Työllistämistoimet ovat huonoja, koska poliitikot toimivat pelkästään yrityksistä tulevien “uhkavaatimusten” perusteella ja yrityksillä ainoa tavoite on saada entistä halvempaa työvoimaa käyttöönsä. Se puolestaan ei ole tavallisen suomalaisen tai julkishallinnon kannalta paras ratkaisu (päinvastoin).
Suomalainen työvoima ei ole mitenkään maailman kalleinta - varsinkaan koulutettujen työntekijöiden palkat. Ongelma on siis se, että poliitikot myötäilevät liikaa yrityksiä, jotka käyttävät tilaisuutta hyväkseen ja vaativat kaiken aikaa enemmän. Pitäisi siis oikeasti pistää piste tuolle “nyhtämiselle” ja alkaa oikeasti miettimään ratkaisuja, joilla työllisyys parantuu.
Kuten mainittua, digitalisaatio / automaatio muuttaa työtehtäviä ja vähentää työvoiman tarvetta. Sama työ siis saadaan pienemmällä työmäärällä - sitähän on tuottavuus. Kun tuottavuus kasvaa, siitä voisi tehdä yhden selkeän johtopäätöksen - voidaan lyhentää työaikaa. Senhän on useissa kokeiluissa todettu parantavan tuottavuutta - sen lisäksi, että parantaa ihmisten hyvinvointia. Vaikka jälkimmäinen asia tuntuu usein olevan työnantajille vähintäänkin merkityksetön asia, luulisi ensin mainitun olevan myös yritysten etu. Mutta kova on vastustus sille ajatukselle, että työaikaa voisi lyhentää - siis itse voisin lyhentää työaikaani jopa siten, että se alentaisi palkkaa (viimeksi esitetty malli, että työaika laskee 20%, palkka 10% on varmasti aika hyvä kompromissi). Yrityspuoleltahan on tullut pääsääntöisesti sitä viestiä että työaikaa pitäisi lisätä - se ei toden totta paranna työllisyyttä, vaan se on selvää, että yritysten tavoite on siten vähentää työvoiman tarvetta.
Mitä tulee perustuloon - itse olen kannattanut sitä oikeastaan siitä asti, kun siitä on puhuttu, mutta tietyillä ehdoilla. Samaan yhteyteen pitäisi tehdä myös verotuspäätös tasaveroon siirtymisestä, koska käytännössä perustulo toisi jo progression. Toisekseen sen tason pitäisi olla sen verran korkea, että sillä ihminen tulee juuri ja juuri toimeen - ideana siis se, että sosiaalituista suurin osa poistetaan eli vähennetään byrokratiaa ja sitä kautta siis kustannuksia tukien maksatuksesta.
Samalla se johtaisi siihen, että työnteko voisi oikeasti tulla “kannattavaksi” ajatukseksi, eli jos et pysty käyttämään hyväksi sosiaalitukien viidakkoa ja haluat saada lisää rahaa, sinun on tehtävä töitä… ja jos käytössä on tasavero, eikä ole mahdollista saada ylimääräisiä tukia ja voit vapaasti tehdä töitä vaikka vain silloin tällöin menettämättä perustuloasi, on samalla kannustinloukut purettu. Tasavero myös helpottaisi sitä ongelmaa, että ne, jotka eivät maksa juurikaan veroa tuloistaan, vaativat jatkuvasti veronkorotuksia - niille muille siis. Jos he itse joutuisivat maksamaan enemmän veroa, voisivat veronkorotusvaatimukset loppua aika lyhyeen…
Samallahan se ratkaisisi mm. asumistukien ongelman - nehän ovat käytännössä tulonsiirtoa rikkaille, asuntosijoittajille siis. Niiden seurauksena vuokrataso säilyy korkeana, ja siitä kärsivät kaikki ja erityisesti keskituloiset veronmaksajat, jotka maksavat ensin oman asumisensa (sillä korkealla vuokralla, mutta saamatta itse tukea asumiseen) ja sen lisäksi muidenkin asumista verojen muodossa. Perustulon tason siis pitäisi olla sellainen, että esimerkiksi asumistuen kaltaiset tuet voisi poistaa eli se takaisi mahdollisuuden maksaa asuminen kohtalaisella vuokralla ja lisäksi olisi mahdollisuus ostaa ruokaa riittävästi, ostaa lääkkeet jos niitä tarvitsee jne.
Eli perustulo itsessään ei ole ratkaisu, mutta siihen liitetyt muut yksinkertaistukset sosiaalitukeen ja verotukseen voisivat hyvinkin johtaa parempaan maailmaan kaikille. Tietenkin verotus olisi myös hyvä siirtää työn verotuksesta tuloksen verottamiseen eli myös ne “koneet” voisivat osallistua verovarojen tuottamiseen.