Mihin kunnissa pitäisi panostaa?

Kohta kahdeksan vuotta Joensuun valtuustossa istuneena totean, että itselläni tärkeimpänä tehtävänäni valtuustossa koen olevan yrittäjien ja yritysten toimintaedellytysten turvaaminen ja parantaminen. Perusteluina näkökannalleni on yksinkertaisesti se, että vain sellaiset kunnat, joissa toimii riittävästi elinvoimaisia ja kannattavia yrityksiä, ovat itse elinvoimaisia ja kansantaloutta tukevia sekä kykeneviä riittävän itsenäisesti hoitamaan niille lakisääteisesti kuuluvat kuntalaisten peruspalvelut.

Kuntien tuloista valtaosa muodostuu verotuloista, yhteisöverotuloista ja valtion osuuksista. Kansantaloudellisesti tärkeimmän osan kuntien tuloista muodostavat yhteisöverotulot ja se osa verotuloista ja valtionosuuksista jotka ovat muodostuneet yksityisen sektorin palveluksessa saadusta ansiotulon verotuksesta.

Kuntatalouden merkittävin kysymys kansantaloudellisesti ajateltuna on se, mistä kunnat tulonsa saavat? Yksittäinen kunta voi tulla toimeen kohtuullisesti valtion osuuksien turvin, mutta kansantaloudellisesti se on todella suuri rasite.

Haluankin kysyä Teiltä hyvät nettiparlamentin lukijat ja -keskusteluun osallistujat, mitkä ovat mielestänne tärkeimmät asiat, joiden eteen Liike Nytin valtuutettujen tulisi tehdä töitä kaupunkien ja kuntien luottamustoimissaan yrittäjätoiminnan tukemisen lisäksi?

2 tykkäystä

Hei,
Yrittäjänä tämä lämmittää mieltä että meidätkin huomataan :heart_eyes:
Monet pienetyritykset ja varskin aloittavatyritykset kaipaavat apua, sitähän saa ilmeisti jo nytkin mutta sitä ei saa jos ei tiedä tai osaa pyytää ja mistä??
Pienistäkin yrityksistä voi kuitenkin tulla hyviä pitkäaikasia veronmaksajia sekä työllistäjiä.

Kunnan tulee olla myös palveluiltaa kiinnostava, luotettava ja ennen kaikea reilu, niin yrityksillä on näin edellytykset tarjota kuntalaisille palveluita, sekä ennenkaikkea elämään tyytyväisiä työntekijöitä/kuntalaisia, jotka yhtäkaikki ovat yritysten lomassa tärkeimmässä asemassa.
Ilman kuntalaisia ei ole palveluita eikä liion yrityksiä :crazy_face:

Meneepä tämä hankalaksi… Avoimin mielin eteenpäin :muscle:

2 tykkäystä

Hei.
Jo pidemmän aikaa uudet työpaikat ovat syntyneet nimenomaan pienissä ja keskisuurissa yrityksissä! “Fiksuissa” kunnissa tämä on oivallettu ja niinpä on alettu arvostamaan myös pieniä yrityksiä. Ikävä kyllä kaikkialla tätä ei vielä ymmärretä. Paljon on myös vaikutusta sillä, millaisen poliittisen ideologian omaavat puolueet ovat kunnassa enemmistöasemassa. Jos “valta” on puolueilla joissa ei ymmärretä, tai oikeammin, ei haluta ymmärtää yrittäjiä ja yrittäjyyttä yleensä, niin ei tarvitse ihmetellä sitä, miksi siellä on vaikeaa yrityksillä.
Osasyynä tällaisiin tilanteisiin on varmasti myös se, että yrittäjillä ei monesti ole mahdollisuutta oman päivätyönsä, tai olisi kai oikeampi sanoa, vuorokausityönsä lisäksi ole enää mahdollisuutta osallistua itsellään yhteisten asioiden hoitoon. Tämä on todella iso harmi! Kukapa yrittäjien asioita paremmin ymmärtäisi, kuin yrittäjät itse.

Onneksi nykyisin isossa osassa kuntia yritys- ja elinkeinoasiat on huomioitu ja resursoitu niin, että neuvontaa ja muuta apua on jo saatavissa. Myös paikallisilla yrittäjäjärjestöillä on tässä asiassa suuri merkitys.

Tsemppiä ja hyvää Joulua toivottelee yrityskaupan myötä eläköitynyt yrittäjä.

Oma ajatukseni on, että kuntien pitää panostaa liikuntapaikkoihin ja turvata monipuolinen liikuntamahdollisuus. Kuntoa ylläpitämällä ehkäistään jopa tätä ns. koronaa.
Lisäksi ajan virkistyskalastusmahdollisuuksien lisäämistä. Sekin on seikka, joka parantaa elämänlaatua. Ja tärkeimpänä on ns. peto-ongelmakuntien yhteistyö, että saadaan toimiva susipolitiikka niille alueille, joissa susista on todellinen vaara kotieläimille ja lemmikeille. Nämä ovat minun asialistalla.

3 tykkäystä

Jos joukkoiikenne olisi matkustajalle maksuton saisiko se ihmiset käyttämään niitä. Siis kun ne bussit kulkee nyt tyhjänä?

Tuskin, ei ainakaan minua. Toki myönnän että saattaisin joskus kyytiin hypätä jos kohdalle osuisi, mutta ei se noin 3€ maksu oleellinen ole. Enemmän vaikuttaa se, sattuuko olemaan käteistä mukana (bussikorttia en omista, ja pankkikortilla ei voi maksaa), käsittääkseni täällä ei voi vielä maksaa puhelimella (esim txt) kuten vaikkapa Helsingissä.

Joskus, jos mukana on lapsi ja ostoskassit painaa, tekisi mieli käyttää bussia. Mutta silloin taksi tuo kotiovelle asti muutaman euron kalliimmalla kuin bussiliput olisivat. Ja myönnetään, että omalla autolla tulee nykyään ajettua ihan laiskuuttanikin, se on kyllä paha tapa.

Pääkaupunkiseudulla käytän metroa ja raitiovaunua maksun helppouden takia, ja siksi, että kaksi kertaa olen pelännyt siellä taksissa niin että en enää ainakaan yksin halua käyttää.

1 tykkäys

Joensuussa olen ainakin huolissani siitä, että paikallisuutta ja paikallisia yrittäjiä ei minusta arvosteta riittävästi. Viimeaikaiset julkiset hankinnat ovat vain kirsikka kakun päällä. Tähän toivoisin ehdottomasti ryhtiliikettä!
Lisäksi Joensuun aika kunnianhimoinen tavoite olla hiilineutraali 2025 huolestuttaa myös. Tavoitehan on mitä loistavin, mutta onko se realistinen ja tehdäänkö sen varjolla päätöksiä, jotka on isossa kuvassa epäedullisia kaupungille? Tämä tavoite vaatisi minusta suuremmalla syyllä paikallisuuden korostamista mikä ei tällä hetkellä näy. Jos tavoite on puhtaasti imagokysymys, niin mielestäni se on tässä vaiheessa huono syy.
Taistelu koronaa vastaan on vaikuttanut selkeästi nuorissa ja nuorten mielenterveydessä todella negatiivisesti. Kaikenlainen väkivalta ja kiusaaminen mitä valtakunnan medioissa esiintyy on todella huolestuttavaa. Tähän täytyisi ehdottomasti löytää keinoja esimerkiksi harrastustoimintaan satsaamalla.

1 tykkäys

Vilkkusovelluksella voi maksaa bussimatkan Kuopiossa. 3,3€ on ok hinta matkasta, mutta näkisin, että käyttöaika voisi olla enemmän kuin tunti. Esim. Helsingin seudulle liput taisivat olla voimassa 80min ostohetkestä.

Kun tämä koronatilanne sallii yöelämän normaaliin, niin yksi seikka on julkisessa liikenteessä Kuopiossa mielenkiintoinen. Matka maksaa 5€ yölipuilla. Jos ollaan liikenteessä porukalla, niin esimerkiksi 3 henkilöähän päättyy jo tässä vaiheessa mieluummin taksiin. Toki, hyvä takseille.

Yksi joka tuli just mieleen kun pyörän kaivamista naftaliinista mietin, että keskustan ja pääväylien risteyksiin voisi merkitä myös väistämisvelvollisuus- ja etuajo-oikeukdet liikennemerkein pyörätie-autotie -risteyksiin. Kuljen yleensä autolla (ja tulee päästettyä varmasti vähän turhaankin pyöräilijöitä risteyksistä ensin) ja jalan, mutta pyöräilijänä olen hieman pihalla, milloin pitää väistää ja milloin ei. Se on se ja sama, kun ihan ydinkeskustassa ajelen, sillä silloin tulee talutettua aika paljon, mutta sitten etelään tai pohjoiseen päin lähdettäessä tulee pitkiä suoria joissa vauhtikin kasvaa. Annoinkin facessa palautetta eräälle ryhmälle, että Selluntien risteyksessä on pyöräilijöille selkeästi kolmiot (mutta ei se näytä kaikkia koskevan, mutta se on eri juttu…) mutta muualla en ole sellaisiin törmännyt. Eli jos halutaan kevyttä liikennettä lisätä ja suosia, niin selkeämmin ohjeistusta ihan “kentälle”, sekä liikenneopetusta pyöräilyn säännöstä kouluihin. Sitäkin olen toitottanut kaikkien lasteni liikunnanopettajille, muttei ole vielä tuulta ottanut.

1 tykkäys