yhteiskuntatieteiden tohtoriopiskelija. Kokenut ja näkemyksellinen Virpi on ehtinyt paljon, mutta vauhti ei hiivu – päinvastoin. Elinvoimainen maaseutu ei ole Virpille vain sanahelinää, vaan täyttä totta arjen töissä ja arvovalinnoissa. Aikaa ja tarmoa Virpillä riittäisi myös valtuustoon, Liike Nyt:n riveissä. Tutustu Virpiin, olisiko reippaan raikas, osaava ja koulutettu tulomuuttaja, kuten Virpi itseään kutsuu, sinun valintasi Kiteen valtuustoon?

Olen 49-vuotias parin vuoden takainen tulomuuttaja Kiteelle. Paikan välitön ja lämmin ilmapiiri, vesistöjen läheisyys sekä hyvät liikenneyhteydet Savoon ja Etelä-Karjalaan sukulaisten ja yhteistyökumppaneiden luo houkuttelivat asuinpaikan valinnassa, vaikkei minulla mitään aiempia siteitä Kiteelle ollutkaan. Ostin Kesälahdelta rivitalokämpän kaukonäköisellä ajatuksella ”Asunto maalta, rollaattorietäisyydellä lähikaupasta”, ja toin samaan talouteen myös yritykseni Virena Ky:n, sekä kissani Lillin. Lapset ovat jo aikuisia ja asuvat omillaan. Haluan olla omalla panoksellani tukemassa pitäjän palvelujen säilymistä ja edelleen kehittymistä, sekä tietysti pyrkiä varmistamaan lähikaupan säilymisen ja hyvät liikenneyhteydet sukulaisten luo vielä vuosienkin päästä.

Olen lähtöisin Heinävedeltä, mutta pääosan aikuiselämästäni olen toiminut puutarha-alan yrittäjänä ja erilaisten yritysten ja yhdistysten yhteistoimintahankkeiden vetäjänä Länsi-Saimaan alueella. Kokemusta on myös Venäjän Karjalan ja Indonesian Balin maaseutuyritysten yhteistoiminnasta ja matkailuyhteistyöstä. Pohjois-Karjalaan päädyin vuonna 2016 jatkaessani opiskelua hortonomista yhteiskuntatieteiden maisteriksi ja samalla polulla Itä-Suomen yliopistolla työskentelen edelleen kohti tohtorin hattua, pääaineena ympäristöpolitiikka. Väitöstutkimukseni käsittelee digitaalisten välineiden hyödyntämistä maaseudun yhteistyömuotojen ja verkostojen toiminnan kehittämisessä.

Ennen tutkijaksi heittäytymistä ehdin toimia vajaan pari vuotta ProAgrialla ja Keti:llä hankevastaavana yritysasiantuntijan tehtävissä. Niin tutkijana kuin yrittäjänäkin kiinnostukseni liittyvät kestävään elämään maaseutuympäristössä. Olen maalta kotoisin, eikä minusta cityihmistä tule. Termit ‘Elinvoimainen maaseutu’, ‘Kestävä kehittäminen’, ‘Perinteiden kunnioittaminen’ ja ‘Me-hengen vahvistaminen’ eivät minulle ole kliseitä, vaan ohjaavat työtäni maaseudun hyväksi. Pehmeät arvot, kierrättäminen ja kiertotalous, metsän ja muun luonnon antimet niin aineellisina kuin henkisinäkin arvoina ovat minulle tärkeitä. Tutkimukseeni ja yritystoimintani kehittämiseen liittyen olen viimeisen pari vuotta rakentanut digitaalista yhteistoiminta-alustaa (porukan.fi) pienten maaseututoimijoiden yhteisen näkyvyyden ja digitaitojen kehittämisen tueksi.

Puolustan laajempien trendien mukana muuntuvaa pienviljelykulttuuria ja monimuotoista metsäbiotaloutta elinkeinoina, kannatan maaseudun kulttuuriperinnön nostamista osaksi tämän päivän ja tulevaisuuden bio- ja kiertotalouskeskustelua ja Saimaan ympäristön matkailun kehittämistä. Mielestäni Kiteenkin kestävä kehittäminen lähtee elinvoimaisesta luonnon antimiin pohjautuvasta kehitystyöstä ja yrittäjyydestä, kyläperinteistä ja nuoren sukupolven tulevaisuuden työmahdollisuuksia myös kaupunkikeskusten ulkopuolella.

Pienyritystoiminnassa monet nykyteknologian mahdollistamat, vielä tuntemattomatkin muodot voivat olla verkostomaisen kierto- ja biotalouden sekä matkailun kehittämisen keinoja, joista maaseutu kunta- ja muista rajoista riippumatta elinvoimaa ammentaa. Digiteknologia tarjoaa uudenlaisia ja eri sukupolvia yhdistäviä toiminnan ja tiedonvaihdon mahdollisuuksia myös kansainvälisesti, joten hyvät verkkoyhteydet ja riittävä tekninen osaaminen tulisivat olla kaikille perusoikeus.

Jotkut väittävät minua huumorintajuiseksi, aikaansaavaksi ja ahkeraksi, toiset kekseliääksi ja viksuksi. Monet myös pitävät jonkinlaisena kylähulluna kaikkine omintakeisine ideoineen. Vastuun pakoilusta ei vielä ole kukaan keksinyt syyttää. Savolaistaustaisena siirrän vastuun mielipiteestä lukijalle, joten lisätietoa minusta löytää osoitteesta: https://www.virena.fi/portfolio-2/

Olli Salmelaisella on harvinaisen hyvä näkemys koko Keski-Karjalasta, “ihmisistä iloineen ja suruineen”, kuten Olli itse sanoo. Poliisin työstä eläköityneellä Ollilla virtaa ja aikaa riittää moneen, ja intoa riittäisi myös kuntapolitiikkaan. Tutustu Olliin, arvokasta ja laaja-alaista näkemystä Kiteen valtuustoon!

Olen Olli Salmelainen, 63- vuotias kiteeläinen. Olen ollut eläkkeellä viisi vuotta. Sitä ennen työskentelin Kiteen poliisiasemalla ylikonstaapelin virassa. Virkavuosia kertyi 28, joista Kiteellä tein 26. Poliisihommat aloitin Helsingistä Liikkuvassa poliisissa ja sieltä siirryin Nurmekseen Liikkuvaan poliisiin muutamaksi vuodeksi. Silloisessa Kiteen nimismiespiirissä avautui nuoremman konstaapelin virka, ja niinpä koitti paluu kotiseudulle yhdessä vaimoni Kirsin kanssa.

Kiteellä toimin ryhmänjohtajana ja työnkuvaan kuuluivat kenttäjohtajan tehtävät. Maakunnallisessa poliisissa vastuualueena oli koko maakunnan poliisipartioiden päivittäistehtävien johto ja valvonta, myös vaativien tilanteiden osalta. Työssäni tulivat tutuksi varsinkin Keski-Karjalan alue, ihmiset, ilot ja surut. Työ antoi perspektiiviä nähdä asiat oikeissa mittasuhteissa.

Ennen poliisiuraa suoritin kuljetusteknikon tutkinnon Jyväskylässä, jonka jälkeen työskentelin Taskisen Arssin rakennusliikkeellä hoitaen kuljetus- ja varastopuolta. Olin ennen opintoja ja töitä Taskisen rakennusliikkeellä mm. kuorma-auton kuljettajana. Arssi oli muuten yksi parhaita työnantajia! Yrittäjät, jotka toimivat Kiteen ja Kesälahden alueella ovat elinehto alueen elinvoimalle ja kasvulle. Huolehtimalla siitä, että yrityksillä on tarpeellinen ja toimiva infra käsittäen mm. hyvät tietoliikenneyhteydet ja muut toimintaedellytykset, varmistamme niiden elinvoiman ja alueen työpaikat.

Minulta on monesti kysytty, että ”Miten oot saanut aikasi kulumaan eläkkeellä?”. Näin kesän kynnyksellä mehiläisten hoito alkaa ja jatkuu koko kesän. Sitä olen saanut opetella olemalla mukana tyttären tarhalla. Olen huomannut, miten tärkeää on huolehtia ympäröivästä luonnosta ja miten pienetkin asiat, kuten pölyttäjien väheneminen saattavat vaikuttaa meidän jokapäiväisen ruoan saantiin. Aika on myös kulunut mökillämme Pyhäjärven rannalla. Pyhäjärvi on yksi alueemme kultakimpaleista yhdessä Puruveden kanssa. Lapsiperheen arki on tullut tutuksi lastemme kautta, ja nyt seuratessa omien lastenlastensa kasvua. Olen voinut nyt verrata mitä on lapsiperheen arki tänään tai silloin, kun omat lapsemme olivat pieniä.

Aikaisemmin olen ollut politiikassa mukana aktiivisena seuraajana. Liike Nyt:n perustaminen Kiteelle herätti heti mielenkiinnon. Oli helppo yhtyä Liike Nyt:n tavoitteisiin, mm. haluun laajentaa kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksia päätöksenteossa. Päätöksenteossa parhaiten perustellun kannan tulisi voittaa, olipa se kenen hyvänsä ehdottama…

Tehdään yhdessä Kiteestä virkeä ja viihtyisä kaupunki asua ja olla.