On taas älynväläys. Mitä luulette jos naapurimaan kanssa tulee konflikti ja naissotilas jää vangiksi niin onko minkälaista vankina olo? Ennustan että tuhat miespuolista vetää viikseen. Jos kuka ei usko niin kannattaa lukea uutisia Ukrainasta.
Tarvitaanko Suomessa naisille kutsunnat ja seuraava vaihe on tietysti näiden vähä-älyisten kutsuntojen vaatijien seuraava vaatimus että naisten on käytävä varusmiespalvelus.
Yhden asian porukoilta puuttuu pohdinta onko riittävästi rahaa kouluttaa koko Suomi kun tähän asti on kärsitty rahapulasta. Koulutuksen kasvatus vaatii tiloja, varusteita ja välinetä. Sodassa ei riitä samanlainen toiminta kuin toritapahtumissa että pidetään teräsaidoista kiinni. Lisäksi kriisiaikaa varten ei riitä pelkkä rynnäkkökivääri vaan tarvitaan järeämpää kalustoa. Nyt armeijakin sai nykyiselle porukalle kalustoa mutta hurja on ollut velanotto.
Ehdottomasti kyllä!
Perustelen kantani seuraavasti: Koska kaikille sukupuoliryhmille tulee olla sama oikeus puolustaa maataan sodan uhkan alla. Tasa-arvo EI siis voi olla sitä, että sitä tulkitaan eri tilanteiden ja ryhmien omien mieltymysten ja etujen mukaisesti, koska silloin se ei enää ole tasa-arvoa, vaan tarkoitushakuisuutta.
Samat lääkärintarkastukset ja kriteerit kuin nykyäänkin on käytössä ollut jo vuosia ja vuosikymmeniä, tulee koskea jokaista kutsuntaikäistä ja kykyistä, sukupuoleen katsomatta.
Näin pieni maa kuin Suomi, tarvitsee nykysodassa pärjätäkseen jokaisen maanpuolustukseen kykenevän ja vaikka olen itse liikuntarjoitteiseksi jokunen vuosi sitten turman seurauksena jäänyt, olen valmis puolustamaan maatamme Suomea, kuten jokainen isänmaallinen haluaa sydämestään velvollisuutensa tehdä.
On kunnia puolustaa omaa isänmaata ja se sama näkyy Ukrainassa.
Itse olen sitä mieltä että asevelvollisuus tulisi olla kaikille vapaaehtoista (kutsunnat pakollisia, asevelvollisuus vapaaehtoista). Mutta koska nykyinen käytäntö on nyt tällainen, ja kun kerran hautaan täyttä tasa-arvoa miesten ja naisten välillä, vastaus on “kyllä”.
On aika hölmöä jos vaaditaan täyttä tasa-arvoa, mutta sitten taas joissakin tapauksissa ei… Eihän nainenkaan voi olla osittain raskaana, hän on tai ei ole.
Ei pakolliseksi naisille, nykyinen vapaaehtoinen malli on toimiva ja riittävä.
Mielestäni pakolliset kutsunnat kaikille olisi hyvä idea. Kutsunnoissa voisi näin ollen jakaa maanpuolustus tietoisuutta kaikille. Tämä voisi mielestäni myös laskea kynnystä niiltä naisilta hakeutua varusmiespalvelukseen jotka sitä vaihtoehtoa pohtivat.
Varusmiespalvelus tulisi myös jatkossa pysyä vapaaehtoisena naisille.
Kaikille tasapuolinen mahdollisuus osallistua maanpuolustukseen.
Kutsuntojen laajentaminen kaikkiin on todella hyvä idea. Asevelvollisuuden laajentaminen ei taas ole mielestäni tarpeellinen.
Kutsuntojen laajentaminen ja kokoikäryhmän yhteensaaminen yhteen ajatuksista millanen maanpuolustus Suomella on on erittäin oleellista. Kaikilla on osansa, mutta viime vuosina olen huomannut, että hahmotus rauhanajan ja poikkeustilan välillä on hämärtynyt. Valmiuksien ylläpitäminen ja ulkopuolelle näkyvä valmistautuminen on isossa roolissa Suomen puolustuksellista imagoa.
Asevelvollisuus on sellainen, että sen laajentaminen ei ole tarpeellinen uudistus. Mieluummin asevelvollisuuden suorittaa he, jotka haluavat omaksua sen opetuksia. Tällöin tilantees iskiessä on helpompi kohdentaa resursseja sinne missä niitä tarvitaan. Kuitenkin muitakin infroja pitää pitää yllä kuin asellista puolustusta.
Mä en löytänyt tästä keskustelusta eläke- ja äitiysasioita, mutta hyvä nosto.
Simppeliltäkin kuulostava asia on itseasiassa kaikkea muuta kuin yksinkertainen.
Mikä on tasa-arvoa. Miehet viettävät vuoden armeijassa ja naiset odottavat vauvoja vuoden tai kaksi. Ehkä enemmän.
Oma vaimoni, jonka pappa oli eversti, manaili kun hänellä ei ollut mahdollisuutta päästä armeijaan. Nyt olisi.
Jotkut ajattelevat, että maanpuolustus on kaikkien velvollisuus. Sodan sattuessa kaikki ovat siinä mukana tavalla tai toisella.
En näkisi itse asiaa niinkään tasa-arvo kysymyksenä, vaan maan puolustuksen aikaisten tehtävien vahvistamisena.
Uskon, että useampi nainen valitsisi varusmiespalveluksen, jos kaikki olisivat kutsunnoissa, mutta tehtäviä voisi olla muitakin tehtäviä, kuin aseen kantaminen ja siihen liittyvä.
Siihen kai siviilipalveluksenkin on tarkoitus tähdätä. Se ei aina vain osu mielestäni maaliin, noin armeijan termein. Päiväkoti ei ehkä tue, maanpuolustusta. Tai voi olla, että tukeekin. En ole vain keksinyt vielä miten. Joku varmasti kertoo.
Jos naisetkin olisivat mukana kutsunnoissa, uskon, että myös siviilipalvelus toisi lisäarvoa naisille. Tuo se miehillekin, jos homma on vahvasti tukemassa mahdollista maanpuolustusta.
Myös “kelkasta putoamisvaarassa” olevat voisivat saada vuoden kokemuksen jostain tehtävästä, joka saattaisi johtaa jopa työpaikkaan. Naisilla näin myös. Sivari kun usein jää pois tehtävästään, työpaikalla harmitellaan hänen lähtemistä.
Armeija ja siviilipalvelus antaa paljon.
Yhteiskunnan kannattaisi mielestäni haastatella naisetkin kutsunnoissa.
Olisiko kaikille pakollista, en vielä ole muodostanut mielipidettä.
En näe tätä siis tasa-arvo kysymyksenä, minkälaiseksi se todellakin voidaan myös lukea, jos niin halutaan. Moni tätä sillä perustelee.
Asioilla on puolensa. Keskustelu jatkukoon.
En ymmärrä, miksi lasten saamista ja odotusaikaa vedetään asevelvollisuuskeskusteluun. Lasten saaminen on täysin vapaaehtoista. Asevelvollisuus ei, vaikka siitä voikin kieltäytyä. Aseenkanto on aivan yhtä helppoa tai vaikeaa, riippumatta sukupuolesta. Toki palvelusaikaista raskautta jne voidaan miettiä, jos joskus tälläkin saralla tasa-arvoisuus toteutuu. Saahan nykyisetkin asevelvolliset lykkäysiä ja keskeytyksiä erilaisin syin.
Täyden tasa-arvon toteutuminen on biologisista erilaisuuksista johtuen suhteellisen haastavaa. Sen takia raskaus nousee usein esille. Pakolliset kutsunnat voisi olla oikea askel eteenpäin vaikka palvelusvelvollisuutta ei tehtäisi naisille pakolliseksi. Uskon, että puolustuvoimien tuominen lähemmäksi koko ikäryhmää toisi varmasti mukanaan paljon hyvää. Esimerkkinä kun kaikki saavat suoraan lähteestä kaikki tarpeellinen informaario varmasti toisi palvelukseenkin lisää naisia
Kun olen joskus nähnyt mielipiteitä että kutsunnat ja armeijakin pakolliseksi myös naisille niin onko meillä rahaa niin paljon että tämä onnistuu. Ei ollut kun reilu kymmenen vuotta sitten kun myytiin runkkujä kilotavarana avaamattomissa laatikoissa maailmalle kun ei ollut varaa varastoida niitä. Toinen huolestuttava piirre on jos naiset koulutetaan niin tietysti joutuvat myös sodan tehtäviin. Jos jää vangiksi niin on maita jossa ei kunnioiteta kansainvälisiä sääntöjä ja voi joutua sadan sotilaan raiskaamaksi.
Nykyinen kutsuntajärjestelmä syväksi havaittu, ei tarvita muutoksia.
Tässä tuli ajatus mieleen että pitäisikö toisen asteen opiskelijoille järjestää puolustusvoimien puolesta viikonloppuleiri? Leirille pääsisi osallistumaan kaikki opiskelijat sukupuolesta riippumatta ja vastineeksi saisivat opintopisteitä tietynmäärän sekä arvokasta maanpuolustus tietoutta.